۲۲ دی ۱۳۹۲، ۹:۵۳

حاشیه‌های اختتامیه جشنواره عمار

فانوس‌هایی که برای هنر انقلاب درخشیدند/ از تقدیم جایزه به رهبری تا پیام عماریون برای بی‌بی‌سی

فانوس‌هایی که برای هنر انقلاب درخشیدند/ از تقدیم جایزه به رهبری تا پیام عماریون برای بی‌بی‌سی

دبیر چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار با اشاره به انتقادهای بی بی سی از این جشنواره مخصوصا در بخش بین الملل از اینکه عمارها و مبارزان بین المللی در آینده بسیار خواهند بود و جشنواره عمار صدای آنها است، سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، چهارمین دوره از جشنواره مردمی فیلم عمار شامگاه شنبه 21 دی ماه در سینما فلسطین به کار خود پایان داد.

این مراسم با حضور آیت الله جنتی، محمدصادق کوشکی، شهاب مرادی، سردار قاسمی، جمال شورجه، نادر طالب زاده، سردار نقدی، حبیب احمد زاده، حسن عباسی، علیرضا قزوه، ابوالقاسم طالبی، احمد نجفی و همچنین خانواده های شهدای هسته ای و شهدای هشت سال دفاع مقدس همچون شهیدان احمدی روشن، خالقی پور، نوری، خراسانی، محققی و جمع دیگری از مردم و اکران‌کنندگان و فیلمسازان همراه بود.

این مراسم که قرار بود ساعت 6 برگزار شود با کمی تاخیر آغاز شد با این حال از همان ابتدا اولین مهمانان ویژه این مراسم یعنی خانواده های شهدا با حضور خود مراسم را روشنایی بخشیده بودند.

مراسم با آیاتی از قرآن مجید به همراه سرود جمهوری اسلامی آغاز شد. اجرای اختتامیه بر عهده محمدمهدی سیار شاعر انقلابی و شاعر ترانه های حامد زمانی بود.

این مراسم با بخش هایی از فیلم های اکران شده در جشنواره عمار آغاز شد و بعد از آن اولین کسی که برای سخنرانی آمد وحید جلیلی رییس شورای سیاست گذاری جشنواره مردمی فیلم عمار بود.

از مهمترین سخنان وی این بود که انقلاب خدمات بزرگی به سینما کرد و کاش می شد از خدمات سینمای انقلاب هم سخن بگوییم. به گفته وی، فیلم‌های بسیاری خوبی درباره دفاع مقدس ساخته شده اما سوال این است که ظرفیتها و قابلیتها چقدر بوده است. جشنواره عمار آمده تا این فاصله ها را پر کند. در همین ایام بسیاری مطالب مثل اینکه فیلم‌های انقلاب مخاطب ندارد توسط جشنواره عمار باطل شد.

در ادامه این مراسم مستندی کوتاه درباره فرج‌الله سلحشور نمایش داده شد و از یک عمر تلاش ها و فعالیت های فرهنگی وی با حضور خانواده شهدا از جمله پدر شهید احمدی‌روشن، آیت‌الله جنتی و برخی هنرمندان از جمله نادر طاب‌زاده، جمال شورجه و ابوالقاسم طالبی تجلیل و لوح تقدیر و فانوس حشنواره عمار توسط آیت الله جنتی به فرج الله سلحشور تقدیم شد.

سلحشور نیز در ادامه خود را لایق این تقدیر و تشکر ندانست و عنوان کرد: جامعه بیش از ظرفیت هنرمندان به آنها توجه نکند، هنرمندان اگر کار مثبتی می کنند وظیفه شان است و اگر کار منفی می کنند باید مورد تنبیه و گوشزد قرار بگیرند. چرا باید هنرمندان و بازیگران ما به جای حضرت علی اصغر، شهید فهمیده، شهید احمدی روشن الگوی جامعه قرار بگیرند. هنرمند اندازه جایگاهش تجلیل شود و همان قدر که برای هنرمند ارزش قائل هستید برای دیگران هم قائل شوید.

در ادامه این مراسم آیت الله جنتی که به طور غافلگیرانه ای در این مراسم حضور پیدا کرده بود، گفت: اگر این هنرمندان متعهد فسادهای آمریکا را نشان دهند و در مورد آنها فیلم بسازند دیگر آمریکایی ها سر بلند نمی کنند و دیگر کسی از رابطه با آمریکا دم نمی زند.

پس از سخنرانی آیت الله جنتی بخشی از برگزیده های مراسم با حضور داوران و خانواده های شهدا اعلام شدند و سپس مجری از حامد زمانی دعوت کرد تا شعر "گزینه های روی میز" خود را که پیش از این در مراسم افتتاحیه خوانده بود، اجرا کند.

این آهنگ با استقبال مخاطبان همراه شد و مجری مراسم خبر از رونمایی ترانه "پایداری" را داد.

در ادامه لوح افتخار بخش داستانی مراسم به "بزرگمرد کوچک" به کارگردانی صادق دقیقی و همچنین مسعود اطیابی برای فیلم "خاک و مرجان" تعلق گرفت.

فانوس این بخش نیز به سهیل سلیمی فیلمنامه نویس "فرشتگان قصاب" اعطا شد.

احمد نجفی که یکی از کسانی بود که برای اهدای جوایز روی سن آمده بود گفت: ما افتخارمان این است که اگر بخواهیم بجنگیم رودر رو می جنگیم و نه ناجوانمردانه.

در ادامه اهدای بخش‌های گوناگون مستند چهارمین جشنواره مردمی فیلم عمار که شامل بخش‌های "نقد درون گفتمانی، فتنه 88 و جنگ نرم"، "تاریخ معاصر"، "اقتصاد مقاومتی"، "روایت شهادت" و بخش "روحانیت و بیداری اسلامی" معرفی و جوایز بخش بین‌الملل جشنواره مردمی فیلم عمار که برای نخستین بار در این دوره به جشنواره افزوده شده بود، اهدا شد.

بعد از اهدای این جوایز نادر طالب زاده روی صحنه آمد و درباره این جشنواره گفت:  امسال اتفاق مهمی افتاد و جشنواره عمار وارد بخش بین‌الملل شد و من شنیده‌ام که بی‌بی‌سی به همین دلیل جشنواره را نقد کرده است.

دبیر چهارمین جشنواره فیلم عمار ادامه داد: در بخش بین الملل فیلم هایی نشان داده شد که دروغ های گفته شده از سوی ابرقدرت ها، ناامنی در کشورها، فشارهای تحمیل شده و ... در آنها نمایش پیدا کرد. بی‌بی‌سی از این جهت به ما نقد کرده است و ما می خواهیم بگوییم از این عمار و مبارزان بین‌المللی از این به بعد وجود خواهند داشت. آنها گفتند که این بخش بین‌المللی عمار به دنبال چیست و ما می‌خواهیم به آنها بگوییم که از این نوع عمارهای بین‌المللی از این به بعد بیشتر خواهیم دید و ما صدای آنها خواهیم بود.

طالب‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از این عمارهای بین‌المللی ماریا پومیه است که اتفاقاً در ایران حضور دارد و ایشان با هزینه شخصی خودش به آرژانتین رفته و در حال ساخت مستندی در خصوص انفجار آمیا واقعه 1994 است که یک مرکز صهیونیستی به آنجا حمله می کند و در حال حاضر با حضور در تهران در حال تکمیل این مستند است. افرادی مثل ایشان وجود دارند و با امکانات خودشان به بیان حقیقت کمک می‌کنند.

در بخش های بعدی این مراسم برگزیده های بعدی معرفی شدند و حامد زمانی ترانه "پایداری" خود را برای اولین بار در این مراسم اجرا کرد. وی از محمدمهدی سیار مجری برنامه به خاطر سروده های زیبایش ترانه جدید خود با نام " پایداری " را اجرا کرد. این ترانه به شهیدان هسته ای احمدی روشن و شهید شهریاری تقدیم شد.

ادامه این مراسم در بخش برگزیدگان فیلم های انیمیشن همراه بود و فانوس های عمار در این بخش به امین محمد زاده و سلمان خورشیدی برای انیمیشن "سکو"، بهروز خندان دل برای انیمیشن "سلامی به آفتاب" و بهروز سلطانی فر برای انیمیشن "مروارید سرخ" اعطا شد

خندان دل نیز جایزه خود را به رهبر انقلاب تقدیم کرد و همچنین پویانمایی "راشل کوری 2"، "سربازان بین الملل" و "ثریا" نیز برندگان دیگر فانوس های پویانمایی بودند.

در این مراسم همچنین با اهدای لوح و فانوس از حامد زمانی تقدیر شد. وی این جایزه را از ماریا پومیه دریافت کرد.

همچنین در این مراسم پومیه به زبان انگلیسی سخنان کوتاهی ایراد کرد ولی حرف‌هایش ترجمه نشد. البته نادر طالب‌زاده با اهدای یک شاخه گل رز سفید از وی تجلیل به عمل آورد.

از دیگر نکته‌های جالب این مراسم این بود که خانواده‌های شهدا عکس‌هایی از فرزندان شهید خود را در دست داشتند. ادای احترام و خاکساری سردار نقدی به محضر آیت الله جنتی دبیر شورای نگهبان و از پیشکسوتان و بزرگان انقلاب هم از دیگر نکات قابل توجه بود.

این اختتامیه در حالی برگزار شد که سالن شماره سینما فلسطین که در اختیار این مراسم بود مملو از جمعیت بود.

کد خبر 2212540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha