۲۱ دی ۱۳۹۲، ۸:۲۹

گزارش مهر از روند 6 ساله احداث پارک/

بهشت مادران کلانشهر اراک در برزخ/ احداث پارک بانوان بر روی کاغذ

بهشت مادران کلانشهر اراک در برزخ/ احداث پارک بانوان بر روی کاغذ

اراک – خبرگزاری مهر: بوستان "بهشت مادران" کلانشهر اراک طرحی پر مایه، هم قد و قواره عنوان کلان شهری اراک است، طرحی که شش سال از زمان تصویب آن می گذرد اما هنوز در برزخ تصمیمات مسئولین استان مرکزی مردد مانده است تا آنجا که احداث پارک تنها روی کاغذهای شورای شهر و شهرداری بنا شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، پارک ویژه بانوان یا همان پارک مادر مصوبه ایست که سالهاست در زونکن های مصوبات شهری اراک خاک می خورد مصوبه ای که با تصویبش در دهه 80 نور امید را در دل زنان و دختران اراکی برای مدت کوتاهی روشن کرد اما دیری نپایید که این چراغ امید در سایه بی توجهی مسئولان به مسائل زنان تمام شد.

از آن سالها تا کنون قصه احداث پارک مادر در شهر اراک شده حکایت شمارش گوسفندانی است که در کودکی به هنگام بیخوابی در شبها می شمردیم تا خوابمان ببرد. علیرغم آنکه می دانستیم در آسمان شب نه دشتی هست نه گوسفندی باز برای به خواب رفتن و دیدن خوابهای شیرین به شمارش گوسفندان می پرداختیم.

حالا این کار را سالهاست دختران و زنان اراکی انجام می دهند؛ با آنکه می دانند این مصوبه تنها نوشته ای بر روی کاغذ است از آنجا که در حسرت فضایی امن برای تفریحات سالم خود هستند از روزشماری برای راه اندازی این مجموعه کوتاه نمی آیند.

حال بعد از گذشت سالها دولت یازدهم اعتدالگرا فرصتی برای تحقق آرزوی دختران و زنان اراکی را ایجاد کرد تا با ارائه طرحی نو از جنس طرح پارک مادر در اراک بار دیگر نور امید در دل این قشر روشن شود طرحی که تحت عنوان بوستان بهشت مادران کلان شهر اراک از سوی شورای اسلامی این کلان شهر در کارگروه بانوان استان مرکزی مطرح و برای بار دیگر مصوبه ای را از اعضا این کارگروه گرفت.

این شهر از داشتن امکانات رفاهی و تفریحی محروم است

آرزو محرابی یکی از شهروندان اراکی در این باره به خبرنگار مهر می گوید: علیرغم آنکه شهر اراک یک شهر دانشگاهی و دانشجوپذیر است این شهر از داشتن امکانات رفاهی و تفریحی ویژه بانوان محروم است.

این جوان 22 ساله با بیان اینکه امکان استفاده از فضای پارک ها برای دختران جوان به تنهایی امکانپذیر نیست، گفت: نبود فضای مناسب پارک ها باعث شده تا دختران جوان و زنان برای تفریح وقت خود را بیهوده در مراکز خرید صرف کنند.

نجمه اعتمادی شهروند 45 ساله اراکی هم معتقد است: نبود فضای مناسب برای ورزش صبحگاهی بانوان باعث شده تا این قشر ورزش نکردن را به حضور در فضاهایی که واقعا استفاده از آن برای بانوان محجبه به چادر بسیار سخت است ترجیح دهند.

وی ادامه داد: علیرغم استقرار تجهیزات ورزش صبحگاهی از سوی شهرداری در پارک های سطح شهر استفاده از این تجهیزات برای یک بانوی چادری واقعا غیرممکن است.

یکی دیگر از شهروندان در کلان شهر اراک به خبرنگار مهر گفت: حضور دختران جوان و نوجوان در پارک ها، مجتمع های فرهنگی و ورزشی از سوی برخی خانواده ها که دارای اعتقادات خاص خود هستند امکانپذیر نیست و این مسئله باعث شده تا استعداد بسیاری از دختران جوان در رشته های مختلف فرهنگی، هنری و ورزشی به دلیل عدم وجود مکانی مناسب در نطفه خفه شوند.

زهرا منادی ادامه داد: مسئولان باید متناسب با عنوان کلان شهری اراک امکانات شهری را توسعه دهند و شرایطی را فراهم کنند که همه اقشار جامعه بالاخص زنان و دختران این شهر هم از امکانات شهری مناسب برخوردار باشند.

در ساختار مردانه شهر جایی برای زنان دیده نشده است

عضو شورای اسلامی شهر اراک در گفتگو با خبرنگار مهرگفت: متاسفانه ساختار شهرهای ما مردانه است و در ساختار مردانه شهرها جایی برای جمعیت زنان دیده نشده است.

اشرف بهادری با اشاره به جمعیت زنان شهر اراک گفت: در حالیکه زنان 50 درصد جمعیت کلان شهر اراک را شامل می شوند نبود مجتمع های فرهنگی هنری و ورزشی ویژه بانوان در این شهر جای تاسف دارد.

وی با اشاره به نقش زنان در جامعه گفت: نقش موثر زنان در جامعه برکسی پوشیده نیست این در حالیست که وقتی نوبت به ایجاد امکانات تفریحی و رفاهی بانوان می رسد همواره این بحث باید در لوای مظلومیت زنان به فراموشی سپرده شود.

این عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک ادامه داد: شهرداری و شورای کلان شهر اراک با توجه به نقش محوری زنان در جامعه به خوبی دریافته اند توسعه پایدار شهری بدون مشارکت زنان و بهره گیری از توان بالای این قشر در مدیریت شهری امکانپذیر نیست لذا استفاده از این ظرفیت ها را در دستور کار خود قرار داده اند.

بهادری با بیان این که جامعه پویا و سالم در گرو توجه به سلامت زنان آن جامعه است، گفت: باید با ایجاد اماکن و فضاهای شاد و تفریحی زمینه لازم برای سلامت زنان را فراهم کرد.

ایجاد مجتمع فرهنگی ورزشی و هنری ویژه زنان در اراک ضروریست

عضو شورای اسلامی شهر اراک در ادامه با تاکید بر ضرورت ایجاد مجتمع فرهنگی، ورزشی و هنری ویژه بانوان در اراک گفت: تمام فضاهای تفریحی، ورزشی و فرهنگی موجود در سطح شهر اراک مردانه است و کمتر بانویی می تواند آزادانه از این فضاها استفاده کند.

بهادری با اشاره به نقش ورزش در سلامت و شادابی بانوان افزود: با توجه به نقش ورزش در سلامت جامعه بالاخص مادران جامعه که رسالت تربیت نسل بعدی را عهده دارند یک اصل ضروریست و باید در اولویت کاری مسئولان قرار بگیرد.

وی با انتقاد از عدم اجرایی شدن طرح پارک ویژه بانوان در شهر اراک از سال 86 تاکنون گفت: علیرغم تصویب این طرح و مکانیابی لازم برای اجرای آن این طرح تا کنون اجرایی نشده این در حالیست که شهرهای کوچک تر و محروم تراز اراک امروز از این فضا برای جامعه زنان خود خود برخوردارند.

این عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک ادامه داد: اگر خواهان کاهش ترددهای غیرضروری دختران جوان شهر در محدوده خیابان های شهید بهشتی و ملک هستیم باید مکانی مشخص و مجهز به امکانات تفریحی برای آنان تعریف و ایجاد شود.

بهادری گفت: با احداث مجتمع فرهنگی، ورزشی و هنری بوستان بهشت مادران می توان ضمن ایجاد فضایی مناسب برای تفریح سالم دختران و زنان شهر بستر لازم برای شناسایی استعداهای ورزشی، فرهنگی و هنری این قشر را نیز فراهم کرد.

وی با اشاره به طرح دوچرخه سواری بانوان اراکی و مسکوت ماندن این طرح تا کنون گفت: وقتی زیرساخت های لازم برای اجرایی شدن این مصوبه هنوز در شهر اراک فراهم نشده چطور می توان انتظار اجرای آن را داشت.

انتقاد از عدم اجرایی شدن طرح پارک ویژه بانوان در شهر اراک از سال 86

این عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک یادآور شد: بوستان بهشت مادران با برخورداری از پیست دوچرخه سواری ویژه بانوان زمینه لازم برای اجرایی شدن طرح دوچرخه سواری بانوان را فراهم می کند.

بهادری با بیان این که اجرای این طرح در فضایی به وسعت 30 هکتار با الگوگیری از پارک پردیس تهران در مسیر تهران به سمت صالح آباد و ولی آباد پیش بینی شده است، گفت: اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این پروژه 20 میلیارد تومان است که در قالب سه فاز و در مدت 3 سال اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: احداث مجموعه فرهنگی، فرهنگی خاص زنان به منظور سازماندهی تجمع های غیردولتی زنان در کلان شهر اراک شناسایی نیروهای مستعد، کاهش مفاسد اجتماعی و رفع نیازهای جوانان، ایجاد بسترهای اشتغال برای زنان، ایجاد تحرک و شادابی برای دختران و زنان و ....از مهمترین اهداف ساخت این مجموعه است.

وی ادامه داد: فضاهای پیش بینی شده در این مجموعه را بازارچه های خود اشتغالی، سالنهای آمفی تئاتر و همایش های اسلامی، قفس پرندگان، محوطه بازی کودکان، استخر کودکان، پیست دوچرخه سواری، دریاچه مصنوعی، فضاهای ورزشی و اسکیت و... تشکیل می دهند.

عضو شورای اسلامی شهر اراک یادآور شد: این پارک ویژه بانوان است علیرغم آنکه حصار کشی مثل زندان ندارد محیطی امن را برای فعالیت های ورزشی و فرهنگی بانوان شهر ایجاد می کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر متقاضیان بسیاری از جامعه زنان سرپرست خانوار برای اشتغال به شورای شهر مراجعه و خواستار راه اندازی بازارچه ها یا غرفه هایی برای فروش محصولات تولیدی خود هستند که متاسفانه نبود فضای مناسب این امکان را از آنها گرفته این در حالیست که با اجرای این پروژه میتوان با راه اندازی بازارچه ویژه بانوان موجی عظیم در حوزه اشتغال بانوان ایجاد کرد.

بهادری با بیان که شورای شهر نیز یک میلیارد تومان اعتبار از مجموع اعتبارات خود را صرف ایجاد این پارک می کند گفت: از مجموع 30 هکتار فضای این پارک را 20 هکتار فضای سبز و 10 هکتار را فضاهای عمرانی تشکیل می دهند.

وی در خصوص مکانیابی این طرح نیز گفت: اقدامات کارشناسی لازم برای مکانیابی فوق صورت گرفته و با توجه به این که در شهر اراک فضای 30 هکتاری که اطراف آن مجوز ارتفاع سازی از سوی کمیسیون ماده 5 داده نشود وجود نداشت مکان فعلی مناسبترین جا برای اجرای طرح مذکور است.

این عضو شورای اسلامی کلان شهر اراک گفت: باید قبول کرد اراک به کلان شهری تبدیل شده که وسعت آن از حاشیه شهر باید صورت بگیرد و نباید انتظار داشت هر طرح توسعه شهری در مرکز شهر اجرا شود.

بهادری ادامه داد: ساخت بوستان بهشت مادران می تواند از 60 درصد آسیب های اجتماعی که مسئولان را درگیر خود کرده بکاهد!

سازمانهای فرهنگی از ساخت بوستان مادر حمایت کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان مرکزی نیز با اعلام حمایت قاطع خود از ساخت این مجتمع فرهنگی ، ورزشی و هنری ویژه بانوان در اراک گفت: زنان جامعه اسلامی نیازمند چنین فضاهایی برای ارتقا سلامت روحی و روانی خود هستند.

حجت الاسلام قربانپور با تاکید بر ضرورت تهیه بسته فرهنگی این طرح از سوی مجریان گفت: کلیه دستگاه های فرهنگی استان باید شهرداری و شورای شهر را در اجرای این طرح بزرگ یاری رسانده و با تامین بخشی از نیازهای این پروژه بستر پویایی و سلامت جامعه را فراهم کنند.

وی ادامه داد: باید با حمایت از این پروژه و تلاش در جهت اجرایی شدن آن بستر توریج مبانی دین مبین اسلام را در این مجموعه توسط کارشناسان حوزه دین در بین دختران جوان جامعه فراهم کرد و از این طریق سلامت جامعه را بیمه کنیم.

امید است مصوبه طرح بزرگ "بوستان بهشت مادران " که نامش هم قد وقواره کلان شهری شهر اراک است این بار در مسیر کاغذبازیهای اداری گم نشود یا در زونکن های رنگارنگ اداری خاک نخورد تا به حداقل خواسته به حق زنان و دختران جوان شهر اراک جامه عمل پوشانده شود.

..........................................

گزارش: فاطمه عسگری نیا

کد خبر 2211634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha