۲۹ آذر ۱۳۹۲، ۱۱:۰۶

نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر:

تسلیح القاعده و النصره از سوی واشنگتن در سوریه/ ادعای غرب مبنی بر جنگ با تروریسم دروغ است

تسلیح القاعده و النصره از سوی واشنگتن در سوریه/  ادعای غرب مبنی بر جنگ با تروریسم دروغ است

نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با مهر با تاکید بر حمایت تسلیحاتی آمریکا و متحدانش از گروه های تروریستی در سوریه به ویژه القاعده، ادعای غربی ها مبنی بر جنگ با تروریسم را دروغ خواند.

استفن لندمن نویسنده و مجری راديو "پروگرسيو" شيكاگو در در پاسخ به این پرسش که "ارزیابی شما از آینده جنگ سوریه چیست؟" گفت: نگرش بسیار منفی درباره حل بحران سوریه به شیوه ای مسالمت آمیز دارم، بارها در مقالات خود نوشته ام که این جنگ رئیس جمهوری آمریکا بوده و باراک اوباما در پی آن است تا با از بین بردن استقلال سوریه یک دولت دست نشانده طرفدار غرب را جایگزین دولت بشار اسد کرده و رقیب منطقه ای اسرائیل را حذف کند.

وی افزود: از زمان آغار درگیریها در سوریه واشنگتن به طور مستقیم به مسلح کردن گروههای تروریستی از جمله القاعده و جبهه النصره پرداخته و هم اکنون نیز این رویه را در پیش گرفته است.

استفن لندمن تاکید کرد: نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و نیروهای ویژه آمریکایی در عملیات واشنگتن در سوریه نقش داشته، اما اوباما در حال حاضر سیاست مداخله مستقیم در این کشور را به تاخیر انداخته و منتظر آن است تا فرصت بهتری برای آغاز این عملیات فراهم شود.


این نظریه پرداز آمریکایی در پاسخ به این پرسش که "چرا شورای امنیت اقدامی را در سوریه بر اساس آنچه که در لیبی تحت عنوان "مسئولیت حمایت" مطرح کرد، انجام نمی دهد؟" گفت: "مسئولیت حمایت" دروغین بوده و غرب با طرح ادعای کمک های بشر دوستانه در پی مداخله مستقیم نظامی در سوریه و مشارکت ناتو در این جنگ به رهبری آمریکا است.

اوباما در حال حاضر سیاست مداخله مستقیم در این کشور را به تاخیر انداخته و منتظر آن است تا فرصت بهتری برای آغاز این عملیات فراهم شود

استفن لندمن در ادامه به اقدامات غرب در لیبی پرداخت و گفت: روسیه و چین همچنین اجازه دادند تا چنین اتفاقی در لیبی رخ دهد و این کشور شاهد خشونت ها و ناآرامی باشد و به دولتی تبدیل شود که هیچ مشروعیتی ندارد.

وی افزود: اما پکن و مسکو سه قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه را که به غرب و ناتو اجازه مداخله در این کشور را می داد، وتو کردند و در نهایت اوباما به اقدام نظامی علیه سوریه و کمک به تروریست ها بدون مجوز شورای امنیت روی آورد.

این نظریه پرداز آمریکایی اقدامات آمریکا در سوریه را غیرقانونی خواند و تاکید کرد: آمریکا بارها چنین اقدامات غیرقانونی را انجام داده و دوباره نیز تکرار می کند و هرگز از اقداماتش دست بر نمی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که "با توجه به آنکه غرب و به خصوص آمریکا از طرفی مدعی مبارزه با تروریسم بوده و از طرفی از تروریسم در سوریه حمایت می کنند و حتی بنا به گزارش رسانه ها با گروههای تروریستی در ترکیه مذاکره می کنند، دلیل داشتن این استانداردهای دوگانه را چگونه می توان ارزیابی کرد؟" گفت: جنگ غرب علیه تروریسم دروغین بوده و این دشمنان تنها ساخته خود آمریکا هستند، چنانچه واشنگتن ادعای خطرناک بودن القاعده را از دهه 1980 علیه شوروی سابق در افغانستان مطرح کرد.


این منتقد جدی سیاست های غرب به ویژه آمریکا افزود: امروزه آمریکا بنا به موقعیت و منافع خود از القاعده استفاده ابزاری می کند، به عنوان مثال این شبکه تروریستی در یمن و عراق دشمن واشنگتن بوده اما در لیبی و سوریه همپیمان آن است.

وی در ادامه با اشاره به رویکردهای دوگانه آمریکا در زمینه حقوق بشر گفت: محور شرارت در آمریکا، اسرائیل، کشورهای عضو ناتو و شماری از کشورها در خاورمیانه از جمله عربستان سعودی، قطر، برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، اردن و چند حزب هستند که مصر را اداره می کنند.

لندمن دانش آموخته دانشگاه هاروارد است و از این دانشگاه درجه لیسانس اخذ کرده است. او همچنین در رشته MBA در مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا تحصیل کرده و درجه MBA را اخذ کرده است.

"باتلاق عراق"، "چگونه وال استریت آمریکا را سر کیسه کرد" و "تسخیر بانکداران" از جمله کتابهای او به شمار می‌ روند. وی مجری راديو "پروگرسيو" شيكاگو است.

......................................

مصاحبه از معصومه زارع

کد خبر 2198084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha