۱۷ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۴۵

مهر گزارش می دهد؛

پیشرفت 40 درصدی ساخت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان بعد از گذشت 12 سال / اعتبارات قطره چکانی

پیشرفت  40 درصدی ساخت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان  بعد از گذشت  12 سال / اعتبارات قطره چکانی

لاهیجان – خبرگزاری مهر: ساخت مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان لاهیجان از سال 1380 آغاز و هم اکنون 40 درصد پیشرفت کار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، وجود مجتمع های فرهنگی هنری به عنوان زیر ساخت های فرهنگی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید در این زمینه برنامه ریزی های لازم صورت گیرد.

توسعه فرهنگی منجربه خود باوری جامعه و این مسئله خود در شکل گیری و هویت فرهنگی جامعه نقش مهمی را ایفا می کند، این مهم در قالب اهمیت دادن به ارزش های محلی و ملی باید بتواند از طریق برنامه ریزی های فرهنگی و اجتماعی به نیازهای معنوی و مادی افراد جامعه خود پاسخ دهد.

یک شهروند لاهیجانی فعالیت ‌های فرهنگی  را زیر ساخت توسعه در سایر امور دانست و گفت: روند ساخت مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان باید تسریع شود.

محمد حبیبی بر اهمیت توسعه فضای فرهنگی و زیرساخت های فرهنگی این شهرستان تاکید و اظهار داشت: تاسیس مجتمع فرهنگی هنری در لاهیجان برای رشد فعالیت های فرهنگی هنری موثر است.

وی همچنین با اشاره به اینکه ظرفیت های فرهنگی و هنری خوبی در لاهیجان وجود دارد، بیان داشت:  برای اعتلای  فرهنگ و هنر این شهرستان باید تلاش مضاعف صورت گیرد.

زیر ساخت های فرهنگی و هنری از ملزومات اساسی هر جامعه است

این شهروند لاهیجانی گفت:  رفع موانع و مشکلات فرهنگی به رفع موانع و پیشرفت بخش های دیگر یک منطقه کمک می کند که همکاری و تعامل بین مسئولان فرهنگی و فعالان فرهنگی لازم و ضروری است.

دیگر شهروند لاهیجانی  که خود را دانشجو معرفی کرد به خبرنگار مهر گفت: این شهرستان با داشتن ظرفیت های متنوع می تواند در آینده دارای چهره های درخشان هنری و علمی باشد و به جایگاه ویژه ایی دست یازد.

 امیر رمضانی افزود:  با توجه به تهاجم گسترده دشمنان داشتن زیر ساخت های فرهنگی و هنری از ملزومات اساسی هر منطقه است.  

وی ادامه داد: نبود زیر ساخت های فرهنگی لازم مانع توسعه فرهنگی شهرستان زیبایی لاهیجان خواهد شد.

یک شهروند دیگر به مهر می گوید:  هنرمندان برجسته ای از لاهیجان توانسته اند در عرصه ملی توانمندی های خود را در جشنواره ها و همایش ها نشان دهند و حرف برای گفتن دارند.

هانیه کمالی افزود: دستگاه های فرهنگی، نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد استان باید کمبود  زیر ساخت های فرهنگی را به عنوان یک مسئله جدی در دستور کار خود قرار دهند و این مهم را پیگیری کنند.

وی اذعان داشت: گیلان به ویژه لاهیجان فرهنگ بسیار غنی، داشته های فرهنگی و بومی خوبی دارد اما باید احیا و به نسل های آینده معرفی و انتقال داده شوند.

روند ساخت پروژه مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان  لاک پشتی است

 فرماندار شهرستان لاهیجان در این خصوص گفت: ساخت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان  از سال 1380 آغاز شد و هم اکنون  40 درصد پیشرفت کار دارد.

محمد علیزاده افزود:  پروژه مزبور در سفر  دوره سوم سفر هیئت دولت به گیلان در ردیف اعتبارات ملی گنجانده شد با توجه به شرایطی که برای کشور پیش آمد این پروژه با کمبود اعتبار مواجه گردید.

وی همچنین زیربنای پروژه مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان را  440 متر مربع اعلام کرد و  اظهارداشت: این پروژه  باید فاز به فاز  مورد بهره برداری قرار گیرد.

فرماندار  لاهیجان گفت: اعتبارات این شهرستان در سال 1391  هشت میلیارد تومان بود که باید در سر فصل های مختلف هزینه می شد.

وی افزود: با توجه به وضعیتی که در جامعه پیش آمد و تحریم های که بر ملت تحمیل شد متاسفانه ساخت این پروژه مغفول ماند.

وی اظهارداشت: لاهیجان یک شهر دانشگاهی و افزون بر 20 هزار دانشجو در این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.

فرماندار لاهیجان  اذعان داشت: در سفر دور سوم هیئت دولت به گیلان  این پروژه مشمول اعتبارات ملی شد که متاسفانه با کمبود اعتبارات مواجه گردید.

وی تصریح کرد: عمر ساخت سالن تختی لاهیجان نیز به هفت سال می رسد که فقط  44 درصد پیشرفت دارد.

علیزاده یادآورشد:  پروژه مزبور در سال 1384 در دو طبقه در این شهرستان آغاز شده و هم برای تکمیل ساخت نیازمند اعتبارات مکفی است.

اعتبارات قطره چکانی باعث کندی روند ساخت پروژه فرهنگی و هنری لاهیجان شد

بدون شک گسترش و توسعه زیر ساخت های فرهنگی و هنری نقش چشمگیری در شناسایی ظرفیت و توانمندی های هنرمندان هر منطقه ایفا می کند بنابراین توسعه زیرساخت ‌های فرهنگی و دینی باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد و برای تحقق این مهم  باید نهایت توان خود را به کار گرفت.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این زمینه می گوید:  شهرستان لاهیجان به دلیل قدمتی تاریخی غنی که دارد همواره مدنظر صاحبنظران بوده است   بنابراین از همه ظرفیت ها باید برای اعتلای فرهنگ و هنر این شهرستان استفاده شود.

علی اسماعیل پور افزود: به این دلیل در سال 1380  پروژه با عنوان مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان با زیر بنای 440 متر مربع در این شهرستان آغاز شد.

وی اظهارداشت: برای این پروژه که تاکنون یک میلیارد و 400 میلیون تومان هزینه شده است هم اکنون 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان گفت: برای تکمیل ساخت این پروژه حداقل پنج میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز است.

وی افزود: برای اینکه بتوان از ظرفیت ملی استفاده  و از اعتبارات ملی بهره مند شد، بطور همزمان دو کار صورت گرفت  نخست  مکاتبه ای با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد تا بتوان نظر اعضای کمیسیون ماده  215  برنامه پنجم جلب شود  چون  هر پروژه ای که بخواهد از اعتبارات ملی برخوردار شود به یقین باید در این کمیسیون مطرح گردد.

اسماعیل پور اظهارداشت: کار دیگری که فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان انجام داد مکاتبه با محمد آقاجانزاده معاون عمرانی استاندار با هدف تحقق بند ششم  مصوبه دور سوم سفر هیت دولت به استان بود.

وی با اذعان اینکه ساخت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان با اعتبارات قطره چکانی سال ها به طول خواهد انجامید، بیان داشت: بر اساس مصوبه  دور سوم سفر  هیئت دولت به گیلان وزارت نفت باید برای تکمیل ساخت دو پروژه فرهنگی و هنری لاهیجان و آستارا  یک میلیارد تومان در اختیار اداره کل تجهیز و نوسازی مدارس استان قرار دهد.

350 میلیون تومان در سال 1391  برای ساخت مجتمع فرهنگی و هنری لاهیجان تخصیص یافت

مدیرکل فرهنگ و ارشااد اسلامی گیلان با بیان اینکه شهرستان لاهیجان ظرفیت بالای فرهنگی و هنری دارد، اظهارداشت: از تمامی ظرفیت های ملی و استانی برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد شد.

به هر ترتیب گیلان به ویژه  شهرستان  لاهیجان دارای ظرفیت‌ های بسیاری در حوزه فرهنگی است که نباید از این  پتانسیل‌ ها غافل ماند. توجه به مقوله فرهنگ و استفاده از ظرفیت‌ های موجود می‌ تواند بسیاری از خلاء های فرهنگی موجود در شهرستان را رفع کند.

از آنجائیکه ظرفیت‌ های فرهنگی یکی از مهمترین بسترهای توسعه شهری به شمار می‌ رود  بنابراین باید راهکارهای اساسی برای استفاده بهینه از این ظرفیت‌ ها در تمامی شهرها به ویژه لاهیجان اتخاذ کرد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس شورای اسلامی  در این باره گفت:  بسیاری از مشکلات و گره‌ های موجود در سح جامعه  را  می توان با توسعه امور فرهنگی برطرف کرد و به سمت آبادانی و پیشرفت بیشتر گام برداشت.

ایرج ندیمی تولید آثار هنری و فرهنگی متناسب را در افزایش شور و نشاط معنوی و اجتماعی در جامعه موثر دانست و افزود:  لاهیجان از سابقه بسیار خوب فرهنگی، هنری، دینی و مذهبی برخوردار است و از این ظرفیت می توان به بهترین نحو برای پیشرفت شهرستان استفاده کرد.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی تنها ابزار مقابله با تهدید های دشمنان و جنگ نرم، استفاده از ظرفیت های فرهنگ و هنر است.

امام جمعه لاهیجان نیز بر ضرورت توسعه زیر ساخت های فرهنگی در شهرستان تاکید کرد و گفت: هنرمندان عرصه های مختلف هنری نقش مهم و به سزایی در ترویج و تبیین فرهنگ و هنر اسلامی در بین اقشار مختلف جامعه بر عهده دارند.

حجت الاسلام محمد تقی صرفی پور افزود: هنرمندان در جامعه مخاطبانی زیادی داشته و این امر یک فرصت مناسب برای ترویج هنر و فرهنگ اسلامی است.

زبان هنر و آموزه ‏های دینی از ابزار مناسب برای برنامه های و فعالیت های فرهنگی است

وی  همچنین با اشاره به اینکه زبان هنر و بهره گیری از آموزه ‏های دینی از ابزار مناسب برای برنامه های و فعالیت های فرهنگی است،  اظهارداشت:  هنر مخاطبان بسیاری در بین آحاد جامعه از قبیل قشر جوانان و نوجوانان دارد و باید با استفاده از این ظرفیت در راستای توسعه فعالیت های معنوی و انتقال پیام‌ ها تلاش کرد.

به گزارش مهر، به هر حال مسئولان باید به مسائل و زیرساخت های توسعه شهری و روستایی که از مسیر فرهنگی می گذرد، توجه ویژه ای داشته باشد.

کد خبر 2209587

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha