۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۹:۴۶

خاله سارا مطرح کرد:

"گل‌آموز" در دست بچه‌ها/ کودکان را فقط برای جیغ و هورا به برنامه می‌آورند

"گل‌آموز" در دست بچه‌ها/ کودکان را فقط برای جیغ و هورا به برنامه می‌آورند

سارا روستاپور که به خاله سارای برنامه‌های کودک و نوجوان معروف است بیان کرد که دوران خاله‌ها و عمه‌ها در برنامه‌های تلویزیونی به پایان رسیده است و نباید به کودکان به عنوان وسایل صحنه نگاه کرد.

سارا روستاپور مجری و تهیه‌کننده برنامه "گل آموز" در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: مخاطبان کودک، زبان و رفتار کودکانه را بیشتر می‌پسندند و از دوستان و گروه همسالان خود بیشترین تاثیرپذیری را دارند، از این رو در برنامه "گل آموز" کودکان اجرای برنامه را هم به عهده دارند.

وی افزود: در این برنامه کودکان به عنوان وسایل صحنه قرار نمی‌گیرند و صرفا مهمان نیستند بلکه نقش اصلی را ایفا می‌کنند. در سایر برنامه‌های کودک تعداد زیادی از بچه‌ها به استودیو آورده می‌شوند و تنها نقش آن‌ها جیغ و هورا کشیدن است؛ در حالیکه در هیچ کشوری اینگونه برای کودکان برنامه ساخته نمی‌شود مگر اینکه مسابقه باشد و بچه‌ها با تشویق و شرکت در برخی از بخش‌های مسابقه سهمی در اجرای برنامه داشته باشند.

خاله سارای برنامه‌های کودک و نوجوان تصریح کرد: در سال ۸۱ اجرای برنامه‌های کودک به سمت خاله، دایی و عمه برنامه رفت و از آن سال تاکنون تغییری در روند برنامه‌ها ایجاد نشد. در آن سال‌ها این شیوه اجرایی شاید جواب می‌داد اما دوره برنامه‌های این چنینی به پایان رسیده است. برنامه "گل آموز" را ما تهیه کردیم تا به برنامه‌سازان بگوییم در برنامه‌ها نیاز به تغییرات داریم. در حال حاضر متاسفانه اگر یک گروه با شیوه اجرایی خود بتواند مخاطبانی را با خود همراه کند برنامه‌های دیگر به تقلید از آن‌ها بر می‌آیند.

تهیه کننده برنامه زنده "گل آموز" با بیان اینکه تاکنون بازخوردهای برنامه "گل آموز" مثبت بوده است، عنوان کرد: ما در این برنامه شخصیت‌های کارتونی و مهمانان خاصی نداریم و بچه‌ها به دلیل شیوه اجرایی و حضور کودکان به عنوان مجری با این برنامه همراه شده‌اند.

وی درباره انتخاب مجریان کودک در این برنامه توضیح داد: این برنامه به صورت زنده اجرا می‌شود و طبیعتا نحوه اجرا در برنامه زنده مشکلات بیشتری دارد. ما تاکنون از کودکان زیادی تست اجرا گرفتیم تا به این گروه رسیدیم. حتی یکی از مجریان برنامه در مشهد مقدس زندگی می‌کرده است و پس از شناسایی وی از خانواده‌اش خواستیم تا به تهران بیاید. ما همچنین برای اعضای این گروه کلاس‌های آموزشی برگزار کردیم و برای کودکانی که نسبت به سایرین ضعیف‌تر هستند و با استاندارد مدنظر ما فاصله دارند دوره‌های دیگری نیز برگزار خواهیم کرد تا شیوه اجرای آن‌ها را ارتقا دهیم.

روستاپور با بیان اینکه مدیر شبکه‌ها در نحوه اجرای برنامه‌ها بسیار اثر گذار هستند، ادامه داد: برنامه "گل آموز" حدود 6 سالی بود که اجرا می‌شد و با نظر مدیر شبکه این برنامه برای ۳ ماه تعطیل شد تا به رویکردهای جدیدی در شیوه اجرا و محتوای آموزشی برسیم و به اینجا رسیدیم.

تهیه‌کننده برنامه "گل آموز" آموزش مهارت و حل مساله برای بچه‌ها را از مهم‌ترین رویکردهای این برنامه خواند و گفت: آموزش‌های غیرمستقیم می‌تواند در افزایش مهارت‌های فردی و اجتماعی کودکان موثر باشد و به همین دلیل ما سعی کردیم فرصت‌های برابر آموزش را به دانش آموزان ارائه می‌کنیم. همچنین ما سعی داریم به کودکان آموزش دهیم تا خودشان به دنبال پاسخ سوالاتشان بگردند. یکی از دیگر از مواردی که مدنظر ما قرار دارد این است که به روش‌های تقویت حافظه برای دانش آموزان دبستانی بپردازیم.

وی در پایان برنامه‌های "گل آموز" را هفتگی خواند و گفت: شنبه‌ها همیشه ادبیات و آشنایی با شعرا داریم، یکشنبه‌ها داستان‌های علمی، دوشنبه‌ها کاردستی، سه شنبه توصیه و پیشگیری و مسائل اجتماعی، چهارشنبه ساخت عروسک و نمایش با آن‌ها، پنج شنبه آشنایی با حیوانات و حضور حیوانات در برنامه و جمعه انواع بازی‌های مختلف را داریم که موضوع هر برنامه تغییر می‌کند اما در هر هفته در روزهای مختلف این روند پی گرفته می‌شود.

برنامه زنده "گل آموز" روزانه ساعت 15:30 روی آنتن شبکه آموزش می‌رود. این اثر اصلی‌ترین برنامه برای گروه سنی کودک در شبکه آموزش سیما است که با رویکرد آموزش و ارتقای مهارت‌های آموزشی کودکان پخش می‌شود. در این برنامه کودکان به عنوان مخاطبان اصلی برنامه فقط نقش تماشاگر را ایفا نمی‌کنند و اجرای برنامه را هم به عهده دارند.

کد خبر 2196558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha