۲۱ دی ۱۳۹۲، ۱۹:۵۴

وحید جلیلی در اختتامیه عمار:

ابطال فرضیه مخاطب نداشتن سینمای انقلاب با عمار/ درباره 17 هزار قربانی ترور فیلم نداریم

ابطال فرضیه مخاطب نداشتن سینمای انقلاب با عمار/ درباره 17 هزار قربانی ترور فیلم نداریم

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره فیلم عمار گفت: در ایام برگزاری جشنواره عمار ثابت شد فرضیه‌هایی مثل اینکه فیلم‌های انقلاب مخاطب ندارند، درست نیستند.

به گزارش خبرنگار مهر،  وحید جلیلی مسئول شورای سیاست گذاری چهارمین جشنواره فیلم عمار در مراسم اختتامیه این جشنواره که امشب 21 دیماه با حضور آیت الله جنتی، محمدصادق کوشکی، سردار قاسمی، جمال شورجه، نادر طالب زاده، سردار نقدی، حبیب احمد زاده و ... در حال برگزاری است، گفت: جشنواره مردمی فیلم عمار در اولین سالگرد جنبش مردمی 9 دی در سال 89 تاسیس شد. در اولین سال با حدود 20 فیلم شروع به کار کرد و در دوره دوم 300 و در دوره سوم 600 فیلم رسید.

وی ادامه داد: امسال فرزندان انقلاب بیش از صد عنوان فیلم برای شرکت در جشنواره عمار ارسال کردند. هر چند امسال در بخش دیگری فراخوان بین المللی داده شده و با آنکه تبلیغات چندانی نشد بیش 700 اثر ثبت نام کردند. همین استقبال نشان داد انسان‌های زیادی از سیاستهای رسانه ای پیچیده جهان ناراحت هستند و به دنبال روزنه ای هستند که ندای درون خود را فریاد بزنند. در بعضی از فیلمهایی که برای ما ارسال شده بود با برادران فلسطینی مصاحبه شد و آنها گلایه کرده بودند که بعضی از بهترین آثار ایران که علیه صهیونیست‌هاس مثل فیلم "بازمانده" سیف الله داد هنوز به آنها نرسیده است.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره عمار بیان کرد: جشنواره عمار برای این تاسیس شد که این سوال را در ذهن بنشاند که چرا بسیاری از کارهایی که در حوزه های انیمیشن، مستند، داستانی و غیره تولید می شود به مخاطب خود نمی رسد و از مخاطب بالقوه منطقه ای و بین المللی باز می ماند.  مساله دیگر این است که بسیاری از داستانها و معارف ما در قالبهای مختلف به سینما راه پیدا نکرده است. شما کدام ملت را در جهان و در تمام تاریخ سراغ دارید که این همه ماجرا و قهرمان داشته باشد. اگر همین چند دهه اخیر ایران را در نظر بگیرد دهها هزار شهید که همه آنها الگویی برای جهان هستند و انواع و اقسام اتفاقاتی چون 15 خرداد 42 فرصت‌هایی برای فیلمسازی است.

جلیلی با اشاره به اینکه 32 سال پیش رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و نمایندگان پارلمانی و بیش از 17 هزار شهید را ترور کردند، گفت: حتی یک فیلم سینمایی هم در باره این ترورها ساخته نشده در حالی که سینمای ایران از لحاظ فنی و نیروی زبده از دیگر کشورهای اروپایی جلوتر و جزو 10 تا 15 کشور اول جهان است.

به گفته وی، کمتر کشوری در جهان وجود دارد که در آن سالی 100 فیلم ساخته می شود.

وی با اشاره به سخن حضرت امام در 12 بهمن 57 عنوان کرد: امام در همان زمان تکلیف سینمای ایران را با انقلاب مشخص کرد و گفت ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم. امام در آن زمان راه را گشود و ما از آن راه ضعیف و نحیف و کثیف شاهنشاهی عبور کردیم. امام به کادر داخلی اجازه داد تا تجربه را کسب کند و همچنین معیارهای غلط کنار گذاشته شد و فیلمساز توانست به معیارهای هنری تر بپردازد. انقلاب خدمات بزرگی به سینما کرد.

جلیلی در پایان عنوان کرد: کاش می شد از خدمات سینمای انقلاب هم سخن بگویم. البته فیلم‌های بسیاری خوبی درباره دفاع مقدس ساخته شده اما سوال این است که ظرفیتها و قابلیتها چقدر بوده است. جشنواره عمار آمده تا این فاصله ها را پر کند. در همین ایام بسیاری مطالب مثل اینکه فیلم‌های انقلاب مخاطب ندارد توسط جشنواره عمار باطل شد.

رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار در پایان صحبت‌هایش عنوان کرد: امشب در اختتامیه جشنواره عمار با بخشی از جریان جدید انقلاب اسلامی آشنا خواهید شد که همگان را به شوق خواهد آورد. امروز سالگرد شهادت یکی از علمداران و نشانه‌های بزرگ زنده‌بودن انقلاب در نسل سوم یعنی دانشمند شهید مصطفی احمدی‌روشن است و باید یاد او را گرامی‌ بداریم.

در ادامه این جلسه به فرج الله سلحشور فانوس جشنواره عمار از دستان آیت الله جنتی اهدا شد.

 

کد خبر 2212447

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha