۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۴۷

عاقبتی:

نقش دامپزشكي در افزايش بهره وري توليدات دامي انکار ناپذیر است

نقش  دامپزشكي در افزايش بهره وري توليدات دامي انکار ناپذیر است

رشت – خبرگزاری مهر: مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: نقش مستقيم دامپزشكي در افزايش بهره وري توليدات دامي وجلوگيري از خسارات اقتصادي احتمالي به سرمايه عظيم دامي كشور انکار ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار مهر، سهراب عاقبتی ظهر شنبه در جلسه دامپزشکی استان افزود: تامین بهداشت و سلامت زیستی (سلامت جامعه انسانی ) از نقش های مهم و بنیادین دامپزشکی است.

 وی اظهارداشت: اساس و پایه بهداشت و سلامت جوامع انسانی به میزان بسیار زیادی هم به صورت بالقوه و هم به صورت بالفعل وابسته به بهداشت دام ها و حتی دیگر حیوانات است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: صدها نوع بیماری مشترک یا قابل انتقال از دام به انسان شناخته شده است که دام ها می توانند به عنوان منبع ذخیره یا پایگاه استقرار عوامل این بیماری ها واقع شوند و از طرق مختلف این بیماری ها را به انسان منتقل و خطری جدی برای سلامت انسان ها را ایجاد کنند.

وی افزود: دامپزشکی از حیث بهداشتی علاوه بر تخفیف و از بین بردن راه های اشاعه بیماری در دام ها و حیوانات با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فنی روز، در جلوگیری و توقف چرخه انتقال بیماری ها و آلودگی ها از دام به جمعیت های انسانی رسالت بسیار مهمی را به انجام  می رساند.

عاقبتی اظهارداشت: فعالیت بسیار گسترده دامپزشکان و دانش آموختگان علوم دامپزشکی در کشتارگاه ها، کارخانجات بسته بندی فرآورده های گوشتی و خوراکی ، مراکز جمع آوری شیر و کارخانجات تولید مواد لبنی و غیره  گواه بر انجام این وظیفه مهم  است.

اجرای واكسيناسيون تب برفكي در دام هاي رشت / تست رايگان مشمشه بر روي اسب هاي سواركاري

وی در ادامه ضمن اعلام پايان فاز دوم  واكسيناسيون تب برفكي در رشت گفت: امسال از 15 آذر تا 15 دی ماه فاز دوم واكسيناسيون دام ها بر عليه بيماري تب برفكي از سوی گروه هاي مايه كوبي انجام و 18 هزار و 202 راس دام واكسينه شدند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان افزود: واكسيناسيون دام ها برعليه بيماري بروسلوز تا پايان سال ادامه دارد.

وی  همچنین با بیان اینکه  تست مشمشه بر روي 62 راس اسب سواركاري ماسال انجام شد، تصریح کرد: اين عمليات كه از سوی كارشناسان دامپزشكي این شهرستان و بخش خصوصي بطور رايگان انجام شد مي تواند عاملي براي شناسايي و جداسازي اسب هاي آلوده و پيشگيري از انتقال بيماري به جامعه انساني باشد.

عاقبتی افزود: بيماري مشمشه از مهمترين بيماري هاي مشترك بين انسان و دام  است كه با علائم پوستي و تنفسي در اسب ها تشخيص داده مي شود و بدليل انتقال بالاي اين بيماري و همچنين كشنده بودن آن در انسان در حرفه دامپزشكي از اهميت خاصي برخوردار است.

1288كيلو فرآورده خام غير بهداشتي در رشت ضبط و معدوم شد

وی اظهار داشت: طی 9 ماهه امسال چهار هزار و 736 مورد بازديد از مراكز عرضه فرآورده هاي خام دامي شهرستان رشت انجام گرفت كه طي این بازدیدها هزار و 288 كيلوگرم فرآورده هاي خام غير بهداشتي ضبط و معدوم شد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت:اين مقدار شامل 670 كيلو گوشت قرمز،540 كيلو گوشت مرغ، 26 كيلو آلايش دامي و 52 كيلو انواع آبزيان غير بهداشتي است.

وي اذعان داشت: همچنین 39 مركز عرضه متخلف به مراجع قضايي معرفي شدند.

عاقبتی به شهروندان توصيه کرد فرآورده هاي خام دامي مورد نياز خود را از مراكز مجاز تحت نظارت دامپزشكي تهيه کنند.

بازديد از آشپزخانه ها و رستوران هاي رشت ادامه دارد

وی گفت: با هدف بررسي مسائل بهداشتي فرآورده هاي خام دامي مورد استفاده در آشپزخانه ها و رستوران هاي شهرستان رشت بازديدهاي دوره اي از اين مراكز به همراه كارشناسان مركز بهداشت و نمايندگان تعزيرات حكومتي ادامه دارد.

مدیرکل دامپزشکی گیلان یادآورشد: طي بازديد از 73 مركز مقدار 792 كيلو گرم فرآورده غير بهداشتي از چرخه مصرف خارج، معدوم  و 14 مورد تخلف به مراجع قضايي معرفي شد.

کد خبر 2211986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha