۲۶ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۲۲

ضرغامی در جمع خبرنگاران:

بودجه تصویب شده برای صدا و سیما کافی نیست/ هیچ رییس جمهوری از ما تقاضای جابجایی نیروها را نداشته است

بودجه تصویب شده برای صدا و سیما کافی نیست/ هیچ رییس جمهوری از ما تقاضای جابجایی نیروها را نداشته است

رییس سازمان صدا و سیما گفت: بودجه‌هایی که برای این سازمان تصویب می‌شود به هیچ وجه کفاف صدا و سیما را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما بامداد پنجشنبه 26 دی پس از پایان برگزاری جشنواره جام جم در جمع خبرنگاران حاضر شد.

امکان افزایش پنج شبکه دیگر وجود دارد

وی در گفتگو با مهر در پاسخ به اینکه با توجه به مشکلات بودجه‌ای سازمان صدا و سیما تصور می‌کند چه زمانی وعده راه‌اندازی 10 شبکه جدید محقق می‌شود، اظهار کرد: مجموعه فنی و ظرفیت‌های فنی که ما در تهران داریم، به ما این قدرت را می‌دهد که به لحاظ توانمندی فرستنده‌های دیجیتال تا پنج شبکه دیگر را به راحتی افزایش دهیم.

ضرغامی ادامه داد: البته این فقط به فرستنده ها مربوط است. کارهای دیگر فنی مثل استودیوها، اعتبارات و عواملی که برای تجهیزات لازم است، تا پنج شبکه در تهران را می‌توانیم و اولویت بندی می‌کنیم. البته این موضوع اعتبار خودش را می‌خواهد اما من فکر می‌کنم این چند شبکه که برخی از آن با همکاری دستگاه‌های دیگر راه اندازی خواهند شد، در حدی نیست که بن بستی برای راه اندازی آن وجود داشته باشد.

با همکاری دستگاه‌ها شبکه راه می‌اندازیم

رییس سازمان صدا و سیما تأکید کرد: به یاری خدا ما اولویت‌ها را معین می‌کنیم، دستگاه‌هایی که باید همکاری کنند مشخص می‌شود. امیدوارم در مدتی که هستیم و دولت آقای روحانی در ابتدای کار خود است و انگیزه برای کارهای متنوع فرهنگی دارند، بتوانیم با همکاری برخی از دستگاه‌ها چند شبکه راه اندازی کنیم.

وی درباره اسم این شبکه ها توضیح داد: می‌شود حالا از اسم آنها نام برد اما بگذارید این موضوع در ستاد سازمان قطعی شود، مقدمات فراهم و با دستگاه‌ها هماهنگ شده اما هروقت قطعی شد اعلام می‌کنیم.

بودجه تصویب شده برای صدا و سیما کافی نیست

ضرغامی در پاسخ به سوال دیگر مهر در خصوص تصویب بودجه پیشنهادی در مجلس تصریح کرد: متاسفانه بودجه‌هایی که برای ما تصویب می‌شود به هیچ وجه برای سازمان کفایت نمی‌کند.

رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به اینکه آیا اختلافات سازمان با دولت و مجلس باعث شده بودجه از این بالاتر نرود، گفت: ممکن است ما با دولت یا بخش‌هایی از دولت در نگاه رسانه‌ای به صورت جزیی اختلاف سلیقه‌هایی داشته باشیم کما اینکه در دوره‌های قبل هم داشتیم من تا این لحظه احساس نکردم این اختلاف سلیقه ها که بعضا ممکن است از سوی برخی مقامات بالای دولت هم رسانه‌ای شود، باعث شود اعتبارات صدا و سیما محدود شود. من واقعا به این جمع بندی نرسیدم. رسانه ملی آنقدر مهم و تاثیرگذار است و دولت ها آنقدر به همکاری و پشتیبانی آن نیاز دارند که تمام تلاششان این است که صدا و سیما با قدرت در صحنه باشد و به آنها کمک کند.

صحه گذاشتن دو دستگاه بر مشکل بودجه رسانه ملی

وی اضافه کرد: البته آقای روحانی در شروع کار واقعا کسری بودجه سازمان را برایشان تشریح کردیم -مثل خیلی از دستگاه‌های دیگر که کسری بودجه دارند و کسری ما از بسیاری از آنها کمتر است اما حساسیت آن بیشتر است- ایشان دو تصمیم گرفتند و به دو جا ارجاع دادند، یکی مجموعه خودشان در دستگاه سازمان مدیریت و برنامه ریزی بود، جلسه مفصلی با دکتر نوبخت داشتیم. یکی هم برای شورای نظارت صدا و سیما. خوشبختانه هر دو دستگاه که بررسی کردند و جلسات کارشناسی داشتند، به طور جدی بر مشکلات اعتباری صدا و سیما و کسر بودجه صحه گذاشتند.

ضرغامی یادآور شد: این دو مرجع که مورد توجه آقای دکتر روحانی بود امروز نظرشان را روشن اعلام کردند و حتی در شورای نظارت این بحث شد که در زمانی که من شروع به کار کردم، نسبت درآمد به کمک درآمد یک به سه بود. یعنی سازمان صدا و سیما 50 میلیارد درآمد داشت و 160 میلیارد کمک دولت بود اما امروز متاسفانه علی رغم همه گستردگی و نیازهایی که رسانه ملی دارد، این نسبت یک به یک شده است. یک سهم درآمدهای ما است که 750 میلیارد است و یک سهم دولت که باز هم همین رقم است.

هیچ رییس جمهوری از ما تقاضای جابجایی نیروها را نداشته است

وی تصریح کرد: شورای نظارت جای خوبی انگشت گذاشت و روی این مسئله تأکید کرد که اگر همان یک به سه که در ابتدای کار من بود، امروز رعایت شود تا حد قابل توجهی از مشکلات صدا و سیما کم می‌شود. امیدوارم دولت و رییس جمهور که بحث‌های کارشناسی‌شان به نتیجه رسید و بسیاری از نیازهای ما را امروز تایید می‌کنند بتوانند در این شرایط که دولت هم مشکلات زیادی دارد به ما هم کمک شایسته ای کنند تا اینجا چنین اتفاقی نیفتاده است.

رییس رسانه ملی در این خصوص که شنیده شد برای شما درباره تعیین آدمها شرط و شروط گذاشته شد و گفتند باید برخی را جابجا کنید، اظهار کرد: خیر این موضوع تکذیب می‌شود. هیچوقت هیچ رییس جمهوری از ما تقاضای جابجایی نیروها را نداشته است و شأن رییس جمهور بالاتر از این است که در امور دستگاه دیگری که ماموریت و وظایف مشخصی دارد دخالت کند و این موضوع هیچوقت وجود نداشته است.

خبرنگاران هم در جشن جام جم سهیمند

ضرغامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: لازم می‌دانم از برگزار کنندگان این جشنواره که کار بسیار گسترده و  نفسگیری انجام دادند تشکر کنم. به هر حال سازمان صدا و سیما بسیار عیال وار است به این معنا که ساختارهای متعددی دارد که داوری آنها در طول چند ماه گذشته کار بسیار سختی بود و من به خاطر این موضوع از مسئولان جشنواره به ویژه مهدی فرجی تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: از علی دارابی هم که با مدیریت موفق جشنواره آن را به خوبی در اولین سال بین المللی بودنش اداره کرد تشکر می‌کنم. از خبرنگاران مطبوعات و خبرگزاری ها هم ممنونم؛ کسانی که در طول سالهای گذشته با مقاله‌های  متعدد، نقدهای مختلف و گزارش‌های خوبی که ارائه کردند باعث رونق برنامه‌های تلویزیون شوند. من از این افراد بدون تعارف به خاطر اینکه با آثارشان باعث گرمی برنامه‌های سازمان می‌شوند ممنونم. همه آنها در این جشن بزرگ سهیم هستند.

دو بار "ارمغان تاریکی" را دیده‌ام

رییس صدا و سیما با بیان اینکه این تجمع بسیار بزرگ و استثنایی در حالی است که ظرفیت سازمان محدود بوده افزود: اگر ظرفیت بیشتری داشتیم حتما تعداد بیشتری از همکارانمان می‌آمدند. از همه سپاسگزاری می‌کنم. حتما جشنواره و رقابتی که صورت می‌گیرد و الگوهایی که معرفی می‌شود، در ارتقای تولیدات بعدی موثر است و فرصتی برای ارزیابی مجدد آثار فراهم می‌کند.

وی ارزیابی‌ها را یاریگر تولیدکنندگان دانست و اظهار کرد: من خودم سریال "ارمغان تاریکی" را از اسم سریال گرفته تا تیتراژ، بازی‌ها، موضوع، تعلیق و پیام‌ها موفق می‌دانستم، دو بار هم آن را دیده‌ام. اما وقتی هیات داوران که از سلیقه‌های مختلف هستند این سریال را شایسته چندین جایزه مهم جشنواره دیدند خاطر جمع شدم که واقعا جایگاه این مجموعه همینقدر بالا است.

کارهایی که ضرغامی فرصت انجامش را پیدا نکرد

ضرغامی یادآور شد: هرچند که سریال‌های دیگر آثار و برکات خودشان را دارند و عوامل آن دارای شایستگی‌های لازم هستند اما "ارمغان تاریکی" یک الگو برای آثار خوب اجتماعی و فرهنگی است که هم پیام و محتوی ارزشمندی دارد و هم قالب و فرم شایسته‌ای در خور این محتوا ارائه داد.

او درباره کارهای انجام نشده خود اظهار کرد: پروژه‌های بسیار خوبی که می‌توانست در این چند سال کلید بخورد اما به علت مشکلات اعتباری کلید نخورد، بسیاری از برنامه‌های جدید گفتگو محور که می‌توانست مثل همه برنامه‌های موفق یک اتفاق در صدا و سیما باشد اما ساخته نشد، پرتعدادند. شاید اگر فرصت شود من یک روز مستقلا درباره کارهایی که اگر امکانات به ویژه اعتبارات لازم فراهم باشد، می‌شود در دوره‌های بعد انجام داد صحبت کنم.

هیچوقت به کار بعدی‌ام فکر نکردم

وی در پاسخ به اینکه وضعیت صدا و سیما در دوران کدام رییس جمهور بهتر بوده، گفت: من با هر رییس جمهور کار کرده‌ام. از یک جهت همه‌شان به هم شبیه هستند و اعتقاد به آزاداندیشی داشتند و دارند و دوست دارند طرفدار آزادی باشند. اما به هر حال وقتی کار اجرایی و مسئولیت به آنها می‌رسد اقتضائات این کارها و تصور اینکه برخی مواقع در نقدها بی انصافی می‌شود، باعث شده که همیشه منتقد برنامه‌های صدا و سیما باشند. یکی کمتر یکی بیشتر. اما همه به هم شبیه هستند.

رییس صدا و سیما در پاسخ به اینکه بعد از به پایان رسیدن دوره مدیریت در صدا و سیما در چه کاری فعال خواهد بود، تصریح کرد: من تا لحظه آخر در هر مسئولیتی که باشم، به ویژه این مسئولیت که بزرگترین افتخار من منصوب مستقیم از سوی رهبر معظم انقلاب بودم، با انگیزه و انرژی لازم خدمت می‌کنم. هیچوقت در طول زندگی مدیریتی به کار بعدی فکر نکردم. این شاید برای شما جالب باشد. واقعا اینطور بوده است.

چرا احمدی‌نژاد را رها نمی‌کنید؟

وی افزود: من مسئولیت‌های متعددی داشتم هیچوقت نمی‌دانستم مسئولیت بعدی‌ام چیست. تا آخرین لحظه کار کردم و بعد از آن به اقتضائات جابجا شده ام. هر جا و هر زمانی که بوده کار کرده ام و به کار بعدی ام فکر نکرده ام. این سابقه ای است که من داشته ام.

ضرغامی در این باره که می‌گویند در دوره بعدی قرار است از گروه محمود احمدی‌نژاد نامزد ریاست جمهوری شود، تصریح کرد: مگر آقای احمدی نژاد گروه دارد؟ شما چرا او را رها نمی‌کنید؟ من زمانی که او بود و دوستان این شایعات را طرح می‌کردند آن را تکذیب کردم. حالا که دیگر ایشان هم نیست. خدا انشالله همه این خدمتگزاران را در پناه خود حفظ کند. همه این افراد هم برای ما عزیز هستند.

استاد می‌شه خسته نباشید!؟

رییس سازمان صدا و سیما در پاسخ به اینکه در طی این سالها چه زمانی خسته شده است، تصریح کرد: همیشه سر کلاس که درس‌ها را طولانی می‌دهیم دانشجویان اواخر کلاس که خسته می‌شوند مدام به استاد می‌گویند خسته نباشید. اخیرا چیز جدیدی اختراع کرده‌اند که من تازه به آن پی برده‌ام. آنها کمی که می‌گذرد و می‌بینند ما از رو نمی‌رویم می‌گویند: "استاد می‌شه خسته نباشید!؟" ما هیچوقت نباید خسته شویم. خستگی در کار معنا ندارد. هیچ راهی بن بست نیست. اگر من تجربه مدیریتی‌ام را در این بخش از سوال شما بگویم هیچ راهی بن بست نیست و هیچ هدفی نیست که انسان قصد کند به آن برسد و احساس کند ناتوان است و راهی برای رسیدن به آن هدف ندارد.

پخش جسورانه دفاعیات گلسرخی

وی اذعان کرد: بسیاری از کارها بود که در نگاه اول تصور می‌شد به هیچ وجه نمی‌توان آن کار را انجام داد اما با قدری تأمل و راه مناسب را پیدا کردن به راحتی آن کارها را انجام دادیم و نتایج بسیار خوبی گرفتیم. فقط قدری صبر و بردباری نیاز است. من فهرست مفصلی از این کارها دارم. اولین سالی که به سازمان آمدم، تصمیم گرفتم بسیاری از نوارهای محرمانه پخش شود، از جمله دفاعیات گلسرخی که بسیاری به من گفتند شما نمی‌توانید دفاعیات او که یک مارکسیسم لنینیسم معروف بود را پخش کنید. اما من گفتم با یک توضیح کوتاه که بگوییم گلسرخی که بود به راحتی این نوار قابل پخش است.

مدیر رادیو و تلویزیون ایران ادامه داد: در بخش‌های بعدی هم اصلا آن توضیحات را پخش نکردیم. جامعه چنان آماده شد که بسیاری از بزرگان و کسانی که فکر می‌کردم منتقد مسئله باشند مرا که می‌دیدند می‌گفتند بسیار کار عالی بود و این دفاعیات را که شما پخش می‌کردید جای آن خالی بود. اگر مارکسیست است باشد اما چنان از امام علی (ع) و امام حسین (ع) و شخصیت‌های دینی می‌گوید که معلوم است مارکسیستی که آن موقع بوده با اعتقادات دیگری بوده است اما راه مبارزه را در این مسیر می‌دیده است. واقعا می‌توانم این را به شما بگویم همه کاری شدنی است به شرط اینکه راهش پیدا شود و صبر و بردباری صورت بگیرد و در موقعیت خودش انجام شود. خستگی هم دارد. همه کارهای سخت خستگی دارد.

ضبط اچ دی شرط برگزاری مسابقات جهانی والیبال در ایران

ضرغامی در خصوص کمبود اعتبار با توجه به اینکه طبق کنوانسیون بین المللی تا سال 2015 سیستم آنالوگ به کلی جای خود را به سیستم دیجیتال بدهد، اظهار کرد: به رغم اینکه پروژه آنالوگ به دیجیتال در ابتدا هزار میلیاردی بود و می‌شد اکنون به خاطر کمبود بودجه، شبکه‌ها همان شبکه‌های آنالوگ گذشته باشند و هیچکس نمی‌توانست سوالی از سازمان بکند چون بودجه فراهم نشده باشد، اما با مدیریت شایسته‌ای که حوزه فنی ما داشت از بسیاری از اعتبارات فنی صرفه جویی شد و سیستم دیجیتال راه اندازی شد. دیجیتال هم در حوزه تولید، پخش و دریافت است و هر سه اهمیت دارد. امروز در حوزه دریافت دریافت ستاپ باکس‌هایی که پیگیری و تست شد و ما هم کم کم آن را تولید می‌کنیم باعث شد مردم شبکه ها را دریافت کنند.

رییس صدا و سیما گفت: فرستنده‌ها که بسیار مهم بود با سیستم پیشرفته ارسال دیجیتال می‌کند، تولیدات هم تا حدی با دیجیتال ضبط می‌شوند اما هنوز برای تکمیل این پروژه به ویژه پروژه اچ دی که در تصویر دارای کیفیت بالا است ما به اعتبارات زیادی نیاز داریم که چون فراهم نمی شود این پروژه مانده است. همین حالا مسابقات جهانی والیبال که در کشور باید برگزار شود از جمله شرط‌هایی که گذاشته‌اند این است که تصویربرداری باید به صورت اچ دی انجام شود. هیچ کاری ندارد فقط اعتباراتی می‌خواهد که واحد سیار آن بیاید دوربین‌هایش آماده شود و بهتر از خیلی جاهای دیگر می‌توانیم تصاویر اچ دی را ارسال کنیم اما به خاطر نبود بودجه و عدم خرید و تامین تجهیزات اچ دی اکنون امکان ضبط و پخش برنامه‌های مسابقات جهانی والیبال نیست.

پخش آزمایشی شبکه انقلاب اسلامی پیش از 93

رییس سازمان صدا و سیما همچنین در خصوص زمان راه اندازی شبکه بیداری اسلامی گفت: انشالله شبکه جدیدی با گفتمان انقلاب اسلامی راه می‌افتد و این شبکه سعی می‌کند با تولیدات متنوع و جهتگیری‌های روشن در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی که می‌تواند شامل دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و.. شود بخش بسیاری از مخاطبان ما که در این حوزه نیاز جدی‌تری دارند و می‌توانند مخاطب جدی‌تر برنامه‌ها باشد جذب کند. البته برای همه مردم مفید است اما با هدفگذاری روشن تری برنامه های مشخصی خواهد داشت.

وی تأکید کرد: مقدمات این کار فراهم شده، تولیدات لازم انجام می‌گیرد، امکانات فنی فراهم می‌شود. فکر می‌کنم در آینده نه چندان دور پخش آزمایشی و بعد از آن پخش دائم این شبکه آغاز شود. علت عقب افتادن افتتاح این شبکه به این دلیل است که می‌خواهیم برنامه های آن تا حد زیادی تولیدی باشد وگرنه شبکه‌های دیگری که از برنامه های تامینی استفاده می کنند زودتر راه افتاد راه اندازی این شبکه به خاطر برنامه های تولیدی زمان بر شد. فکر می‌کنم پیش از سال 93 پخش آزمایشی این شبکه آغاز شود.

کد خبر 2215814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha