۲۴ دی ۱۳۹۲، ۱۰:۵۳

سومین جشن جوانه برگزار شد/ دومین تجربه خوانندگی رادیوجوانی‌ها با فتوشاپ

سومین جشن جوانه برگزار شد/ دومین تجربه خوانندگی رادیوجوانی‌ها با فتوشاپ

سومین جشن جوانه رادیو جوان علاوه بر پیوند دادن وزارت ورزش و جوان با رادیو و معرفی برگزیدگان این دوره، یک دستاورد دیگر داشت و آن دومین تجربه خوانندگی گویندگانی بود که می‌گفتند با فتوشاپ خواننده شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، آیین پایانی سومین جشن بین المللی جوان و رادیو "جشنواره جوانه" شامگاه گذشته دوشنبه 23 آبان 92 در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد. در این مراسم که توسط گویندگان مختلف رادیو جوان اجرا می‌شد، محمدحسین صوفی معاون صدا و بهنام احمدپور مبارکه مدیر رادیو جوان حضور داشتند.

ایرج برخوردار، بهروز رضوی نژاد، فریبرز گلبن و جواد مانی رادیویی‌هایی بودند که جوایز نخستین بخش را اهدا کردند و محمد افتخاری، مصطفی خواجه حسینی، زینب تسلیمی، الهه آرانیان، سعید قیاسی پیمان و مجید داوری برگزیدگان بخش جوان و معنویت جشنواره بودند.

پیوند رادیو جوان و وزارت ورزش و جوانان

در ادامه محمود گلزاری معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان که در میان جمع اهداکنندگان جوایز نیز حضور داشت، در سخنانی گفت: رادیو برای من یادآور دوران جوانی‌ام است. مرداد سال 63 بود که به یکی از برنامه‌های رادیو جوان دعوت شدم و 30 سال پیش براری گزارشگر ورزیده برنامه‌ای بود که کارشناسی‌اش را برعهده داشتم. من 10 سال توفیق داشتم از این طریق با مردم در ارتباط باشم.

وی افزود: رادیو همواره می‌تواند در تغییر سبک زندگی مردم موثر باشد و من این رسانه را نه تنها خانواده خودم، بلکه عامل شکوفایی استعدادها می‌دانم.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد: طی صحبتی که با احمدپور داشته‌ایم، شاید از فردا بتوانیم بین رادیو جوان و وزارت ورزش و جوانان پیوند بزنیم و از این ظرفیت بزرگ رسانه استفاده کرده و در مسیر مشارکت جوانان با فعالیت‌های فرهنگی و توسعه اجتماعی گام برداریم.

گلزاری تصریح کرد: همانطور که رسیدن 11 هزار اثر برای این جشنواره نشان‌دهنده مشارکت جوانان با رادیو است، ما مثلث جوان، رادیو جوان و معاونت ساماندهی امور جوانان را تشکیل می‌دهیم.

در ادامه نوبت به تقدیر از برگزیدگان بخش غیرشنیداری رسید و احمدپور، هوشنگ آذری، جلال مقامی و جمشید گرگین جوایز فاطمه نیکبخت جم، فاطمه مهدوی پور، سمیه فیروزبخت، مصطفی واله، علی فردوسی، محمدحسین ملکیان، ثریا عباسی، مهدی طاهری، زهرا فرج و نیلوفر نوحی را در رشته‌های ایده، شعر، داستانک و وبلاگ به آنها اهدا کردند.

مخاطبان سرمایه رادیو هستند

محمدحسین صوفی پس از این به روی سن آمد و در خصوص سومین جشنواره جوانه گفت: بنای شبکه جوان این است که برای همه اقشار جامعه برنامه بسازد. گرچه قشری که مدارج رشد و بالندگی و پویایی خود را طی می‌کند در اولویت قرار دارد. جوانانی که سرنوشت در انتظار آنها است و پدران، مادران و مدیران آینده این کشور هستند.

وی افزود: مخاطبان رادیو جوان علاوه بر شنونده بودن، نگاه مشارکتی و تعاملی با رادیو دارند و سرمایه اصلی رادیو به حساب می‌آیند.

معاون صدا تصریح کرد: در دوران جدید، رسانه نگاه خود را در مقوله برنامه سازی و در نگاه به مخاطب تغییر داده است. در دوره‌های پیشین رسانه به صورت یکسویه نسبت به تولید و انتقال پیام البته با توجه به ذائقه و سلیقه مخاطب برنامه می‌ساخت اما اکنون رسانه‌ها به صورت تعاملی شده‌اند.

صوفی با بیان اینکه دیگر فلش رسانه و مردم یک طرفه نیست، ادامه داد: اکنون دیگر مخاطب در تولید پیام نقش دارد و یکی از راه‌های نشان دادن این نقش برگزاری جشنواره‌ها است. چنانچه ما امسال برای سومین بار جشن جوانه را برگزار کردیم و تعداد قابل توجهی از مخاطبان نیز در آن شرکت کرده‌اند. حضور 11 هزار نفری مخاطبان بی سابقه است.

وی خاطرنشان کرد: ما درصدد شناسایی استعدادها هستیم تا برای تولید برنامه از علاقمندان کمک بگیریم.

ارتقای فرهنگ محیط زیست ضروری است

معاون صدا از توجه به محیط زیست به عنوان پیام جشنواره امسال نام برد و تأکید کرد: توجه بیش از پیش به محیط زیست به عنوان عامل بقای جامعه امری مهم است. سالها است که در دنیا به محیط زیست کم توجهی می‌شود و براساس آماری که معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اعلام کرده، مجامع جهانی نسبت به این امر مهم بی توجه بوده‌اند.

صوفی تصریح کرد: ما نیز به علت همین بی توجهی چندین پله نسبت به سالهای قبل سقوط کرده‌ایم. چنین چیزی در شأن ملت فهیم و باشعور ایران نیست. بنابراین ضروری است رادیو و مخاطبان آن کمک به ارتقای فرهنگ محیط زیست را در نظر داشته باشند.

وی ادامه داد: ما جشن رویش را نیز با همکاری برخی نهادها بر همین اساس برگزار کردیم. امیدوارم جوانه نیز جشن صدسالگی خود را جشن بگیرد.

معرفی برگزیدگان بخش بین الملل که جایزه نقدی خود را به دلار دریافت می‌کردند، در ادامه صورت گرفت و از عفت جمالی‌پور، مریم ثابت، ماسایو یاماکوچی، محمدباقر صالح، آرزو مددی و مالک قمر زمان تقدیر شد.

مجید اخشابی، صوفی و فرهنگ جولایی پس از این روی سن آمدند و از برگزیدگان بخش موسیقی رضا بیجاری و حسین دنیابی، ایمان رحمانی، داود اریکه، حسین امیدی و علی حبیب نژاد تقدیر کردند.

در بخش‌های گویندگی آنونس، تهیه‌کنندگی، برنامه سازی، گزارشگری،‌ سردبیری و نویسندگی نیز شهرام ایرانمنش، محمد نوبهار، زهره سربازی، نسترن نجاران، محمد چگینی، سمانه عرب عامری، فرشید رمضانی، سیدمتین فخرحسینی، محمدرضا قدیمی، سمیه کوهی، محبوبه سادات روستایی، زهره کریمی، عماد شمس‌الله و حسین شعبانی مورد تقدیر قرار گرفتند.

در پایان این مراسم از پوستر جشنواره چهارم جوانه رونمایی شد و تمام برگزیدگان با هم عکس یادگاری گرفتند.

حاشیه‌ها:

* این برنامه را هفت تن از گویندگان رادیو جوان به نوبت اجرا کردند و برنامه از این حیث با رنگ آمیزی کاملا متنوعی شکل گرفت.

* بیانیه هیئت داوران هر بخش توسط یکی از هنرآموختگان باشگاه رادیویی جوان قرائت می‌شد و آنها در فرصتی کوتاه آموخته‌هایشان را به مرحله عمل درمی‌آوردند.

* اجرای تواشیح یکی دیگر از بخش‌های مراسم بود و گروهی که به گفته خودشان از 20 سال پیش و زمان مدرسه با هم بودند، قطعاتی را اجرا کردند.

* پنج گوینده رادیو جوان که با همکاری هم برای جشنواره سال گذشته شانس خود را در خوانندگی آزموده و یک قطعه آماده کرده بودند، امسال هم ترانه دیگری را خوانندگی کرده بودند که با استقبال مخاطبان روبرو شد. این ترانه با نام "موج بی نهایت"‌ را حامد مرادیان از سردبیران رادیو جوان سروده بود و ابوالفضل اینانلو، پیمان طالبی، حسن اسماعیل پور، سعید خورسندی و محمدرضا قلمبر آن را اجرا کردند.

البته این گویندگان خودشان هم به دشواری پا کردن در کفش خوانندگان اعتراف کرده، اینانلو می‌گفت به سختی حتی دو بیت خود را حفظ کرده و قلمبر هم تأکید می‌کرد این صدای خودش نبوده و همه چیز را با فتوشاپ درست کرده‌اند!

* به خاطر پیوند جشنواره امسال با موضوع محیط زیست با حضور غلامعباس عبدی نژاد مدیرکل منابع طبیعی استان تهران از محسن حضرتی جنگلبان نمونه تقدیر شد.

* اجرای تئاتر یکی از میان برنامه‌های این مراسم بود و سه هنرمند با لباسی که جوانه روی آن طراحی شده بودند، نمایشی را اجرا کردند.

* حضور گروه موسیقی رستاک از جمله غافلگیری‌های امسال اختتامیه جشنواره جوانه بود که استقبال فراوانی به همراه داشت و همگی قومیت‌های مختلف حاضر در سالن را به نوبت به شور و هیاهو وادار کرد.

فرزاد مرادی خواننده این گروه پس از اجرای قطعه اول که به لرستان اختصاص داشت، در خصوص قطعه بعدی متعلق به شمال کشور توضیح داد و با بیرون آمدن واژه "منظومه رعنا" از دهان او، تشویق جلوجلو آغاز شد. مرادی افزود: این قطعه حکایت عاشقانه‌ای است که براساس ماجرای واقعی شکل گرفته و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم گیلک دارد.

قطعه بعدی به بوشهر اختصاص داشت و به گفته یکی از نوازندگان خیام خوانی به حساب می‌آمد و برای اجرای آن از سازهای خاص منطقه از جمله دمام و دُم دُم استفاده شد.

اجرای قطعه‌ای از آذربایجان به عنوان آخرین ترانه گروه رستاک هم بخشی بود که هیاهوی آذری‌های سالن را به همراه داشت و استاد وحید اسدالهی نوازنده نقاره هنرمندانه در این بخش نواخت.

کد خبر 2214104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha