۲۵ آذر ۱۳۹۲، ۱۳:۰۳

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز:

تغییر کاربری بناهای تاریخی البرز برای توسعه گردشگری در اولویت است

تغییر کاربری بناهای تاریخی البرز برای توسعه گردشگری در اولویت است

کرج - خبرگزاری مهر: ابوالفضل عبیدی گفت: تهیه طرح جامع گردشگری در اولویت تمام کارهای اداره کل میراث فرهنگی البرز قرار دارد و با تهیه این طرح نوع کاربری برخی از بناهای تاریخی در استان برای توسعه صنعت گردشگری تغییر خواهد کرد و در نتیجه بسته های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران ارائه خواهد شد.

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این مطلب که تهیه طرح جامع گردشگری در اولویت تمام کارهای اداره کل میراث فرهنگی البرز قرار دارد اظهار داشت: بر اساس طرح جامع گردشگری، جایگزین های مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه صنعت گردشگری در استان لحاظ خواهد شد، مشاورانی که این طرح را آماده می کنند محل برگزاری بازارچه های سنتی و صنایع دستی را در استان مشخص می کنند.

وی در ادامه افزود: در طرح جامع گردشگری ظرفیت هتل های استان برای سرویس دهی به مسافران و گردشگران مشخص می شود.

عبیدی تاکید کرد: در حوزه گردشگری، سه محدوده وجود دارد، گردشگری درون شهری، حاشیه شهری و برون شهری، که برای احیای این حوزه ها باید به بخش خصوصی و نیمه خصوصی و دولتی امکانات مورد نظر ارائه شود.

پیست دیزین یکی از جاذبه ای فصلی البرز

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز یادآور شد: یکی دیگر از دغدغه های اداره کل میراث البرز تغییر کاربری بناهای تاریخی است که باید با انگیزه جذب گردشگری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان البرز جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که در نوع خود بی نظیر است مانند جاذبه های فصلی و جاذبه های اقلیمی، داشتن روستاهای زیاد با آب و هوای خوش، جاذبه ای در خور شان استان به وجود آورده است.

عبیدی افزود: در حال حاضر 209 کارگاه فعال صنایع دستی در سطح استان دایر است و 80 نوع هنر در قالب صنایع دستی به مردم ارائه می شود، وجود فرهنگ ها و آداب و رسوم غنی در روستاهای استان، مجموعه ای از جاذبه های زیبا را به وجود آورده است که هر مسافری که از البرز دیدن می کند آوازه این روستاها را به گوش دیگر هموطنان می رساند.

وی در رابطه با وجود روستاهای زیاد در سطح استان البرز افزود: وجود روستاهای زیاد با آب و هوای خوش ما را ترغیب می کند که بیشتر به توسعه گردشگری روستایی بپردازیم و برگزاری کارگاهها و کلاس های آموزشی صنایع دستی برای روستاییان در این زمینه به اشتغال خانگی آنها کمک خواهد کرد.

عبیدی گفت: وجود کاروانسراهای زیاد در گوشه گوشه استان و همچنین وجود کاخهایی از دوران های مختلف تاریخی مجموعه ای از جاذبه های گردشگری را برای ساکنین استان و همچنین گردشگران خارج از استان فراهم آورده است.

کاروانسرای ینگی امام

البرز دارای ظرفیت های زیادی برای ایجاد موزه های طبیعی است

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: کاخ مروارید به عنوان جاذبه گردشگری شاخص استان محسوب می شود و در صدد آن هستیم تا با مکاتبات بازدید از این کاخ را برای گردشگران فراهم کنیم زیرا معماری این کاخ به نوبه خود جزو شاهکارهای دوران خود است.

عبیدی تاکید کرد: پس از دریافت اعتبارات تلاش می کنیم که بناهایی که تحت مالکیت اداره کل میراث فرهنگی البرز نیست را به تملک اداره میراث البرز درآوریم، و برای تعیین حریم بناهای تاریخی در استان مانند کاخ سلیمانیه برنامه های زیادی در دست داریم تا آنجا به عنوان موزه نقاشی دوران قاجار به همگان معرفی شود.

کاخ سلیمانیه

مدیرکل اداره کل میراث فرهنگی البرز اظهار داشت: استان البرز دارای ظرفیت های زیادی برای ایجاد موزه های طبیعی است و با برنامه ریزی مدون این موزه ها به زودی در سطح استان دایر خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: یکی از جاذبه های فصلی البرز وجود مجموعه بین المللی دیزین است که با وجود امکانات برای برگزاری ورزش های زمستانی جاذبه ای دیگر را برای البرزی ها و دیگر هموطنان فراهم آورده است.

عبیدی با اشاره به وجود شخصیت های کشوری در استان البرز گفت: وجود شخصیتی مانند آیت الله طالقانی، جلال آل احمد و شهید ثابت در استان البرز به جذب گردشگر افزوده است و باید برای احیای خانه های این شخصیت ها بیش از گذشته تلاش کرد.

خانه تاریخی آیت الله طالقانی

مجموعه های تاریخی، خصوصی و نسخ خطی، شناسانامه دار می شوند

وی در رابطه با جاذبه های مذهبی البرز گفت: وجود تعزیه برغان و عاشورای مهران و دیگر مراسم های مذهبی نیز به مجموعه فضاهای گردشگری افزوده است.

عبیدی با اشاره به وجود امام زادگان شاخص در سطح استان گفت: وجود این امامزادگان بهترین شرایط را برای جذب گردشگر در زمینه مذهبی فراهم می کند و یکی از برنامه های اداره کل میراث فرهنگی البرز پرداختن به جاذبه های مذهبی استان است.

وی با اشاره به مجموعه داران خصوصی و نسخ خطی که در اختیار ساکنان البرز است، افزود: برنامه شناسایی مجموعه داران خصوصی در دستور کار کارشناسان اداره است تا با تشکیل پرونده و صدور مجوز این مجموعه ها دارای شناسنامه شوند و همچنین نسخ خطی که در اختیار مردم استان است جمع آوری می شود تا با تهیه شناسنامه برای این نسخ خطی مستندنگاری این اسناد نییز به مرحله اجرا درآید.

وی در پایان افزود: بعد از اینکه برنامه ریزی ها در تمام امور به اجرا درآمد و همچنین بعد از تهیه طرح جامع گردشگری، بسته های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران برای توسعه صنعت گردشگری ارائه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ابولفضل عبیدی که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد در رشته مرمت ابنیه و بناهای تاریخی از دانشگاه اصفهان است سالها در پست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اصفهان مشغول به کار بوده است. استان اصفهان قطب میراث فرهنگی کشور محسوب می شود و چند سالی نیز در پست معاونت میراث فرهنگی البرز مشغول خدمت بوده است، وی در حال حاضر چند روزی است که به سمت مدیر کل میراث فرهنگی البرز منصوب شده است و در ابتدای راه با ارائه راهکارهای مناسب و با شناخت کافی نسبت به ظرفیت های گردشگری استان البرز درصدد تهیه طرح جامعه گردشگری است تا با تهیه این طرح برای توسعه صنعت گردشگری، سرمایه گذاران زیادی را در این بخش دور هم گرد آورد.

-----------------

گزارش: ساره نوری

کد خبر 2196507

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha