۲۳ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۱۶

گزارش خبري/

بانكداري سبز سازمان ملل در خراسان شمالي/ فرصتي براي توسعه پايدار كشاورزي استان

بانكداري سبز سازمان ملل در خراسان شمالي/ فرصتي براي توسعه پايدار كشاورزي استان

بجنورد - خبرگزاري مهر: طرح بانكداري سبز براي نخستين بار در كشور با مشاركت بانک کشاورزی و دفتر عمران سازمان ملل متحد(UNDP) در خراسان شمالي آغاز شده، طرحي كه در صورت حمايت مسئولان استان مي تواند گام مهمي در مسير توسعه پايدار كشاورزي در خراسان شمالي باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، طرح بانكداري سبز براي نخستين بار در كشور با همكاري بانک کشاورزی و دفتر عمران سازمان ملل متحد(UNDP) در خراسان شمالي آغاز شد، طرحي كه با توجه به قابليت هاي كشاورزي استان در دستور كار قرار گرفته و هدف از اجرای آن توسعه پایدار منطقه و ارتقای آن با استفاده از قابلیت سازمان های بین المللی در بخش كشاورزي است.

البته اين طرح در مرحله نخست به صورت آزمایشی در سه استان خراسان شمالی،‌ زنجان و مرکزی و پس از آن در سطح کشور به مدت سه سال اجرا می شود و قرار است این برنامه همکاری در چهار محور رشد و فقرزادیی، سلامت و توسعه محیط زیست و توسعه پایدار، مدیریت زیست و بلاهایی طبیعی اجرا شود.

اين تفاهمنامه در قالب یک برنامه پنج ساله از سال 2012 توسط هیات مدیره UNDP تصويب شد و بر اساس آن حدود 100 میلیون دلار از منابع بین المللی براي اجراي اين طرح در راستاي توسعه پايدار كشاورزي در ايران هزينه مي شود.

براي نخستين بار در كشور طرح بانكداري سبز در خراسان شمالي با حضور بالاسوبر امانیام مورالی، رییس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل آغاز شد، طرحي كه از اين پس نيازمند حمایت و همراهی همه نهادها و سازمان ها، به خصوص نمایندگان مردم استان در مجلس و مدیران عالی دولت در خراسان شمالي است.

گام هاي نخست نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي

شايد زماني كه محمود احمدي بيغش، استاندار سابق خراسان شمالي از عزم خود براي راه اندازي دفتر وزارت امور خارجه در اين استان سخن مي گفت بسياري گمان مي كردند كه اين طرح هم از همان طيف سنگ هاي بزرگ رفيق گرمابه و گلستان محمود احمدي نژاد به شمار مي رود كه نشانه اش نزدن است، اما هرچه بود سرانجام استاندار سابق خراسان شمالي پس از كش و قوس هاي فراوان در آخرين روزهاي حضور خود در اين استان و در حالي كه موجي از اخبار بركناري او از سمت استانداري خراسان شمالي به راه افتاده بود؛ در كنار حسن قشقاوی، معاون کنسولی امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه، دفتر نمايندگي اين وزارت خانه در استان را به صورت رسمي افتتاح كرد.

اگر چه در همان زمان شماري مي‌گفتند كه اين دفتر تنها در حد يك اتاق بي عمل و بي اثر باقي مي ماند اما گذشت چندين ماه از آن زمان نشان داده كه اگر نگوييم دفتر نمايندگي وزارت خارجه در استان كاري كارستان كرده است حداقل بايد بپذيريم كه اين دفتر و مرتضی خسروی، ديپلمات كاركشته مستقر در آن كه از همان ابتدا به عنوان رييس دفتر نمايندگي وزارت امور خارجه در خراسان شمالي منصوب شد در اين مدت چند كار مهم انجام داده اند.

بنا به اعلام دفتر نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي تدوين معاهده انتقال زندانیان ایرانی محبوس در ترکمنستان، زمينه سازي براي گشایش معبر مرزی بين ايران و تركمنستان در خراسان شمالي، رفع مشكلات و پاسخگويي به مراجعات کنسولی و دیپلماتیک و ... از جمله اقداماتي محسوب مي شوند كه در چند ماه گذشته در اين دفتر انجام شده و علاوه بر اين برنامه هايي نظير گسترش مراودات خراسان شمالی با خارج از کشور در قالب عقد خواهرخواندگی و تبادل هیاتهای تجاری و سیاسی، جذب سرمایه گذار خارجی، کمک به بین المللی شدن فرودگاه بجنورد، ارتقای سطح صادرات استان و فراهم کردن امکان صدور ویزای فرودگاهی و زیارتی در بجنورد نيز از ديگر رويكردها و اهداف اين دفتر ذكر شده است.

اما در اين ميان طرحي بين المللي نيز با عامليت دفتر نمايندگي وزارت خارجه در خراسان شمالي آغاز شد، طرح بانكداري سبز كه هدفي بزرگ اما در دسترس را در دستور كار خود قرار داده و با توجه به قابليت هاي استان در زمينه كشاورزي، به نظر مي رسد كه در صورت حمايت مي تواند به عنوان گامي مهم در راستاي تحقق توسعه پايدار خراسان شمالي اثرگذار باشد.

رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نتایج سفر هفته گذشته هیات وزارت امورخارجه و برنامه توسعه ملل متحد سازمان ملل به سرپرستی بالاسوبرامنیام مورالی، معاون برنامه توسعه ملل متحد در ايران اظهار مي‌كند: هفته گذشته هيئت برنامه توسعه ملل متحد و بانک کشاورزی ايران براي افتتاح بانکداری سبز به خراسان شمالي سفر كردند و در مدت حضور سه روزه اين هيئت در استان برنامه‌هاي مختلفي اجرا و نتايج مثبتي نيز حاصل شد.

مرتضي خسروي مي‌افزايد: این سفر اولین سفر یک مقام بین‌المللی به خراسان شمالی بعد از افتتاح نمایندگی وزارت امور خارجه در استان و نخستين تجربه تشریفاتی هدایت و سازماندهی سفر یک هیات بین المللی توسط نمایندگی در استان بود که با موفقیت انجام شد.

به گفته وي اولین هدف اين هیات مطالعه و بررسی نحوه شروع و اجرای طرح بانکداری سبز و همچنین آگاهی از آخرین وضعیت اجرای پروژه میان دشت جاجرم تحت عنوان حفاظت از یوزپلنگ آسیایی بود که بدین منظور با برخی مسئولان و مدیران استانی دخیل و مرتبط با موضوعات دیدار و گفتگوهایی انجام شد.

خسروی مي‌گويد: در مدت سه روز دیدار این هیات از استان، مذاکرات و گفتگوهای علمی و کارشناسي مناسبي با مدیران و مسئولان خراسان شمالي در خصوص امکانات و ظرفیت های استان و شرایط اجرای پروژه های بین المللی انجام شد و همچنین اعضاي هيئت سازمان ملل از بنای تاریخی آیینه خانه و عمارت مفخم، حسینیه جاجرمی ها، رستورانهای سنتی سطح شهر، بش قارداش و آرامگاه سردار مفخم و.. بازدید داشتند که این دیدارها و بازدیدها در تقویت رویکرد مثبت هیات مبنی بر استعداد خراسان شمالی برای اجرای بیشتر طرح های بین المللی سازمان ملل تاثیر بسزایی داشت.

نماینده عالی وزات خارجه در استان عنوان مي كند: این سفر یک امکان سنجی مناسب توسط این نهاد سازمان ملل برای بررسی ظرفیتها و پتانسیلهای استان برای اجرای  پروژه های توسعه ای سازمان ملل در خراسان شمالی بود که به نوعی در پایان سفر اعضای هیات مجاب و متقاعد شدند که به لحاظ نگاه کارشناسی این استان ظرفیت اجرای سایر طرح های برنامه توسعه ملل متحد سازمان ملل از جمله چهار طرح توسعه ای "منارید"، ترسیب کربن، سبک زندگی سالم و مدیریت دفع و جمع آوری زباله های پلاستیکی که در کشورهایی متعدد و در برخی استانها نیز با موفقیت اجرا شده است را دارد.

به گفته خسروی علاوه بر طرح بانكداري سبز كه در روزهاي اخير در خراسان شمالي آغاز شد، طرح ترسیب کربن هم توسط استانداری و اداره کل منابع طبیعی تا حدودی پیگیری شده و امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شدن طرح تسریب کربن در دستور کار قرار گیرد.

این دیپلمات وزارت امور خارجه اظهار مي كند: سفر این مقام بین المللی، بار دیگر خراسان شمالی را در منظر نگاهها و توجهات ملی و  بین المللی قرار داده و با آشنایی بیشتر این مقام سازمان ملل با ظرفیتهای استان، زمینه برای گسترش ارتباط خراسان شمالي با سازمانهای بین المللی فراهم شده است.

او اضافه مي كند: این هیات بین المللی پس از اطلاع از ظرفیتهای بکر و منحصر به فرد استان تحت تاثیر ویژگیهای خاص طبیعی و زیست محیطی خراسان شمالي قرار گرفته و برای اجرای طرح های متعدد دفتر توسعه ملل متحد در این استان اعلام آمادگي كردند.

این نماینده دستگاه دیپلماسی مي افزايد: بالاسوبر امانیام مورالی، رییس دفتر برنامه توسعه سازمان ملل متحد از این بازدید قانع نبوده و انتظار می رود برای آشنایی بیشتر و بازدید از نزدیک از آثار تاریخی و فضاهای طبیعی و زیست محیطی استان و پیگیری مجدد پروژه ها دیدارها دیگری در آینده از استان داشته باشد

خسروي مي‌گويد: پیش نویس سند اجرای طرح ها در استان توسط اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار وزارت امور خارجه و دفتر برنامه توسعه ملل متحد در تهران به زودی آماده مي شود و بعد از اظهار نظر مقامات و کارشناسان استان در پیش نویس و نهایتا با کار کارشناسی در وزارت امور خارجه برای امضای نهایی آماده شده و در آینده نه چندان دور شاهد افتتاح پروژه بعدی بین المللی در استان خواهیم بود.

او ضمن اعلام جدی بودن نمایندگی در ارتقا مناسبات دوجانبه استان با کشورهای هدف و سازمانها و نهادهای بین المللی و استفاده از ظرفیت آنها در توسعه پایدار استان و کمک به بهبود معیشت مردم، از مساعدت ها و حمایتهای همه نهادهای دولتی و مردمی و خصوصا رسانه های استان قدرداني مي كند.

بانكداري سبز؛ نخستين طرح سازمان ملل در خراسان شمالي

رئیس دفتر توسعه ملل متحد سازمان ملل در ایران نيز در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد اجراي طرح بانكداري سبز در خراسان شمالي مي گويد: اين طرح با همكاري بانك كشاورزي به صورت خواهد شد.

بالا سوبر امانیام مورالی با اشاره به قابليت هاي كشاورزي خراسان شمالي، مي افزايد: هدف از اجرای این طرح توسعه پایدار منطقه و ارتقای آن با استفاده از قابلیت سازمان های بین المللی است.

به گفته وي طرح بانكداري سبز در سال 2012 از سوي هیات مدیره UNDP تصويب شد و قرار است در قالب یک برنامه پنج ساله اجرا شود.

مورالي اضافه مي كند: هيئت مدیره UNDP براي اجراي اين طرح در ايران 100 ميليون دلار در نظر گرفته و بر اساس برنامه اين اعتبار از منابع بین‌المللی به منظور نهادینه کردن این طرح برای توسعه پایدار بخش كشاورزي با همکاری بانك عامل به ایران اعطا مي‌شود.

وي با بيان اين كه طرح مذكور در چهار محور رشد و فقرزادیی، سلامت و توسعه محیط زیست و توسعه پایدار، مدیریت زیست و بلاهایی طبیعی اجرا مي شود، مي گويد: رشد فراگیر توسعه پایدار و مدیریت پایدار محیط زیست از محورهای اصلی این طرح محسوب مي شود و از طرف ديگر استحکام، مکانیزم ها، انسجام برنامه ها در توزیع و تخصیص منابع، کمک به بهره وری نیروی کار، کاهش ضایعات منابع و ایجاد ارزش افزوده بیشتر اصلي ترين شاخص های طرح بانكداري سبز در خراسان شمالي و ايران هستند.

فرصت توسعه پايدار در خراسان شمالي

گام نخست همكاري و مشاركت سازمان ملل براي حركت در مسير توسعه بيشتر و پايدار خراسان شمالي با آغاز طرح بانكداري سبز برداشته شده و مسئولان سازمان ملل گفته اند كه در صورت همكاري مديران خراسان شمالي و اجرای موفق این طرح، اجراي دو طرح ديگر در زمینه سبک زندگی اسلامی و حفاظت از محیط زیست(طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی در پارک حفاظت شده میاندشت شهرستان جاجرم در جنوب غربی خراسان شمالی) با عنوان"مشارکت مردمی برای مدیریت منابع طبیعی"(CBNRM) نیز در استان آغاز مي شود.

در واقع طرح بانکداری سبز مقدمه ای برای اجرای طرح های بيشتر و بهتر در خراسان شمالي با همكاري سازمان ملل است تا زمينه برای بین المللی شدن استان و توسعه قابلیت های کشاورزی و صنعتی خراسان شمالي فراهم شود.

مهم ترين هدف در اجراي اين طرح ها ارتقای شاخصهای توسعه خراسان شمالي تا سطح شاخصهای بین المللی با استفاده از تسهیلات و مساعدت های سازمانهای بین المللی است تا علاوه بر توسعه منطقه، معیشت مردم هم بهبود يابد.

از اين روي استقبال و حمايت مسئولان خراسان شمالي از اجراي اين طرح ها، علاوه بر اين كه زمينه توسعه پايدار در بخش هاي مختلف استان را فراهم مي كند سبب مي شود تا سازمان هاي بين المللي با توان اجرايي و مديريتي خراسان شمالي آشنا شده و براي تداوم و اجراي بيشتر طرح هاي حمايتي مجاب شوند.

بديهي است كه حمايت هاي مالي و مديريتي سازمان هاي بين المللي مي توانند به عنوان شتاب دهنده هاي مناسبي براي حركت استان در مسير توسعه عمل كنند، حركتي كه در سال هاي اخير به واسطه كمبودهاي اعتباري و مسائل مديريتي اندكي كند شده است.

کد خبر 2213611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha