۲۳ دی ۱۳۹۲، ۹:۵۰

مهر گزارش می دهد؛

طنين آوای خوش مولودي خواني در كردستان/ مشاركت گسترده مردم در برنامه هاي هفته وحدت

طنين آوای خوش مولودي خواني در كردستان/ مشاركت گسترده مردم در برنامه هاي هفته وحدت

سنندج - خبرگزاری مهر: همزمان با ماه ربیع الاول و میلاد حضرت محمد (ص) آوای خوش مولودی خوانی در آسمان کردستان طنین انداز شده است و مردم اين استان همراه با ديگر مردم كشورمان ضمن برگزاري برنامه هاي متعدد مولودي خواني، ميلاد رسول خاتم محمد مصطفي (ص) را به جشن و شادي مي پردازند.

به گزارش خبرنگار مهر در سنندج، مردم استان كردستان سالهاي سال است كه همزمان با آغاز ماه مبارك ربيع الاول برنامه هاي متعددي را تدارك مي بينند كه برگزاري مراسم مولودي خواني در اين استان از اهميت زيادي برخوردار بوده است و به همين دليل نيز اين روزها مراسم هاي مولودي خواني در مساجد، تكايا و حتي منازل شخصي برگزار مي شود.

با وجود گذشت سالهاي بسيار مراسم هاي مولودي خواني در استان كردستان اهميت بيشتري پيدا كرده است و به همين دليل مردم رغبت بيشتري براي برگزاري و حضور در اين برنامه ها پيدا كرده اند و به همين دليل است كه تدارك براي برگزاري مراسم هاي مولودي خواني در كردستان از روزها و هفته هاي قبل از آغاز ماه مبارك ربيع الاول آغاز مي شود.

جمعیت استان کردستان همانند چند استان دیگر کشور تلفیقی از مردمان شیعه و سنی است که همه ساله با شور و شوق فراوان به استقبال میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) می روند و با برگزاري برنامه هاي متعدد اين ايام را گرامي مي دارند.

از سالهاي گذشته تا كنون برگزاري مراسم هاي مولودي در استان كردستان برگزار شده است و اين روزها نه تنها از اهميت اين مراسم كاسته نشده كه حتي بر اهميت آن نيز افزوده شده است و به همين دليل هم ميزان مشاركت و حضور مردم در مراسم هاي مولودي خواني با افزايش چشمگيري مواجه بوده است.

بیش از سه هزار تکیه و مسجد در کردستان میزبان مراسم های مولودی خوانی

در استان کردستان بیش از سه هزار مسجد و تکیه و مكان هاي مذهبي وجود دارد که به جز ماه ربیع الاول در هر هفته حداقل یک مولودی خوانی در مساجد برگزار می شود و در ماه ربیع الاول (ماه مولود) نیز در تمامی مساجد و اکثر منازل مراسم مولودی خوانی برگزار خواهد شد.

یکی از سنت های دیرینی که همچنان در شهرها و روستاهای استان کردستان برگزار می شود، برپایی مراسم های مولودی خوانی است به نحوی که امروزه علاوه بر مساجد و تکایا اکثر منزل های شخصی نیز در ایام ماه ربیع الاول میزبان کسانی است که به عشق مهربانی محمد مصطفی (ص) در یک محفل جمع شده و به راز و نیاز با خداوند بزرگ می پردازند.

مراسم مولودی خوانی به شکلی است که اشعاری با نثر زیبا در وصف حضرت محمد (ص) از کودکی تا زمان وفات سروده شده است و یک نفر که صدای خوش دارد همراه با نوای دف، دو طبل و شمشال آنها را می خواند و جمع حاضر نیز بعضی از مصراع ها را تکرار کرده و مراسم این گونه ادامه می یابد.

در این مراسم ابتدا چند آیه از قرآن مجید تلاوت می شود، بعد از بیان مقدمه ای کوتاه، فصلی از "قصیده بردیه" خوانده می شود، این اولین و معمولی ترین بخش از مولودخوانی است.

همه حاضران در این محفل این اشعار را حفظ هستند و همزمان و همصدا در نوبت خود، شعرهای سربند را تکرار می کنند که نوای خوش به وسیله دف، تاس، دوطبله و گاهی شمشال نیز همراه می شود.

مولودنامه اشعاری زیبا و روان در وصف حضرت محمد (ص) از کودکی تا زمان رحلت ایشان است

بعد از پایان این بخش از مراسم، سخنران که معمولا یکی از روحانیون حاضر در این محفل است بحثی را آغاز می کند که محتوای آن عظمت قرآن یا شخصیت و رسالت پیامبر (ص ) یا هر مطلب دینی دیگری است که بیشتر جنبه تشویق مسلمانان برای تازه کردن عهد و پیمانشان با خدا را دارد و سپس مراسم با برگزاري برنامه هاي ديگري پيگيري مي شود.

بعد از آن موضوع اصلی مولود نامه شروع می شود و آن تاریخچه ای است قبل از تولد حضرت محمد (ص)، دوران کودکی و نوجوانی و جوانی و شناخت خدا و عبادات و چگونگی بعثت آن حضرت که با سروده های بسیار روان و شیوا توسط افراد خوش صدا و به نوبت خوانده می شود و جمع حاضر همراهي مي كنند.

در پایان با خواندن خطبه الوداع که آخرین خطبه پیامبر (ص ) است، حاضران به احترام حضرت به پا می خیزند و رو به قبله ایستاده آوای خوش "یا محمد مصطفی" را می خوانند و نیز برای حاضران، شفای بیماران، ترقی اسلام و مسلمین به طور دسته جمعی در فضایی سرشار از سرور و قلب هایی پر از محبت، ایمان، معنویت و اخلاص به پیغمبر (ص) دعا می کنند.

این مراسم به شکلی گسترده تر و با مشارکت جمعی از اهالی محل در مساجد نیز برگزار و در آن گروه های دف نوازی و مولودی خوانی به اجرای برنامه می پردازند و اقشار مختلف مردم نيز سعي مي كنند كه حضوري گسترده و پرشور در اين گونه برنامه ها داشته باشند.

نذر و نذورات در ماه مولود در میان مردم کردستان از جایگاهی ویژه برخوردار است و به همين دليل نيز مردم سعي مي كنند با توزيع انواع غذا، خرما و ديگر محصولات در دسترس بين مردم و خانواده هاي بي بضاعت ايام ماه مولود را گرامي بدارند.

توزیع نذر و نذورات در ایام ماه مولود نیز در استان کردستان رونق خاصی دارد به گونه ای که هر فرد به اندازه وسع و توانایی خود در این ایام اقدام به توزیع نذورات کرده و بیشتر آن را در میان افراد نیازمند توزیع می کند.

توزیع نذورات در مناطق روستایی کردستان نیز با شکوه بیشتری از گذشته دنبال می شود و به گونه ای است که هر خانواده ای معمولا یک گوسفند را از ابتدای سال برای مولوی در ایام میلاد حضرت محمد (ص) قرار داده و در این ماه گوشت آن را در بین مردم و خانواده های همسایه و نیازمند توزیع می کند.

در کنار این گونه برنامه ها دیدار از خانواده هایی که در طول سال جاری یکی از اقوام خود را از دست داده و کمک به آزاد سازی زندانیان و افراد نیازمند از دیگر آیین هایی است که در مناطق مختلف کردستان و در ایام ماه ربیع الاول برگزار می شود.

طي چند سال اخير نيز شماري از ادارات و سازمان هاي دولتي استان كردستان با برگزاري مراسم هاي بزرگ مولودي خواني از اين ماه مبارك استقبال مي كنند و البته برگزاري مراسم هاي مردمي و با محوريت مردم در مساجد و منازل شخصي همچنان اهميت زيادي دارد و با شور و شكوه خاصي برگزار مي شود.

اوج برگزاري برنامه هاي ايام ماه ربيع الاول از 12 تا 17 اين ماه مبارك كه از سوي بنيانگذار انقلاب اسلامي به نام هفته وحدت نامگذاري شده است مشاهده مي شود و به همين دليل نيز اين روزها در كردستان برگزاري مراسم هاي مولودي خواني با جديت هرچه تمامتر برگزار مي شود.

کد خبر 2213306

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha