۲۷ آذر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۷

گزارش خبری/

رازهای نهفته شهرهای تاریخی ایلام/ آثاری که قابلیت ثبت جهانی دارند

رازهای نهفته شهرهای تاریخی ایلام/ آثاری که قابلیت ثبت جهانی دارند

ایلام - خبرگزاری مهر: شهرهای تاریخی استان ایلام با رازهای نهفته خود بدون شک جزو ارزشمندترین آثار برای تاریخ شناسان و گردشگران است و حتی بعضی از این شهرها قابلیت ثبت در آثار جهانی را دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ایلام با فرهنگ و تمدن غنی و با پیشینه بیش از 10 هزار سال بخشی از تمدن ایلام باستان است که در حدود 3000 سال قبل از میلاد به وجود آمد و تا سال 640 قبل از میلاد به حیات اجتماعی خود ادامه داد که بدون شک آثار ارزشمندی از این تمدن در کشور به جای مانده است.

این استان در زمان ساسانیان جزو سرزمین پهله یعنی استان بزرگی که بعدا اعراب آن را جبال یا کوهستان نامیدند، بوده، سرزمینی که پادشاهان اشکانی نخستین پادشاهی را از آنجا آغاز کردند.
 
هم اکنون بیش از یک هزار اثر تاریخی در استان ایلام وجود دارد که بیش از 700 مورد از این آثار ثبت ملی شده است و در این آثار ملی شهرهای تاریخی از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند.
 
شهرهای تاریخی ایلام در تمام نقاط استان رازهای به هم پیوسته ای دارند که هنوز برای باستان شناسان رازشکافی نشده اند و در واقع نیاز به مطالعات بیشتر برای معرفی در کشور دارند از این رو حفظ و کاوشهای باستان شناسی در این شهرهای تاریخی بسیار حائز اهمیت است.
 
از شهرهای مهم و مشهور دوره ساسانی در ایلام امروزی می توان به شهر تاریخی "سیروان" واقع در شهرستان شیروان چرداول و شهر تاریخی "سیمره" واقع در شهرستان دره‌شهر اشاره کرد.
 
شهر تاریخی سیمره بزرگترین شهر تاریخی غرب کشور و قابلیت ثبت جهانی
 
یک کارشناس باستان شناسی در این ارتباط به خبرنگار مهر گفت: استان ایلام یکی از استان های غنی از لحاظ جاذبه های تاریخی و طبیعی بوده که شهرهای تاریخی که بیشتر مربوط به دوره ساسانی اسلامی است یکی از مهمترین آنها به شمار می روند.

بابک رضایی ادامه داد: هرساله در ایام مختلف شهرهای تاریخی استان و به خصوص شهر تاریخی سیمره در شهرستان دره شهر مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد.

این کارشناس افزود: استان ایلام اماکن تاریخی و مذهبی و مناطق گردشگری فراوانی داشته که به طور دقیق برای مردم شناخته شده نیستند و در همین راستا باید با اقدامات لازم و نصب تابلوهای راهنما این اماکن را بیش از پیش به مردم شناساند.

وی تصریح کرد: مرمت و بازسازی آثار تاریخی و باستانی استان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید بیش از این مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه شهر تاریخی سیمره از بقیه شهرهای تاریخی استان سالم تر است و کاوشهای خوبی در این شهر تاریخی صورت گرفته، این اثر تاریخی قابلیت ثبت جهانی دارد.

رضایی عنوان کرد: در اکثر نقاط استان ایلام نشانه هایی از آثار باستانی نظیر شهرهای باستانی، قلعه ها و دژهای مستحکم و استراتژیک، تپه ها و تل های باستانی، غارها، چارطاقی ها و... از دوران تاریخی و پیش از تاریخ مشهود است.

وی ادامه داد: طبیعت زیبای منطقه در فصل زمستان و بهار و گچبری‌های به دست آمده در شهر تاریخی سیمره منحصر به فرد بوده و خانه اربابی، بنای مسجد، اماکن حاشیه سیل بند و اماکن مسکونی حاشیه نشین بیانگر اهمیت آن است.

وی ادامه داد: بعضی آثار تاریخی شاخص، مورد بررسی و کاوش علمی قرار گرفته ولی بیشتر نواحی تاریخی بر اساس معیارهای مشخص باستان شناسی مورد حفاری و کاوش قرار نگرفته است و در کل می توان گفت استان ایلام یک منطقه بکر تاریخی است.

این کارشناس بیان داشت: سبک معماری بناهای سیروان با برخی آثار از جمله شهر باستانی سیمره (دره شهر) و قلعه های موجود در پشته های کبیرکوه از جمله قلعه شیخ مکان و بهرام چوبین و پل چم آب برده و نزدیکی دره شهر قابل مقایسه است

اهمیت شهرهای تاریخی ایلام

این کارشناس اظهار داشت: اهمیت میراث فرهنگی ایلام که جزو جاذبه های اصلی توریستی ایلام محسوب می شوند، آنجا نمایان است که بدانیم از دوره تاریخی معاصر نیز آثاری در ایلام وجود دارند که جزو بناهای ثبت شده به شمار می آیند.

رضایی عنوان کرد: حفاری‌های علمی باستان شناسی در این استان شواهد کم نظیری از پیشینه تاریخ و تمدن سرزمین بزرگ ایران ارائه می‌دهد.
 

رضایی افزود: شهر تاریخی سیروان در حوزه شمالی استان ایلام و شمال شرقی شهر ایلام در دامنه های اطراف و لایه های زیرین سراب کلان واقع در شهرستان شیروان چرداول به صورت نیمه مدفون با بقایای آثار معماری ارزشمند قرار دارد.

وی گفت: از نکات مهم این روستا زندگی کردن مردم روستا بر روی بافت شهر تاریخی سیروان است که روستای سراب‌کلان که بر روی بافت قرار دارد و در سالهای اخیر مسئولان برای جابجایی روستا اقدامات مختلفی انجام داده اند که مورد توجه مردم روستا قرار نگرفته است و مردم حاضر به جابجایی روستا نیستند.

وی بیان داشت: این شهر از جمله مراکز زیست محیطی باستانی است که در دوره های میانکوهی زاگرس واقع شده است و این شهر در دوران شکوه و عظمت خود مرکز ایالت "ماسبذان" از شهرهای مهم و آباد ایران در دوره ساسانی بوده و وجود پلهای و راه ها و محوطه ها و قلاع و سکونتگاههای باستانی در این محوطه گویای اهمیت این شهر است.

می توان گفت شهرهای تاریخی استان ایلام هنوز هم جای کاوش و پژوهش دارند و رازهای نهفته این آثار هنوز زیر خاک دفن شده است و شهرهای تاریخی سیمره و سیروان از این حیث بسیار حاز اهمیت هستند.

به طور قطع کاوش بر روی این دو شهر تاریخی و نمایان کردن بخشی از تاریخ در روند پژوهشهای تاریخی بسیار مهم بوده در جذب گردشگر برای استان نیز مناسب است.

 

 

 

 


 

 

کد خبر 2197985

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha