۳ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۱۱

اخبار کوتاه اوقاف/

آستان امامزادگان طرقبه دهه آخر صفر میزبان عزاداران است

آستان امامزادگان طرقبه دهه آخر صفر میزبان عزاداران است

مشهد - خبرگزاری مهر : آستان امامزادگان طرقبه دهه آخر صفر میزبان عزاداران است، مردم نیشابور در بقاع متبرکه زیارت اربعین را قرائت کردند و برگزار مراسم اربعین در بقاع متبرکه قوچان عناوین اخبار کوتاه اوقاف و امور خیریه است.

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر اجرایی بقاع متبرکه امامزادگان سیدیاسر و سیدناصر علیهماالسلام طرقبه گفت: دهه آخر صفر آستان مقدس این امامزادگان عظیم‌الشان میزبان عزاداران نبی مکرم اسلام حضرت محمد(ص)، سبط اکبر امام حسن مجتبی(ع) و عالم آل محمد امام رضا(ع) است.

محمود احسان‌فر اظهار داشت: حجت‌الاسلام محمدحسن ایزدی امام جمعه شهر طرقبه در این شب‌ها افاضه کلام دارند و ذاکران اهل‌بیت(ع) مجید سلیمی و حسینی کفشدار مداحان مراسم در این دهه هستند.

وی با اشاره به برگزاری ویژه برنامه عزاداری روز اربعین حسینی در بقاع مذکور، افزود: حضور هیئات عزاداری از محلات و روستاهای شهرستان‌های طرقبه و شاندیز، مشهد، تهران، تبریز، رشت و لاهیجان و زائران کشورهای عربی در روز اربعین، چشمگیر بود.

مدیر اجرایی بقاع متبرکه امامزادگان طرقبه اضافه کرد: اعضای هر هیئت پس از حضور در حرم به زیارت امامزادگان می‌شتافتند و زیارت اربعین می‌خواندند و روضه‌خوانی و سینه‌زنی می‌کردند و به هر هیئت، پرچم امامزادگان اهدا می‌شد.

احسان‌فر ادامه داد: نماز جماعت در شب و روز اربعین در دو فضای مجزای روضه منوره و رواق دارالعباده حرم مطهر امامزادگان طرقبه با حضور جمعیتی بالغ ‌بر سه هزار نفر از نمازگزاران اقامه شد.

مردم نیشابور در بقاع متبرکه زیارت اربعین را قرائت کردند

مسئول امور فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور گفت: زیارت اربعین در ده بقعه متبرکه شاخص این شهرستان قرائت و مراسم عزاداری اقامه شد.

حجت‌الاسلام جعفر مهدوی‌خواه اظهارکرد: در این مراسم‌ها مداحان اهل بیت(ع) مرثیه‌سرایی کردند.

وی اظهار داشت: حرم امامزاده محروق(ع)، بقعه فضل‌ ابن شاذان، بقعه بی‌بی‌شطیطه و تکیه ابوالفضلی در شهر نیشابور میزبان مراسم عزاداری چهلم سالار شهیدان بودند.

این مقام مسئول در اداره اوقاف و امور خیریه نیشابور ادامه داد: قدمگاه رضوی و بقعه امامزاده یحیی(ع) باغشن در بخش زبرخان، بقاع امامزادگان حمزه(ع) شهر عشق‌آباد و عبدالله(ع) روستای فدیشه بخش میان‌جلگه و بقعه امامزاده عبدالله(ع) روستای دربهشت بخش مرکزی، دیگر مراکز مذهبی بودند که نوای گرم زیارت اربعین در آنها پیچید.

مهدوی‌خواه اضافه کرد: عزاداران در بقاع متبرکه دربهشت، باغشن و تکیه ابوالفضلی بر سر خوان نعمت حسینی اطعام شدند.

مراسم اربعین در بقاع متبرکه قوچان برگزار شد

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه قوچان از برگزاری مراسم اربعین در بقاع متبرکه این شهرستان خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمود جعفری ضمن تسلیت اربعین حسینی، اظهار داشت: با توجه به وجود میقات‌الرضا در امامزاده ابراهیم(ع) تلاش شده است تا با ارائه برنامه‌های  مناسب در روز اربعین میزبان خوبی از زائران حضرت علی ابن موسی‌الرضا(ع) باشیم.

وی با تشریح مراسم این بقعه متبرکه، افزود: مراسم از شب اربعین همزمان با نماز مغرب و عشا و با سخنرانی حجت‌الاسلام سیدعبدالحمید حسینی رحمانی و مداحی علی پاکدل در محل شبستان این امامزاده آغاز شد.

مسئول فرهنگی اداره اوقاف و امور خیریه قوچان عنوان کرد: در ادامه مراسم دسته‌جات سینه‌زنی و زنجیرزنی به‌صورت مردمی و خودجوش به اقامه عزاداری پرداختند و پس از نماز جماعت ظهر و عصر، زیارت اربعین قرائت شد.

جعفری با اشاره به وجود گلزار 45 شهید در جوار بارگاه امامزاده ابراهیم(ع)، تصریح کرد: وجود شهدا در بقاع متبرکه سبب افتخار و سربلندی است که سعی شده است با توجه به مناسبت‌های مختلف و حضور خانواده‌های گرانقدر شهدا در این مکان‌ها گلزار این عزیزان غباررویی و معطر شوند. 

وی به برگزاری مراسم مختلف در بقعه آیت‌الله آقا نجفی قوچانی اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به مشارکت حوزه علمیه شهرستان قوچان مراسمی نیز در صبح روز شهادت در محل آرامگاه آقا نجفی قوچانی با حضور خواهران برگزار شد.

مراسم اربعین حسینی در بقاع متبرکه گناباد برگزار شد

همزمان با اربعين سيد و سالار شهيدان، ويژه برنامه عزاداري و سوگواري با حضور هيئت‌هاي مذهبی و قشرهاي مختلف مردم در حرم امامزاده محمدعابد(ع) کاخک گناباد برگزار شد.

در اين مراسم معنوي كه يكپارچه احساس و شور و شعور حسيني بود، عاشقان اباعبدالله‌الحسين(ع) از شهرها و روستاهاي اطراف در قالب دسته‌جات سينه زني و زنجيرزني به مرثيه‌خواني و عزاداري پرداختد.

این گزارش می‌افزاید: در طول برگزاري اين مراسم كه از صبح آغاز و تا اذان ظهر ادامه داشت، ذاكران اهل بیت(ع) بر مصائب حضرت سیدالشهدا(ع) و كاروان اسرا، مرثیه‌سرایی و نوحه‌خوانی كردند.

در این مراسم که با حضور عزاداران حسینی و هيئت‌هاي عزاداری برگزار شد، مداحان اهل‌بیت(ع) با قرائت زیارت اربعین با آرمان‌هاي شهداي كربلا تجديد بيعت كردند.

بقعه امامزاده محمد عابد(ع) در 22 كيلومتري جنوب مرکز گناباد و 290 كيلومتري مشهد مقدس واقع شده است كه همه ساله به‌ويژه در ايام تعطيل و مناسبت‌هاي مذهبي پذيراي هزاران زائر و مجاور است.

کد خبر 2201575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha