۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۳:۴۵

سه تعریف از محیط زیست از زبان سه زن/ «زنجموره» را در فجر ببینید

سه تعریف از محیط زیست از زبان سه زن/ «زنجموره» را در فجر ببینید

کارگردان فیلم مستند «زنجموره» سوژه این فیلم را که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است، درباره تعریف محیط زیست از زاویه دید سه زن دانست.

محمدحسن دامن‌زن کارگردان «زنجموره» با ابراز خوشحالی از حضور این فیلم مستند در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به خبرنگار مهر گفت: خوشحالم که فیلم «زنجموره» توسط هیات انتخاب بخش مستند سی و دومین جشنواره فیلم دیده شد و در این دوره حضور دارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه اطلاع‌رسانی مناسبی برای بخش مستند جشنواره فجر در نظر گرفته شود، بیان کرد: با توجه به اینکه فیلم‌های این بخش قرارست در خانه هنرمندان نمایش داده شوند و در کانون جشنواره که همان برج میلاد است، روی پرده نمی‌روند امیدوارم به مساله اطلاع‌رسانی و تبلیغ این بخش توجه کافی شود.

کارگردان فیلم «دختر فرمانفرما» افزود: به نظر می رسد دلیل انتخاب خانه هنرمندان برای نمایش آثار سینمای مستند، تردد آسان‌تر اهالی سینمای مستند بوده است تا بتوانند از آنچه در سینمای مستند می گذرد به درستی اطلاع یابند.

دامن‌زن با اشاره به این مطلب که سینمای مستند سرشار از موضوعات بکر است، گفت: سینمای مستند سرشار از موضوعات بکر برای هر یک از فیلمسازان سینمای ایران است که می‌توانند هریک از این موضوعات را در فیلم‌های بلند داستانی جاری کنند از همین رو معتقدم نمایش فیلم‌های مستند سی و دومین جشنواره فیلم فجر باید در لابلای فیلم های داستانی تعریف می‌شد تا هم فیلمسازان و هم اهالی رسانه می توانستند مستندهای خوب را ببینند.    

این مستندساز درباره فیلم «زنجموره» توضیح داد: این فیلم مستند درباره سه خانم است که یکی از این خانم ها در روستای شیروان، دیگری در مهرشهر کرج و آخرین خانم در شهر تهران زندگی می کند. هریک از این بانوان درباره محیط زیست نقطه نظرات متفاوتی دارند و هریک از زنان با توجه به جایگاه و شرایط زندگی خود به محیط زیست نگاه می کنند. مثلا زن روستایی غیرتمندانه از محیط زیست حرف می زند و خانمی که در مهرشهر زندگی می کند به ایجاد تعادل در بین موجودات زنده معتقد است.

دامن زن درباره تعریف شخصیت سوم فیلمش از محیط زیست گفت: خانمی که در تهران زندگی می کند معتقد است که جانداران خودشان خود را کنترل می کنند و انسان با دخالت در طبیعت باعث نابودی موجودات زنده می شود. هدف من از ساخت این فیلم بیان این سه روایت از دیدگاه سه زن است؛ زنانی که نماد سرزمین مان ایران هستند. سرزمینی که زادگاه همه ما ایرانیان است و نمی  توانیم بی تفاوت از کنار آن عبور کنیم. 

این کارگردان افزود: به اعتقاد من سینمای مستند این ویژگی را دارد که فیلمسازان بزرگ سینمای ایران با دیدن این آثار به خصوص مستندهایی با موضوعات اجتماعی با سوژه‌های جدیدتری آشنا شوند و در ساخت فیلم های داستانی از این موضوعات بهره بگیرند.

دامن‌زن در پایان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که سینمای مستند و مستندسازان با آن مواجه هستند، نبود شناخت عوام از سینمای مستند است. از نگاه توده مردم سینمای مستند معطوف به فیلم های حیات وحش است به همین دلیل پیشنهاد می کنم در سینماهای مردمی همزمان با فیلم های داستانی یک فیلم مستند هم نمایش دهند که این رویکرد به ویژه در جشنواره فیلم فجر بسیار تاثیرگذار است.

کد خبر 2215055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha