۲۶ آذر ۱۳۹۲، ۱۰:۲۶

گزارش مهر از یک نمایشگاه نقاشی/

مهمانی آب و رنگ در فرهنگسرای آئینه اراک/ کمرنگ بودن دوستی مهمان‌ها

مهمانی آب و رنگ در فرهنگسرای آئینه اراک/ کمرنگ بودن دوستی مهمان‌ها

اراک – خبرگزاری مهر: دنیا شفاف تر می شود رنگ ها روی کاغذ می رقصند و تصویری را نقش می زنند که دوست داری تا ابد بایستی و نگاهش کنی، اینجا نقشی بر آب زده شده است و ترنم رنگ ها بر تن لغزان کاغذ، ما را در نگارخانه فرهنگسرای آئینه اراک به مهمانی ‌ای از آب و رنگ دعوت کرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، دنیای نقاشی امروز مملو از رنگ، تکنیک، فرم و سبک های مختلف است. هر هنرمند با توجه به ذوق و روحیات خود به بیان اندیشه ها و جهان بینی خود می پردازد، در این میان نقاشی آبرنگ به لحاظ ویژگی و حساسیتهایش با انواع دیگر نقاشی مثل رنگ روغن، پاستل، مدادرنگ وغیره تفاوتی آشکار دارد.

چند روزی است که نگارخانه فرهنگسرای آئینه مأمن آب و رنگ شده است، اینجا رنگ ها لطافت دارند مهربان و رها. نمایشگاه نقاشی " نقشی بر آب می زنم" ، چند روزی است آثار نقاشی آبرنگ مریم یعقوبی را مهمان چشمان گرم علاقمندان به هنر کرده است.

مریم یعقوبی متولد 1364 است. وی از کودکی در خانواده هنری بزرگ شده است و فضای خانه ای که با دستان پدر پُر از رنگ می شده او را برای همیشه در دنیای رنگ ها ماندگار کرده است. وی می گوید: از زمانی که به یاد دارم در خانه ابزار نقاشی دیده ام زیرا پدرم نقاشی می کرد، از همان زمان ها به رنگ ها و طرح ها علاقه پیدا کردم به طوریکه فکر می گردم نقاشی بخشی از زندگی و جزئی جدانشدنی از من است.

یعقوبی که نقاشی را به طور حرفه ای از نوجوانی آغاز کرده، می افزاید: در دوران هنرستان نقاشی کار کردم و تا مقطع فوق دیپلم نیز گرافیک خواندم ولی به طور جدی نقاشی آبرنگ را از دوسال پیش در محضر اساتید داوود منصوری و مصطفی اکبری آموختم و هنوز نیز در محضر این اساتید درس می گیرم.

وی با بیان اینکه نقاشی آبرنگ لطافت ویژه ای دارد، ادامه می دهد: علاقمندی من به آبرنگ شاید به این دلیل است که لطافتی در آبرنگ است که می توانم با آن بیشتر و بهتر احساسم را بیان کنم، لطافتی که از آب می آید و حرکت رنگ از روشنی به تیرگی در آبرنگ همیشه مرا جذب خود کرده است.

در کار با آبرنگ باید دقیق بود زیرا اولین اشتباه، آخرین اشتباه است

یعقوبی با بیان هماهنگی چشم ودست در کار با آبرنگ بسیار مهم است، می افزاید: در کار با آبرنگ باید دقیق بود زیرا اولین اشتباه، آخرین اشتباه است.

وی  با اشاره به اینکه آبرنگ برای او پر از نور و شفافیت است، ادامه می دهد: نقاشی آبرنگ پر از انعکاس رنگ ها و نورهاست؛ البته باید تاکید کنم شناخت دقیق فرم و رنگ در آبرنگ بسیار مهم است،

یعقوبی که تحصیلاتش کارشناسی ارشد زبان انگلیسی است، می افزاید: من در دوران هنرستان و تا مقطع فوق دیپلم گرافیک خواندم ولی از یک جایی به بعد حس کردم که دانشگاه نمی تواند تمام آن چیزی را که می خواهم به من منتقل کند.

وی ادامه می دهد: بعد از اینکه به این نتیجه رسیدم ، تحصیلات آکادمیک در رشته نقاشی را ادامه ندادم و سعی کردم با حضور در کلاس های اساتید مختلف و کار تجربی این رشته را دنبال کنم.

این هنرمند جوان معتقد است: به نظر من دانشگاه خصوصا در رشته های هنری فقط یک آشنایی اولیه می دهد و آموزش های کافی در این باره را نمی دهد و این خودِ هنرجو است که باید در راه رسیدن به هدفش تلاش ها و راه هایی بیشتری را انتخاب کند.

متاسفانه آنچه که از این فضا برمی آید چیزی جز کمرنگ بودن دوستی ها نیست

وی در خصوص فضای هنری خصوصا نقاشی و طراحی در اراک می گوید: متاسفانه آنچه که از این فضا برمی آید چیزی جز کمرنگ بودن دوستی ها نیست.

یعقوبی می افزاید: هنرمندان این شهر به خوبی از هم حمایت نمی کنند و در معرفی یکدیگر ناموفق هستند، مثلا ممکن است یکی علاقمند به پاستل باشد یا آبرنگ اما برخی تنگ نظری ها باعث می شود آن فرد علاقمند به استاد متخصص در این رشته معرفی نشود.

وی با بیان اینکه بیشتر آموزش های نقاشی به درستی صورت نمی گیرد، می گوید: پایه و اصل اساسی یادگیری نقاشی طراحی است و هر نقاشی باید مبانی طراحی را بیاموزد و بعد سراغ بخش های دیگر مثل رنگ گذاری و شاخه های بعدی برود اما در بسیاری موارد دیده می شود که برخی به هنرآموزان خود از همان ابتدا کار با رنگ را آموزش می دهند.

یعقوبی تاکید کرد: اینکه علاقمندی بیشتر هنرجوها کار با رنگ روغن است دلیلِ خوبی برای این نیست که آن ها طرح را با کاربُن یا اُپک کپی کنند وفقط رنگ گذاری را آموزش دهند.

مخاطب تابلوهای آبرنگ کمتر از رنگ روغن است

وی ادامه می دهد: مخاطب نقاشی فقط قشر هنرمند و خاص نیستند، مردم عادی نیز به دلیل حس زیبایی شناسی که دارند به نقاشی علاقه دارند ولی خوب باید قبول کرد که مخاطب تابلوهای آبرنگ کمتر از رنگ روغن است.

یعقوبی با تاکید بر اینکه فروش آثار هنری اصل کمتر از کارهای کپی است. وی می گوید: متاسفانه هم اکنون پوسترهای کپی و پرینت گرفته شده که قاب شده اند با قیمت بالایی فروش می روند ولی اگر هنرمندی بر روی کارهای هنری خود قیمتی برابر یا حتی کمتر از آن تابلوها بگذارد از دیدِ مردم عجیب می آید.

این هنرمند اراکی ادامه می دهد: بحث فرهنگی در این مورد بسیار مهم است از طرفی برخی از مردم اصلا به این موضوع توجه ندارند که یک تابلو حاصل ساعت ها و روزها تلاش یک فرد است و الهامات روحی اوست که به منصه ظهور رسیده است.

وی معتقد است: هنر امری ذاتی است و هرفردی که متوجه این استعداد در وجودش می شود باید آن را شکوفا کند زیراشناخت این بخش و پروراندن آن امری است که کمتر کسی به آن توجه می کند برای همین است که  تعداد نقاشان، موسیقی دانان و مجسمه سازان ماندگار و تاثیرگذارکم است.

یعقوبی با بیان اینکه خودِ هنر هم سطح بندی دارد، می افزاید: برخی سعی می کنند با تلاش هنر خود را به نقطه ای خاص برسانند و آن را ویژگی خود کرده و از آثار دیگران متمایز کنند مثل آثار پیکاسو، ولی برخی هنر را در سطحی معمولی ارائه می دهند و چیزی به گذشتگان اضافه نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه طراحی چهره برای او بسیار جذاب تر است، می افزاید: در این نمایشگاه 35 اثر آبرنگ با موضوعات مختلف چون منظره، چهره، گل و.. آورده شده است و چون تجربیات دو سال گذشته من بوده موضوعیت خاصی ندارد.

یعقوبی ادامه می دهد: این اولین نمایشگاه انفرادی من است و خیلی دلم می خواهد که که از نظر اساتید، دانشجویان و هنرجویان هنرستان که برای بازدید از نمایشگاه می آیند استفاده کنم.

 نمایشگاه " نقشی بر آب می زنم" تا 26 اذر در نگارخانه فرهنگسرای آئینه برپاست. نمایشگاهی که همچون سایر نمایشگاه های هنری برخاسته از شفافترین لایه های روحی خالق آن است .

.....

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2197231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha