۱۶ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۰۳

بزرگان تجسمی کشور به کمک "فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان" آمدند

بزرگان تجسمی کشور به کمک "فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان" آمدند

بزرگان هنرهای تجسمی آثارشان را برای فروش و کمک به شورای کتاب کودک هدیه دادند تا این شورا از لحاظ مالی تقویت شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری نمایشگاه "پرواز با خورشید" که به نمایش و فروش آثار هنرمندان تجسمی هنرمندان معاصر ایران برای کمک به شورای کتاب کودک اختصاص دارد با حضور نورالدین زرین‌کلک، شیرین پرتویی، مدیر گالری شیرین و محمدعلی منصوری، شبنم رضوی و نیره بهبهانی از اعضای شورای حامیان شورای کتاب صبح امروز دوشنبه شانزدهم دیماه در مرکز شورای همکاری‌های فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.

منصوری در ابتدای این نشست گفت: شورای کتاب کودک یک موسسه غیرانتفاعی است که 50 سال بی‌وقفه در حوزه ادبیات کودک و نوجوان فعالیت داشته و در طول این 50 سال نیز هیچ کمک مالی از هیچ‌کجا نگرفته و هیچ ردیف بودجه‌ای به خود اختصاص نداده است.

وی افزود: "پرواز با خورشید"، عنوان نمایشگاهی از آثار تجسمی 114 هنرمند ایرانی است که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس شورای کتاب کودک از 17 تا 19 دی 1392 در گالری شیرین برگزار می‌شود.

این عضو شورای حامیان شورای کتاب کودک خاطر نشان کرد: در این نمایشگاه هنرمندان یک سری از آثار خود را به ما اهدا کردند که عواید فروش آنها صرف نگارش "فرهنگ‌نامه کودک و نوجوان" خواهد شد.

وی کارهای پژوهشی را اموری پرهزینه دانست و بیان کرد: فرهنگ‌نامه کتابی است که 15 جلد آن تاکنون و با همت شورای کتاب چاپ شده ولی تاکنون برای چاپ این اثر مهم در حوزه کودک و نوجوان هیچ کمک مالی از هیچ‌کجا و به خصوص از دولت‌های مختلف نگرفته‌ایم. پیش‌بینی ما این است که تا چند سال آینده 10 جلد دیگر از این فرهنگ‌نامه منتشر شود.

منصوری از همگان خواست که شورای کتاب را با مجموعه‌های دائره‌المعارف بزرگ مقایسه نکنند زیرا همه این مجموعه‌ها ردیف بودجه دارند و از سازمان‌های دولتی ارتزاق می‌کنند ولی شورای کتاب هیچ پولی را از جایی دریافت نمی‌کند.

در ادامه این نشست شیرین پرتویی گفت: در این نمایشگاه 117 هنرمند حضور دارند ولی برخی از آنها بیش از یک اثر را به شورای کتاب هدیه دادند پس حدود 140 اثر به روی دیوار خواهد رفت. موضوع آثار آزاد است و در این نمایشگاه نقاشی، خوشنویسی، عکاسی و لیتوگرافی به نمایش درخواهد آمد.

وی ادامه داد: سه‌شنبه 17 دیماه ساعت 16 تا 20 مراسم افتتاحیه این نمایشگاه خواهد بود و آثار نیز تا روز پنج‌شنبه 19 دیماه روی دیوار خواهند ماند.

مدیر گالری شیرین ادامه داد: همیشه هنرمندان حوزه تجسمی در مقاطع مختلف دست کمک‌دهی خود را به سمت نهادها و بنیادها دراز کرده‌اند و جای تعجب ندارد که تعدادی از بزرگترین این افراد آثار خود را برای کمک به شورای کتاب کودک که یک مجموعه فرهنگی غیر دولتی است اهدا کنند.

وی بیان کرد: در انتخاب آثار شورا از قبل اقدام کرده بود و یک سری آثار داشتند. یک سری از هنرمندان مانند ایران درودی و پرویز تناولی آثار خود را به صورت کلی به انجمن اهدا کردند و تمام عواید فروش آن را به انجمن اختصاص داده‌اند.

پرتویی در پایان سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد تقسیم درصد فروش بین هنرمند، انجمن و گالری توضیح داد: گالری شیرین نیز مانند برخی از هنرمندان هیچ پولی نمی‌گیرد ولی برخی هنرمندان مقداری از درآمد و عواید فروش آثار خود را به انجمن اختصاص داده و مقداری را هم خود دریافت می‌کنند.

نورالدین زرین‌کلک نیز در بخشی از این نشست به گستردگی و نیاز حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های فروش خیریه صحبت کرد.

شبنم رضوی سخنران بعدی این نشست بود که گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه کمک مالی است و البته دوست داریم با برگزاری این نمایشگاه شورا بیشتر از قبل به مردم شناسانده شود.

وی عدم اطلاع‌رسانی برنامه‌های شورای کتاب را یکی از ایراداتی که به انجمن وارد است نامید و از رسانه‌ها خواست با شورا همکاری بیشتری داشته باشند تا فعالیت‌های این شورا بیشتر شناسانده شود.

رضوی بیان کرد: تمام این هنرمندانی که آثار خود را به شورا اهدا کردند از پیش با شورا همکاری داشته و یا عضو شورا هستند.

این عضو شورای حامیان شورای کتاب کودک به معرفی هنرمندان حاضر در این نمایشگاه پرداخت و گفت: در این نمایشگاه آثار هنرمندانی چون زنده‌یاد ممیز، پرویز تناولی، پرویز کلانتری، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، ثمیلا امیرابراهیمی، فرح اصولی، قباد شیوا، بهرام دبیری، گیزلا وارگا سینایی، کیوان عسگری، نصیرالله مسلمیان، ابراهیم حقیقی، کامران عدل، بهزاد شیشه‌گران، مانلی منوچهری، محمد بنی اسدی، حامد نوری، فرخنده اسماعیلی پور و مهرنوش معصومیان روی دیوار خواهد رفت.

وی اضافه کرد: در ایران برخلاف کشورهای دیگر شرایط این گونه است که سازمان مردم‌نهاد غیر دولتی هرگز از حمایت های مالی دولت برخوردار نمی‌شود بنابراین سعی می‌کنند با برگزاری کنسرت‌ها و نمایشگاه‌های سالانه به تامین معاش خود بپردازند. چندان که شورای کتاب کودک نیز همین گونه عمل کرده است. نمایشگاه "پرواز با خورشید" صرف نظر از آشنایی مخاطبان با عملکردهای شورای کتاب کودک می‌توانند به تقویت چرخه اقتصادی عرصه هنرهای تجسمی نیز کمک کند.

در ادامه این نشست بهبهانی در پاسخ به این سوال که چرا از هنرمندان تصویرگر برای ارائه اثر در این نمایشگاه دعوت نشده است، گفت: این نمایشگاه در واقع به مشارکت هنرمندان از شاخه‌های مختلف تجسمی اختصاص دارد و قصد ما برگزاری نمایشگاهی صرفا با موضوع تصویرگری نبوده است.

گالری شیرین در خیابان ولنجک، خیابان 18، پلاک 9  قرار دارد و بنا به ادعای پرتویی آثار از 400 هزار تومان تا 240 میلیون تومان در آن قرار دارد.

کد خبر 2208953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha