۲۵ دی ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰

دیدار با عکاس شاخص انقلاب/ مسئولان فقط در دهه فجر یاد حسین پرتویی می‌افتند

دیدار با عکاس شاخص انقلاب/ مسئولان فقط در دهه فجر یاد حسین پرتویی می‌افتند

مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با همراهی جمعی از خبرنگاران با حضور در منزل حسین پرتویی، عکاس دوران انقلاب اسلامی از وی عیادت کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت صبح امروز چهارشنبه 25 دیماه با حضور در منزل استاد حسین پرتویی، عکاس روزهای شکل‌گیری انقلاب اسلامی که چند سالی است در بستر بیماری است، جویای حال او شد.

در این دیدار عظیمی خطاب به همسر و پسر  ارشد استاد پرتویی گفت: همیشه همزمان با دهه فجر که می‌شود همه مسئولان به یاد استاد پرتویی می‌افتند و بعد او را تا سال بعدش فراموش می‌کنند.

وی افزود: ما در موسسه برنامه‌ای تحت عنوان "تولد ماه" داریم که در آن هنرمندان پیشکسوتی را که در طول یک ماه به دنیا آمده‌اند، گرد هم آورده و برای آنها جشنی کوچک می‌گیریم ولی با توجه به شرایط استاد پرتویی مناسب دیدیم برای وی مراسمی در خانه خودش بگیریم.

عظیمی با اشاره به عکسی که استاد پرتویی از مراسم دیدار همافران نیروی هوایی ارتش با امام خمینی (ره) در سال 57 گرفت، بیان کرد: در آن شرایط بحرانی دل مردم با دیدن این عکس به پیروزی انقلاب اسلامی قرص شد و به خصوص ارتشی‌ها با دیدن آن عکس که در روزنامه اطلاعات چاپ شد به میان مردم آمدند و انقلاب اسلامی ایران به پیروزی خود نزدیک‌تر شد.

سیاوش پرتویی، فرزند استاد پرتویی در این دیدار به شرایط جسمی پدرش اشاره کرد و گفت: پدرم تا 3 روز پیش در کما بود و 15 روز در این حالت به سر می‌برد ولی خدا را شکر 3 روز پیش از کما خارج شد و وضعیت او خوب است.

وی افزود: الان نزدیک به 6 سال است که پدرم روی تخت قرار دارد و آخرین بار بهمن سال 86 بود که از خانه خارج شد و بعد از آن اسیر بیماری شد.

فزرند استاد پرتویی در مورد چگونگی برقراری ارتباط وی با دنیای اطراف خود توضیح داد: او از طریق حروف الفبا و اشاراتی که دارد خواسته‌های خود را بیان می‌کند.

وی در مورد وسایلی که جهت تنفس و بررسی وضعیت بیماری وی نیاز است، بیان کرد: بسیاری از این وسایل را مدیر بیمارستان فیاض‌بخش در اختیار ما قرار داده که جای تشکر دارد. آنها حتی در برخی اوقات خودشان تعمیرکار می‌فرستند که دستگاه تنفسی پدرم را بررسی کند و این کار این بیمارستان و مدیرانش جای تشکر و قدردانی دارد.

سیاوش پرتویی خاطرنشان کرد: در روزی مانند 19 بهمن و در دهه‌های فجر مدیران زیادی به خانه پدرم می‌آیند و از حمایت سخن می‌گویند و به یاد عزیزان انقلاب بودن‌های خود را بر سر حسین پرتویی خالی می‌کنند ولی چه سود که ۱۹ بهمن تمام می‌شود و باز روز از نو روزی از نو؛ حسین پرتوی و خانواده‌اش می‌مانند و مخارج سنگین بیماری این عکاس هنرمند و قهرمان و البته بسیار صفحات روزنامه‌ها در مورد حمایت از ما.

در ادامه این مراسم کیک تولد استاد حسین پرتویی توسط همسر و فرزندش بریده شد.

عبدالحسین پرتویی در سال ۱۳۲۱ در اردبیل به دنیا آمد. سپس به همراه خانواده خویش به تهران مهاجرت کرد. وی پس از تحصیل، در روزنامه کیهان مشغول به کار شد. در سال ۱۳۳۸ به صورت حرفه‌ای با عکاسی ورزشی کار خود را شروع کرد و در سال ۱۳۵۶ از انقلاب ایران عکسهای منحصربه‌فردی تهیه کرد.

 ۱۹ بهمن ۱۳۵۷ روزنامه اطلاعات در صفحه اول خود عکسی چاپ کرد که در آن همافران و افسران نیروی هوایی با نظم در مقابل جایگاه امام خمینی (ره) ایستاده و با ادای سلام نظامی به رهبر کبیر انقلاب، با ایشان بیعت کردند. این عکس روند انقلاب را تسریع بخشید.

پرتویی طی سالهای جنگ ایران و عراق به عنوان دبیر سرویس عکس روزنامه کیهان برگزیده شد. پس از ۳۱ سال خدمت در روزنامه کیهان در ۲۷ شهریور ۱۳۶۸ بازنشسته شد و به دلیل دوستی و علاقه‌ای که به پروفسور حسابی داشت با قسمت فرهنگی بنیاد حسابی همکاری خود را شروع کرد.

متاسفانه پرتویی در سال 86 به بیماری مبتلا شد و 6 سال است که در بستر بیماری است و قدرت تکلمش را نیز از دست داده است.

 

کد خبر 2215062

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha