بم در حال سوختن و ساختن است/ انجمن علاقه مندان به احیای ارگ بم تشکیل شود

بم در حال سوختن و ساختن است/ انجمن علاقه مندان به احیای ارگ بم تشکیل شود

کارشناسان، مدیران و روسای پایگاه‌های میراث جهانی به مناسبت دهمین سالگرد وقوع زلزله بم در در این شهرستان گرد هم آمدند. در این مراسم مسئولان استانی اعلام کردند شهر بم هنوز برپا نشده بلکه این شهر اکنون در حال سوختن و ساختن است و وام هایی که مردم برای بازسازی گرفته اند، این شهر را قفل کرده است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به شهرستان بم، فرهاد عزیزی در همایش بم و یک دهه تجربه میراث فرهنگی که روز پنجشنبه در این شهر برگزار شد بیان کرد: زلزله روز پنجم دی ماه سال 82 چالش های فراوانی را پیش‌روی دوستداران، متخصصان و کارشناسان میراث فرهنگی قرار داد اما اقدامات به عمل آمده پس از این زلزله بسیار فراوان بود.

وی ادامه داد: ایام اول پس از زلزله کارگروه ارگ بم تشکیل شد، همچنین گروه های کاری جوان و زبده ای برای مستندسازی، آسیب شناسی و حفاظت اضطراری و تثبیت ساختارهای معماری تشکیل شد و تمامی اطلاعات و اسناد مربوط به ارگ تاریخی بم جمع آوری شد. این اثر در فهرست میراث در خطر یونسکو قرار گرفت تا رسیدگی بیشتری به آن شود.

مدیر دفتر امور پایگاه های میراث جهانی ادامه داد: مرحله سوم اقدامات پس از زلزله که برای ارگ بم انجام شد این بود که آواربرداری، استحکام بخشی و بازسازی علمی صورت گرفت.

وی افزود: مهمترین دستاورد حفاظت از ارگ خروج آن از فهرست میراث درخطر بود چرا که کارشناسان یونسکو به این نتیجه رسیدند که مرمت ها و اقدامات اساسی برای ارگ بم به خوبی انجام شده و این اثر را از فهرست میراث در خطر خارج کرده است.

در ادامه این برنامه حجت الاسلام غضنفرآبادی نماینده بم در مجلس با بیان اینکه بم در حال سوختن و ساختن است، گفت: مردم آبروداری می کنند و آتش درونشان را بروز نمی دهند.

وی خطاب به مهمانان همایش گفت: نگاهمان به حضورتان این است که برای درمان درد به اینجا آمده اید نه برای تماشای بم.

غضنفرآبادی ضمن درخواست تشکیل اداره میراث فرهنگی بم خطاب به کارشناسان میراث فرهنگی و مدیران امور پایگاه های جهانی حاضر در این نشست گفت: این شهر جاذبه های تاریخی زیادی دارد اما تعداد گردشگرانش زیاد نیست.

وی ادامه داد: وام های بعد از زلزله این شهر را قفل کرده و ساختمان ها نیمه تمام است. بانک های برای تکمیل خانه ها و هیچ کار دیگری تسهیلات نمی دهند. ما از توان آقای نجفی واقفیم و می خواهیم که به این شهر کمک کنند.

استاندار کرمان نیز در این برنامه با درخواست کمک از مسئولان میراث فرهنگی گفت: ثروتمندان را ترغیب کنید تا برای سرمایه گذاری به اینجا بیایند.

علیرضا رزم حسینی گفت: اگر موانع اقتصادی رفع شود محرومیت ها نیز ریشه کن خواهد شد. ما اگر برای بازسازی بم فراخوان می دادیم مردم پول می دادند ولی این کار را نکردیم بلکه آنها خودشان به همراه ایرانیان خارج از کشور برای احیای بم تلاش کردند. اعتبارات عمرانی استان کم است، ما عقب افتادگی در استان و کشور داریم.

در ادامه این مراسم محمد علی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: باید انجمن علاقه مندان به احیای ارگ بم تشکیل شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: باید افراد فرهنگ دوست با کمک این انجمن مشکلات بم را حل کنند.

نجفی ادامه داد: پس از زلزله 8 تا 10 بار از محوطه و شهر بم دیدن کردم ولی امروز تلاش شده تا عمیق تر به آن نگاه کنیم. کاری که در 10 سال گذشته انجام شده بسیار بزرگ است اما اساس این کار بر دوش مسولان میراث فرهنگی، متولیان و مدیریت شهری بوده است.

وی با بیان اینکه 80 درصد بازسازی های ارگ بم انجام شده، گفت: امیدواریم در دو یا سه سال آینده مرمت همه محوطه ارگ انجام شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی تصریح کرد: می گویند مردم بم با مشکلات زیادی مواجه هستند، من به عنوان نماینده دولت به اینجا آمده ام تا بگویم دولت، شهر بم را فراموش نکرده است.

نجفی استفاده از توان بخش خصوصی برای برطرف کردن مشکلات را ضروری دانست و گفت: اگر در 10 سال گذشته به حل مشکلات می پرداختیم، امروز کمتر با این معضلات مواجه بودیم.

 

 

کد خبر 2202941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha