۱۷ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۰۶

مهر بررسی می کند؛

جنگل های هیرکانی در آرزوی پایگاه اطفای حریق/ کمبود شدید جنگلبان

جنگل های هیرکانی در آرزوی پایگاه اطفای حریق/ کمبود شدید جنگلبان

ساری - خبرگزاری مهر: بکرترین و غنی ترین جنگل های هیرکانی جهان در مازندران واقع شده اما این استان از داشتن پایگاه مرکزی اطفای حریق جنگل محروم است.

به گزارش خبرنگار مهر، نبود پایگاه اطفای حریق جنگل از یک سوم، کمبود نیروها و تجهیزات از سوی دیگر سبب شده تا تا حراست از عرصه های طبیعی و جنگلی مازندران با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم کند.

سرانه نیروهای حفاظتی بر اساس استاندارد در جنگل های جهان یک نیرو به ازای هر دو هزار و 500 هکتار است و این میزان در مازندران بیش از این میزان است.

مازندران مرکز جنگلهای هیرکانی است

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران – ساری در این زمینه به خبرنگار مهر می گوید: مازندران مرکز جنگل های هیرکانی و خزری است که نیاز به پایگاه بسیار مجهز اطفای حریق در آن احساس می شود.

عباسعلی نوبخت افزود: در حال حاضر این استان از داشتن پایگاه اطلاف حریق ویژه جنگل محروم است و ایجاد پایگاه در دستور کار بوده که تاکنون اجرا نشده است.

وی اظهار داشت: تنها کاری که در حوزه اداره کل برای تامین امکانات توانستیم اینجام دهیم، اینکه هشت دستگاه از خودروهای پیکاب را به عنوان ماشین آتش اطفای حریق بکار گیریم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه مجریان طرح های جنگلداری توانمندی دارند که هر جای از جنگل ها دچار حریق شدند با امکاناتی که خودشان برای اطفای حریق دارند در این زمینه کمک داشته باشند.

نوبخت با بیان اینکه در دو سال سال گذشته به دلیل بارندگیهای فصل خزان با کاهش شمار آتش سوزی در سطح عرصه ها مواجه بودیم، گفت: بیشترین حریق مربوط به سال 89 و به دلیل کاهش بارندگی در زمان خزان بوده است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران – ساری با تقدیر از همکاری مردم در حراست از عرصه های طبیعی یادآورشد: مردم نیز پیرامون منابع طبیعی فهمیم تر شده اند و احساس مسئولیت می کنند و هر جا آتش سوزی داریم قبل از اینکه ما حضور یابیم، حضور مردم را شاهد هستیم.

وی افزود: همچنین مدیریت بحران استان و هلال احمر، انتظامی، سپاه، فرمانداری و .. هر مکانی که حریق داشته باشیم ورود پیدا می کنند و اطفا می کنند.

مشکل کمبود نیروی حفاظتی

مدیرکل منابع طبیعی استان مازندران – ساری به مشکل نیروی انسانی اشاره و اضافه کرد: این مشکل تنها شامل این اداره کل نیست بلکه تمامی تشکیلات سازمان جنگل ها با آن مواجه هستیند.

وی افزود: در منابع طبیعی اداره کل ساری اگر سطح جنگل و مرتع را جمع کنیم و بر تعداد نیرو تقسیم کنیم سرانه نیروی برای حفظ و حراست بالای پنج هزار هکتار است و درحالیکه استانداردهای دنیا برای عرصه های مرتعی هر 2500 هکتار یک نیرو و عرصه های جنگلی هر هزار هکتار یک نیرو است.

وی اظهار داشت: این درحالیست که در منطقه بلده نور به ازای 76 هزار هکتار از عرصه ها ، یک نیرو وجود دارد.

عباسعلی نوبخت با اشاره به اینکه کار منابع طبیعی یک کار حاکمیتی است، تصریح کرد: باید تصمیم گیران، نیروهای متعهد و کاربلد و دلسوز را برای جذب در منابع طبیعی بکار گیرند.

وی اظهار داشت: هر چند دیدگاه بر این باشد که مدیریت و حفاظت منابع طبیعی به بخش خصوصی واگذار شود ولی باید کارشناسان ناظر کاربلد باشند و تربیت این کارشناسان نیازمند جذب نیرو است.

وی با تاکید بر اینکه جنگل های مازندران جزو بهترین و نادرترین جنگل های دنیا است، لزوم توجه مسئولان امر برای رفع مشکلات را خواستار شد.

امکانات و تجهیزات پاسخگوی نیازها نیست

سرهنگ محسنی فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری نیز با بیان اینکه، امکانات و تجهیزات به هیچ وجه جوابگوی نیازها نبوده است، خواهان رفع این مسائل شد.

سرهنگ سید اسحاق محسنی افزود: اکنون هم در بحث نیرو، امکانات و تجهیزات و تجهیزات اطفای حریق مشکل داریم، در بحث نیرو، بر اساس آمار، هر دو هزار هکتار باید یک نیرو داشته باشیم.

وی بیان داشت: جنگل های شمال بسیار حائز اهمیت است و برخی گونه هایی داریم که کهن ترین و نایاب ترین گونه ها در جنگل هستند و با توجه به کارشناسی بعمل آمده، منابع طبیعی مازندران در هزار هکتار یک نیرو نیاز دارد.

وی با بیان اینکه 795 هزار هکتار جنگل در استان داریم گفت: باید 795 نیرو فقط برای این عرصه ها جدای از اراضی ساحلی، مرتع و ... داشته باشیم، این درحالیست که کل مجموعه نیروی یگان حفاظت 199 نفر است و در دو سال گذشته 51 نفر نیرو تقلیل یافت و یک نفر جایگزین شده اند.

وی عنوان کرد: در بحث امکانات، خودروها، تجهیزات در مضیقه هستیم و نیازمند تجهیزات روز و مدرن هستیم.

سرهنگ محسنی یادآورشد: هنوز در بخش امکانات و تجهیزات سنتی عمل می کنیم و دستگاههای فنی نداریم تا در جنگل ها بکار گیرم.

وی اظهار داشت: در جهان تمامی عرصه های جنگلی از طریق ماهواره تحت پوشش قرار می گیرد و به محض ایجاد حریق امدادرسانی می شود ولی ما جاهایی داریم که حضور در آن حوزه ها با خودرو و یا چهارپا ممکن نیست.

مازندران نیازمند پایگاه اطفای حریق جنگل است

سرهنگ محسنی یادآورشد: مازندران از نظر کیفیت و کمیت بهترین نوع گونه های جنگلی را داراست و حداقل به یک پایگاه اطفای حریق نیاز دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی مازندران – ساری یادآورشد: استان گلستان اکنون به عنوان پایلوت پایگاه اطفای حریق شمال کشور شناخته شده است درحالیکه غنی ترین جنگل ها در استان مازندران وجود دارد.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی غرب مازندران نیز با اشاره به شمار حریق رخ داده در سال جاری گفت: در 9 ماه نخست سال 1392 در مجموع هفت فقره حریق در جنگل‌های غرب مازندران رخ داد که باعث خسارت به 9.26 هکتار از عرصه‌های جنگلی منطقه شد و این حریق‌ها در جنگل‌های طبیعی روی داد و در جنگل‌های دست‌کاشت و همچنین در مراتع، گزارش از آتش‌سوزی نداشتیم.

سرهنگ ادیب اضافه کرد: همه آتش‌سوزی‌های امسال از نوع سطحی بود بنابراین جنگل به طور کامل از بین نرفت و در مدتی کوتاه احیا می‌شود.

ادیب درباره علت این حریق‌ها اظهار داشت: به طور کلی اغلب آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های شمال ناشی از آتشی است که شکارچیان و دام‌داران و گردشگران روشن می‌کنند و سپس به طور کامل خاموش نمی‌شود.

وی ادامه داد: لازم است کسانی که به هر دلیل در داخل جنگل برای پخت و پز یا گرما آتش روشن می‌کنند از خاموش شدن آن مطمئن شوند زیرا در فصل پاییز و زمستان به دلیل وجود برگ خشک و خرده چوب در کف جنگل و همچنین وزش باد، احتمال وقوع حریق زیاد است.

وی از مردم خواست هر گونه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع را با شماره تلفن رایگان و بدون پیش‌شماره 1504 در هر ساعت از شبانه‌روز به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر یکی از چهار اداره کل منابع طبیعی شمال کشور است که از رُویان تا رامسر را پوشش می‌دهد.

کد خبر 2209375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha