۷ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۴۳

غفاری خبر داد؛

تولید رقم جدید نخود سارال مقاوم به سرما درآذربایجان شرقی/ توسعه كشت پائيزه در مناطق سردسیر كشور

تولید رقم جدید نخود سارال مقاوم به سرما درآذربایجان شرقی/ توسعه كشت پائيزه در مناطق سردسیر كشور

تبریز – خبرگزاری مهر: رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: رقم جدید نخود مقاوم در برابر سرمای کمتر از 18 درجه سانتی گراد با تلاش محققان این موسسه در مراغه تولید شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالعلی غفاری شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به تلاش 12 ساله محققان موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور برای تولید این رقم از نخود اظهار داشت: رقم جدید تولید شده با نام سارال پس از 12 سال تلاش و همکاری محققان این موسسه تولید شده که مقاومت در برابر سرما و بیماری برق زدگی، پرمحصولی و میزان 8/26 درصدی پروتئین، از ویژگی های آن بشمار می رود.

وی افزایش تولید 25 درصدی این رقم را در مقایسه با دیگر ارقام نخود از دیگر ویژگی های آن عنوان و تصریح کرد: میانگین عملکرد این رقم جدید در هر هکتار یک هزار و 300 کیلوگرم بوده و با توجه به اینکه  نخود رقم سارال در مقابل سرمای کمتر از 18 درجه سانتی گراد مقاوم و دارای توجیه اقتصادی قابل قبولی است، از این پس در اختیار کشاورزان مناطق سردسیر کشور قرار می گیرد و امکان کشت آن در استان های سردسیری چون کردستان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان شمالی و لرستان وجود دارد.

رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با اشاره به ارزش افزوده فوق العاده کشت این رقم اراضی مرتفع دیم کشوردر زمان آیش گفت: اگر این رقم در سطحی حدود200 هزار هکتاری از اراضی مرتفع دیم کشور که پائیز هر سال به صورت آیش باقی می ماند و با فرض ثابت ماندن قیمت فعلی کیلویی30 هزار ریال نخود و متوسط عملکرد این رقم، سالانه بیش از شش هزار میلیارد ریال ارزش این محصول تولیدی خواهد بود.

وی با بیان اینکه این رقم جدید نخود پس از مدت 12 سال توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی معرفی شد که نحوه انتقال است افزود:  .

غفاری با اشاره به اجرای پروژه های تحقیقی، ترویجی و مزارع نمایشی برای تولید این رقم جدید نخود افزود: این رقم از جمله ارقام نخود است كه در مركز بين‌المللي تحقيقات كشاورزي مناطق خشک (ايكاردا) دورگ گيري آن انجام شده و پس از گذراندن مراحل خالص سازي،  در سال 1378 در قالب آزمايشات بين‌المللي تحمل به سرما  به ايران ارسال گرديد.

وی ادامه داد: رقم نخود سارال بین سال های 79 تا 89 در آزمايشات مختلف از جمله آزمايش‌هاي بين المللي، مقدماتي، پيشرفته و سازگاري و مطالعات مربوط به  مقاومت به بيماري‌هاي برق‌زدگي و پژمردگي فوزاريوم در ايستگاه‌ هاي تحقيقاتي و همچنين در مزارع كشاورزان در طرح هاي تحقيقي- تطبيقي در كشت پاييزة مناطق كردستان، مراغه، اروميه، زنجان، شيروان و كرمانشاه مورد ارزيابي قرار گرفت.

وی در پایان با تاکید بر سازگاری رقم جدید با شرایط مناطق سردسیر کشور خاطرنشان کرد: با توجه به وسعت مناطق سردسير ديم در کشور و نیز با عنایت به اینکه تاکنون رقم نخود مناسب و متحمل به سرما جهت کشت پاييزه براي چنين مناطقي معرفي نگرديده است، لذا معرفي رقم سارال که تحمل خوبي نسبت به سرما دارد،  موجب توسعه كشت پائيزه نخود بویژه در مناطق سردسیر كشور خواهد شد.

کد خبر 2203727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha