۲۹ دی ۱۳۹۲، ۱۵:۵۵

راه‌اندازی تور مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک

راه‌اندازی تور مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک

آیین گرامیداشت میلاد پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) بنابر وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک شنبه 28 دی‌ماه در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در ابتدای این مراسم  که در آن 41 قطعه خوشنویسی از آثار جمعی از شکسته‌نویسان با موضوعات مذهبی و ادبی به نمایش درآمد و نرم‌افزار موبایل و نیز تور مجازی کتابخانه و موزه ملی رونمایی شد، رئیس موزه درباره کارهای عمرانی که برای افرایش فضای موزه ملک انجام شده توضیحاتی ارائه داد.

غلامحسین امیرخانی خوشنویس با سابقه در این مراسم با بیان اینکه مایه مباهات است که هزاران نسخه خطی نفیس در ایران در اختیار داریم که در شمار ذخائر فرهنگی و هنری ایران به شمار می‌رود، یادآور شد: در کتابخانه ملک نیز مجموعه نفیسی از کتاب‌های خطی در اختیار داریم که این آثار بسیار قابل تامل هستند که بخشی از این آثار توسط افراد خیر در اختیار این مجموعه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: این نسخ خطی می‌توانند در شمار جاذبه‌های فرهنگی کشور ما قرار گیرند چراکه این نسخه‌های بی‌بدیل هستند. البته تعداد زیادی از نسخ خطی ما در طول سالیان سال توسط سارقان به سایر کشورها منتقل شده‌اند و مجموعه عظیمی از این آثار در موزه‌های مهم دنیا نگهداری می‌شوند. البته جای خوشحالی است که از این آثار به خوبی نگهداری می‌شود.

امیرخانی تصریح کرد: پراکندگی نسخ خطی ایرانی موجب شده که اطلاعات دقیقی درباره همه نسخه‌ها در اختیار نداشته باشیم.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم ضمن اظهار امیدواری برای اینکه برنامه‌های فرهنگی و مذهبی موزه ملک تداوم داشته باشند، یادآور شد: در دین اسلام به نوشتن توجه ویژه‌ای شده و آیات متعددی پیرامون اهمیت قلم و آن چیزی که می‌نویسد، نازل شده است. این موضوع خود دلیلی بر اهمیت امر کتابت است. امر نوشتن در عرصه هنر جایگاه ویژه ای دارد و زمانی که کلام با قلم آمیخته می‌شود، می‌تواند جلوه‌ای دیگر به خود بگیرد و حتی جلوه‌های دیگری از هنر دینی را به ما نشان بدهد.

وی با اشاره به خدمات رئیس موزه ملک گفت: حسینی سال‌هاست که در موزه ملک خدمات ارزشمندی به فرهنگ و هنر ایران کرده است و باید قدردان این خدمات بود. اما با توجه به سمت جدیدی که از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به آقای حسینی داده شده است و او به عنوان ریاست شورای ارزش‌گذاری هنرمندان منصوب شده‌ همکاری‌های معاونت هنری با او و موزه ملک مسیر جدیدی را به خود خواهد گرفت. امیدوارم که با بضاعتی که در اختیار داریم همکاری مستمری با موزه ملک و سایر موقوفات و نهادهای مردم داشته باشیم و مسیر جدیدی را برای گسترش هنر در جامعه به وجود آوریم.

در پایان مراسم گروه موسیقی کردی به اجرای موسیقی پرداختند. همچنین نمایشگاه آثار این موزه افتتاح شد. این نمایشگاه تا روز 12 اسفندماه برپا است و علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز جمعه‌ها از ساعت 8:30 تا 16:30 از این نمایشگاه بازدید کنند.

کد خبر 2217246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha