۸ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۱۷

زاهدی:

شعرا و نویسندگان واقعه عاشورا را به خوبی تبیین کنند

شعرا و نویسندگان واقعه عاشورا را به خوبی تبیین کنند

سنندج - خبرگزاری مهر: استاندار کردستان گفت: واقعه کربلا حماسه ای تاریخی است و شعرا در اشعار خود باید به دنبال رمز گشایی و معرفی این حادثه عظیم به مردم باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالمحد زاهدی ظهر امروز در مراسم آغاز به کار کنگره عاشورایی در شهرستان قروه اظهار داشت: حادثه عاشورا یک حادثه عجیب است که با یک پدیده دو وجهی رو به رو است.

وی افزود: عاشورا از یک طرف اوج نفاق، دروغ و قصاوت و از طرف دیگر اوج ایمان، شجاعت، شهامت و شهادت را بازگو می کند.

استاندار کردستان با اشاره به آسیب ‌های موجود در نحوه تبیین واقعه عاشورا بیان کرد: حماسه کربلا ابعاد مختلفی همچون حماسه، معرفت و عرفان دارد که کمتر در هیئات مذهبی و شعر شاعران به آن پرداخته می ‌شود و نباید از آن غفلت کرد.

زاهدی یادآور شد: معرفت در جزء به جزء حرکات و اتفاقات کربلا موج می ‌زند و هیچ چیزی جز این بعد نمی ‌توان در آن مثال زد، حتی شهید‌ شدن بچه شیرخوار نیز اوج معرفت الهی است.

وی ادامه داد: شعرایی که به این واقعه می پردازند می دانند که امام حسین(ع) در میان آن همه زشتی به دنبال یک زیبایی بود و همین زیبایی واقعه کربلا را تاریخی کرد و به همین دلیل باید با استفاده از زبان هنر واقعیت این حادثه عظیم را به مردم معرفی کرد.

استاندار کردستان با اشاره به نقش ادبیات عاشورایی در تبیین اهداف این قیام بزرگ گفت: زبان شعر عامل انتقال فرهنگ‌ هاست و فرهنگ عاشورا برترین فرهنگی است که از دل شاعران این مرز و بوم بر زبانشان جاری می شود.

زاهدی با تأکید بر تعمیق غنای اشعار عاشورایی و پرداختن به حقیقت حقیقی واقعه کربلا اظهار داشت: این حادثه ‌واقعه ای فرامادی است که تنها اخلاص در بیان شعر است که می تواند به توصیف آن بپردازد.

وی افزود: واقعه کربلا به دلیل اخلاص و پاسداری از ارزش ها و دین حتی در بین غیر مسلمانان نیز دارای جایگاه و ارزش والایی است که باید حفظ و روز به روز به ارزش و جایگاه آن افزوده شود.

استاندار کردستان بیان کرد: شعر عاشورایی شعر توصیف و بیان تاریخ نیست بلکه ازر دل تمام زشتی ها و زیبایی های که امام حسین به دنبال آن بود را نشان می دهد.

زاهدی با اشاره به این مطلب که شعر عاشورایی با حزن و اندوه وجین شده است، یادآور شد: هدف و قیام امام حسین باید در شعرهای عاشورایی دنبال شود و این یک وظیفه شرعی و قانونی شعرای عاشورایی اشت.

کنگره شعر عاشورایی صبح امروز در شهرستان قروه با حضور 217 شاعر برتر کشور، نماینده ولی فقیه در استان کردستان، استاندار کردستان، سرپرست ارشاد اسلامی کردستان، رئیس حوزه هنری کردستان و جمعی از ادبیان برگزار شد.

کد خبر 2204679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha