۳ دی ۱۳۹۲، ۸:۰۹

مهر گزارش می دهد/

افزايش جمعيت الزام اساسي توسعه کشور/ تحرك، پويايي و پيشرفت كشور در گرو افزايش جمعيت

افزايش جمعيت الزام اساسي توسعه کشور/ تحرك، پويايي و پيشرفت كشور در گرو افزايش جمعيت

سمنان - خبرگزاری مهر: افزايش جمعيت که امروز به عنوان يک خواسته اساسي از سوي مسئولان بلندپايه کشورمان مطرح مي شود، نه تنها نبايد نگران کننده و دغدغه آور باشد بلکه بايد دانست اين امر مهم در حقيقت، الزام اساسي توسعه کشور است.

به گزارش خبرنگار مهر، جمعيت و امور مرتبط با مسائل جمعيتي همواره يکي از ارکان اصلي در تمام نظريه هاي جمعيتي بوده و در طول تاريخ علوم اسلامي، اقتصادي و ديني به ويژه در دوران شکل گيري دانش توسعه ملل از زواياي مختلف مورد بحث و بررسي بوده است.

هنگامي که سخن از افزايش جمعيت در محافل آکادميک يا حتي از سوي مسئولان به صورت مستقيم يا غيرمستقيم مي شود، بازتاب هاي عمدتا منفي متوجه اين مسئله مي شود.

تحرك، پويايي و پيشرفت كشور در گرو افزايش جمعيت

افزايش جمعيت نه تنها نگران کننده نبوده بلکه به صورت يک الزام اساسي توسعه و به ويژه توسعه ايران مطرح شده است؛ علاوه بر اين، دين مبين اسلام نيز تاکيد بسياري به داشتن فرزند و افزايش جمعيت دارد.

بحث جمعيت در كشور ايران، با توجه به آمار و ارقامي كه نشان داده مي‌شود، حركتی رو به سالمندي دارد و اين موضوع نمي‌تواند پيام خوبي براي آينده داشته باشد زيرا وقتي جمعيت رو به سالمندي مي‌رود، نياز به دارو، درمان، مراقبت، نگهداري مخصوص سالمندي دارند، در اين شرايط بايد نسلي وجود داشته باشد كه از اين ميانسالان مراقبت كند، يعني آن تعداد نيروي جواني هم كه وجود دارد، صرف اين مسائل مي‌شود، آن وقت از تحرك، پويايي و پيشرفت كشور كاسته مي‌شود.

بايد در زمينه فرآیندهای پیری جمعیت فکری كرد و اين پويايي، تازه نفسي و تحرك را در نسل آينده و جوان تقويت كرد اگر نه با مشكلات زياد مواجه خواهيم شد که مشكلات امنيتي در راس آن خواهد بود.

افزایش جمعیت امری ضروری و حیاتی برای کشور

نماینده ولی فقیه در استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به کاهش جمعیت جوان و حرکت به سمت پیر شدن جمعیت ایران گفت: افزایش جمعیت با توجه به تاکید ولی امر مسلمین، امری ضروری و حیاتی برای کشور است.

آیت الله سید محمد شاهچراغی، نقش رسانه ها، نشریات، خبرگزاری و دولت و ائمه جمعه را در تبیین نظرات رهبر معظم انقلاب مبنی بر افزایش جمعیت کشور مهم دانست و افزود: توجه به افزایش جمعیت و افزایش نسل، سنت رسول اکرم (ص) است.

وی گفت: روزنامه ها، نشریات داخلی و صاحبان تریبون باید در این زمینه نظرات رهبر انقلاب را در جامعه تبیین و فرهنگ سازی کنند.

نشریات و تریبون ها به امر ضرورت افزایش جمعیت کم پرداخته اند

امام جمعه سمنان با اشاره به اینکه رهبر فرزانه انقلاب قبل از این نیز در سخنرانی شان بر امر ضرورت افزایش جمعیت تاکید کرده بودند، افزود: به این مساله در نشریات و تریبون ها کم پرداخته شده است.

آیت الله شاهچراغی با اشاره به تاکید پیامبر اکرم (ص) در مورد ازدواج گفت: این یک سنت نبوی است به طوریکه پیامبر اکرم (ص) فرموده اند ازدواج کنید برای بقای نسل.

وی گفت: دولت نیز باید با اعطای تشویق ها و تسهیلات مناسب دراین زمینه فعالیت کند و زمینه تحقق فرمایش رهبر فرزانه انقلاب را فراهم سازد.

آیت الله شاهچراغی گفت: خواسته رهبری در مورد لزوم بازنگری در سیاست های کنترل جمعیت باید توسط تریبون های مختلف، نشریات، ائمه جمعه و جماعات و دولت در کشور تبیین شده و همانند سایر فرمایشات ایشان نظیر تولید ملی مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ سازی شود.

کاهش جمعیت مهمترین تهدید امروز جامعه ایران است/ کاهش جمعیت یک برنامه صهیونیستی

استاندار سمنان نیز با اشاره به کاهش جمعیت در جامعه، این امر را تهدیدی جدی برای کشور دانست و با بیان اینکه این بحث بر اساس آمار و اطلاعات یک شعار نیست، تاکید کرد: تغییر جمعیت سنی یکی از چالش‌های جدی است که جمعیت پیر حدود پنج درصد جامعه را تشکیل می‌دهد و در سال 1420 این جمعیت به 18 درصد خواهد رسید بنابراین وقتی جمعیت به سمت پیری برود با کاهش تولید مواجه خواهیم بود.

محمد وکیلی همچنین با تاکید بر اینکه کاهش جمعیت قطعا یک برنامه صهیونیستی است، گفت: آنها برنامه ریزی شده از این طریق می خواهند به نظام اسلامی ضربه وارد کنند.

وکیلی با بیان اینکه می توان به توسعه مناسبی دست یافت، اظهار داشت: افزایش جمعیت در استان همراه رشد توسعه و ارزش اقتصادی است.

استاندار سمنان یکی از تهدیدات استان سمنان را کاهش رشد جمعیت در استان برشمرد و افزود: با توجه به اینکه رشد جمعیت استان 2,3 دهم درصد است باید بسترهای مناسب برای مهاجرت‎پذیری را در استان فراهم کنیم و از همه امکانات به عنوان فرصت برای افزایش و رشد جمعیت بهره گیریم.

وی رشد جمعیت را مهم دانست و گفت: سیاست‌های افزایش جمعیت در کشور نیازمند برنامه‌ریزی‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است.

فرهنگ سازی و توجه به مسائل اقتصادی برای مقابله با کاهش جمعیت موثراست

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان نیز برنامه ریزی علمی، فرهنگ سازی و توجه به مسائل اقتصادی را برای مقابله با کاهش جمعیت موثر خواند و با اشاره به تغییرات رفتاری جمعیت کشور بر عمل به سیاست های کلی ابلاغی نیز در این زمینه تاکید کرد.

علیرضا خلخالی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در افزایش جمعیت گفت: جمعیت ایران به سوی پیری می‌رود و باید برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی شود تا در آینده با مشکلاتی مواجه نشویم.

وی بر اهمیت ثبت احوال در فرآیند امنیتی و جمعیتی در کشور تاکید کرد.

سیاست‌های دولت در راستای افزایش جمعیت نمی‌تواند راهگشا باشد

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان با بیان اینکه نمی‌توان برای افزایش جمعیت اقداماتی تک‌بعدی انجام داد، اظهار کرد: مثلا در نظر گرفتن سیاست‌های تشویقی و مادی اخیرا دولت برای خانواده‌ها در راستای افزایش جمعیت در نظر گرفته‌اند نمی‌تواند راهگشا باشد.

خلخالی با بیان اینکه مقوله جمعیت تصمیم‌گیری در خصوصی‌ترین مسئله یک خانواده محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: برای موفقیت در راستای افزایش جمعیت باید اقدامات اعتمادآمیز از سوی نهادهای دولتی صورت پذیرد.

وی با بیان اینکه کاهش جمعیت یک تهدید اجتماعی و سیاسی برای جامعه ما محسوب می‌شود، اظهار داشت: اگر ما به طور ناگهانی با کاهش جمعیت مواجه شویم در هرم جمعیتی کشور ما چاله جمعیتی به وجود می‌آید که این شکل‌گیری به مراتب خطرناک‌تر است برای اینکه در چنین شرایطی ما امکانات تحصیلی، بهداشتی، آموزشی و فرهنگی برای یک طیف عظیمی فراهم آورده ایم.

وی تاکید کرد: بيانات مقام معظم رهبري نقشه راه، برون رفت تغييرات جمعيتي (پيري جمعيت) در کشور است.

ضرورت بستر سازي لازم در حوزه فرهنگي از دغدغه هاي مقام معظم رهبري

معاون سیاسی امنیتی استاندار سمنان، بسترسازي لازم در حوزه فرهنگي را از دغدغه هاي مقام معظم رهبري دانست و گفت: بالا رفتن سن ازدواج دختران و پسران از مهمترين عوامل پيري جمعيت کشور است.

خلخالی اظهار داشت: تغييرات فرهنگي در حوزه تشکيل خانواده و کارکردهاي آن و ازدواج آسان و درست از اهم اقدامات دستگاه ها و نهادهاي فرهنگي در اين زمينه بايد باشد.

وي تصريح کرد: حوزه هاي علميه و دانشگاه ها با تدوين برنامه هاي خاص براي اقشار مختلف مي توانند در اين زمينه مثمر ثمر باشند و در اجراي منويات رهبري گام بردارند.

رهبری در خصوص جمعيت کشور هشدار داده اند

فرماندار شهرستان سمنان نیز با اشاره به کاهش نرخ رشد جمعيت در کشور، تغييرات فردي، اجتماعي و فرهنگي در جامعه را اصلي ترين عوامل کاهش نرخ رشد جمعيت عنوان کرد.

حسن سعدالدين ضمن بیان اينکه سياست کنترل جمعيت در سال هاي گذشته تا دوره اي پاسخگو بود و پس از آن بايد متوقف مي شد، اظهار داشت: برنامه و سندهاي بالادستي کشور مانند افق چشم انداز و سند توسعه بدون توجه به جمعيت محقق نمي شود.

وي جمعيت هر کشور را نشان دهنده پيشرفت و نوع توسعه آن دانست و تصريح کرد: در مورد جمعيت در کشور غفلت شده و نياز به برنامه جامعي در اين زمينه داريم تا درآينده کشور به سالخوردگي دچار نشود.

توجه به ديدگاه اسلام در اصلاح تمايل افراد به فرزندآوري موثر است

فرماندار شهرستان سمنان خاطرنشان کرد: رواج فردگرايي، تجردگزيني، افزايش نرخ طلاق، افزايش سن ازدواج، اشتغال زنان، افزايش تحصيلات، گسترش خانواده هاي کوچک، افزايش شهرنشيني، مصرف گرايي و فرزندسالاري در کاهش تمايل افراد به فرزندآوري نقش مهمي داشته اند.

سعدالدين توجه به ديدگاه دين اسلام در مورد نقش و جايگاه افراد در خانواده را در اصلاح تمايل افراد به فرزندآوري موثر دانست و گفت: عقب ماندگي در نرخ باروري بايد جبران شود و به فرهنگ سازي در جامعه نياز داريم.

وی اجراي سياست هايي مانند اعمال برخي محدوديت ها براي فرزندان چهارم و بعد از آن در خانواده ها، کنترل جمعيت به ويژه در دهه هشتاد و ... در کشور در کاهش تمايل خانواده ها به فرزندآوري نقش داشته است.

سعدالدين خواستار برگزاري منظم همايش هاي جمعيتي و برپايي کارگاه هاي آموزشي تشکيل خانواده سالم و اسلامي در دانشگاه ها، دبيرستانها و ... در اين حوزه ها را در قالب برنامه هاي فرهنگي شد و تصريح کرد: کاهش آمار طلاق و افزايش ازدواج و افزايش جمعيت از طريق آگاه سازي و افزايش بصيرتي ديني خواهد بود و ايران اسلامي بايد به عنوان پرچم دار اسلام ناب محمدي (ص) در جهان شيعه الگوي مسلمانان و شيعيان جهان و ترويج دهنده فرهنگ علوي و فرهنگ عاشورايي باشد.

ايران کمترين ميزان باروري را در منطقه دارد

مديرکل ثبت احوال استان سمنان صنعتي شدن، شهرنشيني و توسعه اقتصادي را اصلي ترين دلايل کاهش نرخ رشد جمعيت در کشور عنوان و تصريح کرد: در حال حاضر ايران کمترين ميزان باروري را در منطقه دارد.

عباس طالب بيدختي با اشاره به بالاتر بودن جمعيت شهري، پائين تر بودن متوسط تعداد زنان و کمتر بودن نرخ ولادت در استان سمنان نسبت به ميانگين کل کشور، گفت: کمتر بودن نرخ ازدواج، بالاتر بودن ميانگين سن ازدواج مردان و زنان و همچنين بيشتر بودن جمعيت شهرنشين در این استان نسبت به کل کشور، هشدارهايي در مورد نرخ جمعيت براي استان است.

وي با اشاره برخي پيش بيني هاي جمعيتي کشور بر اساس آمارهاي فعلي، اظهار داشت: مقطع سني جوانان ايران در آينده به نصف ميزان فعلي کاهش مي يابد.

طالب بیدختی غالب شدن جمعيت سالخورده کشور و سالخوردگي جمعيت را پيامد منفي ادامه روند فعلي با کاهش نرخ رشد جمعيت در جامعه عنوان کرد.

سياست کنترل جمعيت؛ برخلاف آموزه هاي ديني

يک کارشناس مسائل مذهبي نيز در این خصوص با تاکید بر اینکه سياست کنترل جمعيت به خاطر مسائل اقتصادي برخلاف آموزه هاي ديني است، اظهار کرد: زنان تصور مي کنند با فرزند کمتر مي توانند به جامعه خود خدمت کنند، اما غافل از اينکه اگر در مقام مادر بودن بتوانند فرزندان شايسته اي تربيت کنند و تحويل اجتماع دهند، آنگاه به جامعه خود خدمت کرده اند.

ظريفه پرويز افزود: فقهاي اهل تسنن عنوان کرده اند که جلوگيري از توليد نسل در صورتي که انگيزه آن ترس از فقر باشد، حرام است، چرا که خداوند متعال مي فرمايد "هيچ جنبنده اي بر روي زمين نيست، مگر آنکه روزي او بر عهده خداوند است".

وي به سخن پيامبر اعظم (ص) اشاره کرد و افزود: فرزند شايسته دسته گلي خوش بو از جانب خداوند است که ميان بندگانش قسمت مي کند و نيز مي فرمايد از خوشبختي مرد، داشتن فرزند شايسته است.

اين کارشناس مسائل مذهبي تاکيد کرد: امروز بايد زوج هاي جوان را به فرزندآوري تشويق و مسائلي که باعث بي تمايلي زوج هاي جوان به فرزند آوري شده است را مورد بررسي قرار داد و آنان را حل کرد.

پرويز گفت: امروز ترس از رفاه اقتصادي در جوانان، آنان را از توليد نسل محروم کرده است، ولي ما وظيفه داريم جوانان خود را به اين باور برسانيم که "هر آن کس که دندان دهد، نان دهد".

........................................
گزارش از عصمت سالا
ر

کد خبر 2201021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha