۲۰ دی ۱۳۹۲، ۱۱:۵۷

فقط 7 درصد سوخت نیروگاه‌ها را گاز طبیعی تشکیل می‌دهد

فقط 7 درصد سوخت نیروگاه‌ها را گاز طبیعی تشکیل می‌دهد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به مصرف حدود 21 میلیارد لیتر فرآورده نفتی در نیروگاه ها از ابتدای سالجاری تاکنون، اعلام کرد: هم اکنون فقط 7 درصد سوخت نیروگاه‌ها را گاز طبیعی تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با اوج گیری مجدد مصرف گاز طبیعی توسط مشترکان خانگی و تجاری و توقف و یا محدودسازی گازرسانی به صنایع و کارخانه ها به ویژه صنایع فولاد، سیمان، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌های برق، مصرف فرآورده‌های نفتی بار دیگر افزایش یافت.

در همین حال وزارت نفت هم با تایید کاهش شدید گازرسانی به نیروگاه‌ها، اعلام کرده است: میزان تحویل گاز به نیروگاه‌ها در 9 ماهه نخست سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود 3.5 میلیارد مترمکعب کاهش یافته است.

مصطفی کشکولی درباره آخرین وضعیت مصرف زمستانی نفت کوره و گازوئیل در صنایع و نیروگاه‌ها، گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 21 میلیارد لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف شده که حدود 4 میلیارد لیتر بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اعلام اینکه برای زمستان سالجاری سهم فرآورده نفتی در سبد سوخت نیروگاه ها به 48 درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: از این رو امسال متوسط مصرف گازوئیل در این بخش رشدی حدود 58 درصدی را تجربه می کند.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه هم اکنون به طور متوسط روزانه 135 میلیون لیتر سوخت مایع در نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، اظهار داشت: 95 میلیون لیتر این سوخت مایع را از محل تولیدات جاری و 40 میلیون لیتر را هم از ذخایر تأمین می‌شود.

این عضو هیات مدیره شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه هم اکنون فقط 7 درصد سوخت نیروگاه‌ها را گاز طبیعی تشکیل می دهد، افزود: این امر به دلیل افزایش مصرف و بخش خانگی و تجاری است و علاوه بر این سوخت تمام صنایع سنگین مانند سیمان و فولاد را از طریق سوخت مایع تأمین می‌کنیم .

کشکولی با بیان اینکه در شرایط فعلی روزانه 285 میلیون لیتر انواع فرآورده نفتی در کشور توزیع می‌شود، تاکید کرد: علاوه بر خطوط لوله، حدود 12 هزار نفتکش جاده پیما هم در انتقال و جابه جایی سوخت مایع فعالیت می‌کنند.

سید ناصر سجادی قائم مقام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی هم با بیان اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون چهار میلیارد لیتر سوخت مایع بیشتر از مدت مشابه سال قبل به نیروگاه های کشور ارسال شده است، خاطرنشان کرد: 3.1 میلیارد لیتر از این سوخت توسط گازوئیل و مابقی از طریق نفت کوره تامین شده است.

به گزارش مهر، یکی از مهمترین دلایل افزایش حجم آلودگی‌ها در کلانشهرهای کشور کاهش شدید گازرسانی به نیروگاه ها و افزایش مصرف سوخت مایع و به ویژه نفت کوره در این واحدها است.

از این رو با ثبت رکوردهای جدید مصرف گاز توسط مشترکان خانگی و تجاری از ابتدای دی ماه تاکنون، گازرسانی به نیروگاه‌های برق کشور متوقف و یا به شدت محدود شده است.

آمارهای رسمی وزارت نیرو حاکی از آن است که از ابتدای سالجاری تاکنون میزان گازرسانی به نیروگاه‌های کشور حدود 7.6 درصد کاهش یافته و به حدود 31 میلیارد مترمکعب رسیده است.

حمیدرضا عراقی مدیرعامل شرکت گاز پیشتر تاکید کرده بود: استفاده فراگیر نیروگاه‌ها از فرآورده نفتی به دلیل کمبود گاز، عدم النفع ٢٨ میلیارد دلاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد.

کد خبر 2211351

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha