۲۹ دی ۱۳۹۲، ۲:۴۲

به بهانه تساوی دربی 78؛

پرویز مظلومی به دربی‎ها هیجان می‎بخشید/ فوتبال جسارت می‎خواهد

پرویز مظلومی به دربی‎ها هیجان می‎بخشید/ فوتبال جسارت می‎خواهد

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: از زمانی که پرویز مظلومی از استقلال رفته گویا قرار نیست گلی در باغ شهرآوردهای تهران بروید. مظلومی کسی بود که به دربی‎های پایتخت هیجان می‎بخشید اما دوباره فوتبال دربی به دوران رکود بازگشته است.

به گزارش خبرنگار مهر، دربی‎های پایتخت در چهار بازی گذشته نه تنها با نتیجه تساوی به پایان رسیده بلکه حتی یک گل هم نداشته است. در حال حاضر انگشت اتهام به سوی "امیر قلعه نویی" است و البته سرمربی حال حاضر آبی‏‎های پایتخت که کارنامه قابل قبولی هم دارد پیش از دربی اعلام کرده بود که اول به دنبال کسب نتیجه است.

اکنون این سوال پیش می‎آید که آیا فوتبال به مربیانی نیاز دارد که فوتبال زیبا را به نمایش بگذارند و یا مربیانی که حفظ نتیجه برای آنها اوجب واجبات است؟ کسب نتیجه به هر حال از الزامات فوتبال است کما اینکه هرگز به بازی زیبا جام نمی‎دهند و فقط نتیجه پایانی بر روی اسکوربورد است که حرف اول را می‌زند. اما یک مساله مهم در این میان پیش می‎آید و آن اینکه به عنوان مثال تیم چلسی می‎تواند مقابل بهترین تیم قرن یعنی بارسلونا 90 دقیقه با یک یار کمتر دفاع کند اما در نهایت برنده از زمین خارج شود. اما آیا یک مربی ایرانی با این طرز تفکر مقابل فوتبال مدرن هم می‌تواند از پیش برنده باشد.

استقلال در بازی با اف سی سئول قصد داشت با انجام بازی بسته، شرایط صعود به مرحله نهایی لیگ قهرمانان آسیا را فراهم کند اما نماینده کره مدرن‎تر از آن بود که اسیر فوتبال سنتی تیم ایرانی شود. علی دایی در بازی با استقلال نشان داد توان تاکتیکی مناسبی ندارد و از پس بازی بسته استقلال برنیامد هرچند که پس از بازی از خلق موقعیت‌های فراوان یاد کرد حال آنکه چنین نبود و تماشاگران غیر از ضربه محمد نوری، موقعیت چشم نواز دیگری را شاهد نبودند. در واقع این ضعف به فوتبال ایران بازمی‎گردد که از فوتبال روز دنیا فاصله دارد و دربی جمعه این موضوع را تصدیق کرد.

پرویز مظلومی هر گاه با پرسپولیس بازی می‎کرد صرفنظر از نتیجه گرایی، یک بازی تماشاگرپسند را ارائه می‎کرد. البته خود این مربی اسیر نگاه نتیجه‎گرای جامعه فوتبال شد. آنجا که بازی دو بر صفر برده را با نتیجه 3 بر 2 مقابل پرسپولیس شکست خورد و به نوعی از تیم استقلال کنار گذاشته شد. البته اگر در نیم فصل دوم فرهاد مجیدی از استقلال جدا نمی‎شد شاید استقلال با همان مظلومی جام می‎آورد. هرچند که در رقابتهای جام حذفی به عنوان قهرمانی رسید.

در نهایت باید به این نتیجه رسید برای یک بازی خوب، ابتدا تماشاگر باید ظرفیت پذیرش برد و باخت را داشته باشد تا به تبع آن مربیان هم بتوانند تیم‎های خود را برای انجام بازی مهیج به میدان بفرستند.

پرویز مظلومی، مصطفی دنیزلی، یحیی گل محمدی، زلاتکو کرانچار و مربیانی از این دست، تیم‎های خود را برای بازی به میدان می‎فرستند و محافظه کاری را از دستور کار خارج می‌کنند. فوتبال اگر قرار است زیبا شود باید مربی جسور در راس کار داشته باشد.

کد خبر 2216913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha