موافقت جوبا با برقراری آتش بس/ اولین گروه از نیروهای حافظ صلح وارد سودان جنوبی شدند

موافقت جوبا با برقراری آتش بس/ اولین گروه از نیروهای حافظ صلح وارد سودان جنوبی شدند

موافقت جوبا با برقراری آتش بس فوری در سودان جنوبی و ورود اولین گروه از نیروهای کمکی حافظ صلح سازمان ملل به این کشور از جمله خبرهای مرتبط با ناآرامی های سودان جنوبی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه در گفتگوی تلفنی با بان کی مون دبیر کل سازمان ملل با اشاره به حضور نیروهای فرانسوی در آفریقای جنوبی به بهانه حمایت از شهروندان این کشور بر ایفای نقش بیشتر این نهاد بین المللی در آفریقای مرکزی تاکید کرد.

خبر دیگر اینکه شماری از رهبران کشورهای آفریقایی حاضر در نشست هیئت توسعه دولتی در نایروبی اعلام کردند که جوبا در پی کشته شدن هزار نفر در جریان جنگ داخلی در سودان جنوبی میان دولت و کودتاچیان وابسته به معاون سابق رئیس جمهوری این کشور موافقت خود را با برقراری آتش بس فوری برای پایان دادن به درگیری‌ های جاری در سودان جنوبی اعلام کرده است.

این توافق پس از آن حاصل شد که بان‌ کی‌ مون دبیر کل سازمان ملل ضمن ابراز نگرانی درباره افزایش میزان خشونت ها در سودان جنوبی از طرفین درگیر در خشونت ها خواست تا درباره کشتار و اقدامات خشونت آمیز اخیر پاسخگو باشند.

خبرگزاری فرانسه همچنین از ورود اولین نیروهای کمکی حافظ صلح سازمان ملل به سودان جنوبی همزمان با افزایش خشونت ها در این کشور خبر داد که متشکل از گروه 72 نفری از جمهوری دموکرات کنگو بوده و قرار است ماموریت سازمان ملل را در این کشور آفریقایی برعهده بگیرند.

کران دویر سخنگوی نیروهای حافظ صلح سازمان ملل از تصمیم بنگلادش برای ایفای نقش کلیدی در حفظ نظم و امنیت پایگاههای سازمان ملل خبر داد و گفت: نظامیان و تجهیزات بیشتری از امروز شنبه وارد سودان جنوبی می شوند.

درگیری ها در سودان جنوبی از اوایل ماه دسامبر سال جاری آغاز شده است. این درگیری ها در پی تصمیم سالوا کر رئیس جمهور سودان جنوبی برای برکناری معاون خود به اتهام تلاش برای کودتا آغاز شد.

رئیس جمهور سودان جنوبی معاونش "ریک ماکار" را در ماه ژوئن به گمان تلاش برای کودتا از سمتش برکنار کرده بود. سودان جنوبی، تازه ترین کشوری است که به سازمان ملل اضافه شده است. این کشور پیشتر بخشی از کشور سودان بود.

کد خبر 2203611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha