۳۰ دی ۱۳۹۲، ۸:۴۴

گزارش خبری - تحلیلی مهر/

وقتی ورزش اصفهان اولویت چندم مسئولان می‌شود/ هیاهو برای هیچ!

وقتی ورزش اصفهان اولویت چندم مسئولان می‌شود/ هیاهو برای هیچ!

اصفهان – خبرگزاری مهر: عدم انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در هفته‌های گذشته، ورزش این استان را به چالشی اساسی فرو برده و بر مشکلات بیش از پیش ورزش دیار نصف جهان افزوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدرضا محمد جواهری، مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان اصفهان کمتر از یک ماه پیش و در تاریخ 4 دی در نشست خبری خود با خبرنگاران رسانه‌های گروهی، استعفایش را به صورت شفاهی اعلام کرد تا ورزش این استان که تا زمان استعفای مدیرکل، دستخوش حواشی بسیاری شده بود، پس از آن نیز از حواشی مختلف خود رنج ببرد.

محمدرضا محمد جواهری در شرایطی استعفای خود را در رسانه‌های گروهی اعلام کرد که شایعه برکناری او هر روز در محافل مختلف خبری به گوش می‌رسید و او در دورانی که ورزش استان چندان ثباتی نداشت، جدایی را بر ماندن ترجیح داد تا به قول خود پس از چندین ماه، دوباره آرامش به او و خانواده‌اش بازگردد.

برکناری یا استعفا؟

بعد از خداحافظی محمد جواهری، حرف و نقل‌های بسیاری پیرامون اینکه آیا او واقعاً استعفا داده یا اینکه بعد از شنیدن خبر برکناری‌اش ترجیح داده عطای مدیریت را به لقایش ببخشد، مطرح شد اما در این بین تناقضات مختلف در یک ماه اخیر، تا حدودی اهالی ورزش را سردرگم کرد.

 

محمد محمد جواهری و رسولی نژاد، معاون وقت وزیر ورزش و جوانان در مراسم معارفه جواهری

 

از سویی عدم موافقت مدیران با سرپرستی شخص پیشنهادی جواهری، بیش از گذشته به این مسئله دامن زد که او به خواسته خود از کارش استعفا نداده و از سوی دیگر عدم انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در یک ماه گذشته نشان می‌دهد که مدیران استان آنچنان آماده این استعفای ناگهانی نبودند و حداقل در همان زمان، کسی را برای جایگزینی مدیرکل ورزش و جوانان استان، مد نظر نداشتند.

به هر حال محمدرضا محمد جواهری از کار خود استعفا داد تا ورزش استان نزدیک به یک ماه بدون مدیرکل به کار خود ادامه دهد و قطار ورزش استان، بدون راننده، بر روی ریل‌گذاری‌های خود مسیرش را طی کند.

سرپرستی که سرپرست نشد!

جواهری روز چهارشنبه 4 دی و درست پس از آنکه استعفایش را رسانه‌ای کرد، غلامرضا مصدقیان، همکار خود را برای سرپرستی اداره‌کل ورزش و جوانان استان پیشنهاد داد تا ورزش استان در دوران خلسه انتخاب مدیرکل جدید، بدون صاحب نماند. به گفته مدیرکل سابق، حتی حکم مصدقیان، همان روز صادر شده بود و قرار بود که حکم وی از سوی وزیر ورزش امضا شود اما پس از جدایی جواهری و خداحافظی وی، این اتفاق عملاً رخ نداد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان صندلی خود را برای مصدقیان خالی کرد اما گویا مدیران استان و وزارت ورزش و جوانان ترجیح دادند ورزش و جوانان استان بدون سرپرست به فعالیت خود ادامه دهد.

 

غلامرضا مصدقیان، سرپرست پیشنهادی و جواهری، مدیرکل سابق

در هفته‌های گذشته نامه‌های مختلف اداره‌کل ورزش و جوانان استان اصفهان با نام مدیرکل سابق و با امضای معاونان وی از طرف او، ارسال می‌شود و هنوز خبری از انتخاب مدیر نیست.

یک جای خالی که به چشم نمی‌آید

اما نکته قابل توجه درباره شرایط یک ماه گذشته ورزش و جوانان استان اصفهان، عدم انتخاب مدیرکل و بی‌توجهی مشخصی است که نسبت به این مسئله از سوی مسئولان مرتبط صورت گرفته است.

در شرایطی که وزیر ورزش و جوانان کشور پس از چندین بار و به عنوان آخرین وزیر پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد گرفت، وضعیت انتخاب مدیرکل این وزارتخانه در اصفهان نیز کاملاً مشابه با انتخاب وزیر، به پروسه‌ای طولانی تبدیل شده و ورزش استان و جوانان اصفهان، نزدیک به یک ماه است که متولی ندارند.

بسیاری این سئوال را مطرح می‌کنند که آیا واقعاً ورزش استان در یک ماه گذشته جای خالی مدیرکل خود را احساس نکرده و آیا جوانان از عدم حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان رنج نمی‌برند.

عدم انتخاب مدیرکل در شرایط صورت می‌گیرد که گفته می‌شود اختلاف نظرها درباره گزینه‌های انتخابی و فشارهای وارد شده، یکی از دلایل اصلی عدم انتخاب وی به شمار می‌رود.

در جمع‌های ورزشی شایعه شده که دلیل اصلی عدم انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان به اختلافات بین نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و استاندار اصفهان باز می‌گردد که این مسئله را بیش از گذشته طولانی کرده است.

اگر به گذشته و زمان انتخاب مدیرکل سابق ورزش و جوانان استان بازگردیم، این مسئله بیش از گذشته برای ما ملموس می‌شود، جایی که پس از رأی‌گیری مجمع نمایندگان استان، قرار بود افشین ملایی، معاون سابق این اداره‌کل و دست راست رشید خدابخش، مدیرکل سابق، به عنوان مدیرکل جدید انتخاب شود اما به یک باره از سوی وزیر ورزش و جوانان، نام محمدرضا محمد جواهری از گلدان بیرون آمد و وی در کمال ناباوری به این عنوان انتخاب شد.

در این بین گفته می‌شود که شرایطی نظیر شرایط قبل بر ورزش استان حاکم شده و فشارهای برخی گروه‌های خاص، مانع از آن شده که ورزش استان مدیر خود را بشناسد و این مسئله تا نزدیک به یک ماه نیز طول کشیده است.

وقتی اعضای شورای شهر اصفهان برآشفتند

طولانی شدن روند انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان باعث شد که اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، نسبت به این مسئله اعتراض کرده و خواستار انتخاب هرچه سریعتر مدیرکل آن شوند.

اصغر آذربایجانی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان روز شنبه در جلسه علنی شورای شهر اصفهان با انتقاد از عدم انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان اظهار داشت: متاسفانه اداره‌کل ورزش و جوانان با مسئولیت‌های بسیار، هنوز بدون مدیر و سرپرست بوده و  با گذشت یک ماه از استعفای مدیرکل، هنوز برای این اداره‌کل مدیر و یا سرپرستی منصوب نشده که لازم است با توجه به عقبه‌های ورزشی اصفهان، هر چه زودتر تکلیف این اداره‌کل مشخص شود.

نائب رئیس شوراي اسلامي شهر اصفهان نیز در این جلسه، از لفظ "یتیم" برای ورزش استان استفاده کرد و گفت: استان اصفهان داراي 2 تيم برجسته و مطرح در كشور بوده اما متاسفانه اداره كل ورزش و امور جوانان استان اصفهان حدود ۴ هفته است كه فاقد مديركل و سرپرست است بنابراین دولت، استاندار اصفهان و نمايندگان مجلس باید اين مسئله را پيگيري کرده و فردي شايسته را براي اين سمت در نظر بگيرند كه لياقت ورزش اصفهان را داشته باشد.

این مسئله توسط برخی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مطرح شد تا بالاخره و پس از یک ماه، صدای چند نفر درباره این مسئله در بیاید.

سکوت استاندار بالاخره شکست

سرانجام، پس از هفته‌ها، مهر سکوت استاندار اصفهان در این زمینه شکسته شد و وی که این روزها کمتر در رسانه‌ها آفتابی می‌شود، به صورت سربسته از جمع‌بندی‌های نهایی برای انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان خبر داد.

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان روز یکشنبه و در حاشیه حضور در موسسه علی‌ابن ابیطالب اصفهان در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی از انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان خبر داد و گفت: قرار است مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان در روزهای آینده انتخاب شود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که اقدامات مورد نظر برای این کار انجام شده و افزود: در روزهای گذشته بررسی‌های لازم برای انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان انجام شده و مدیرکل ورزش و جوانان استان اصفهان نهایتاً در دو، سه روز آینده انتخاب می‌شود.

این اظهار نظر سربسته استاندار اصفهان باعث شد که از روز یکشنبه، محافل ورزشی بار دیگر گمانه‌زنی‌های خود را درباره انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان شروع کنند و در این بین شایعات نگران‌کننده‌ای نیز شنیده می‌شود.

مصلحتی که به صلاح نیست!

گفته می‌شود در انتخاب مدیرکل جدید ورزش و جوانان استان اصفهان، مصلحت‌هایی در نظر گرفته شده و برخی چهره‌های ورزشی که از سابقه خوبی نیز برخوردار هستند، به دلیل این مصلحت‌ها کنار گذاشته شده‌اند، نکته‌ای که باعث نگرانی ورزش‌دوستان اصفهانی نیز شده است.

ورزش استان در تجربه‌های خود نشان داده که گزینه‌های کنار رفته به دلیل مصلحت‌اندیشی‌های مختلف، کمتر توانسته‌اند که از پس وظایف محوله خود به خوبی بر آیند و این تجربه در دوران گذشته کاملاً به چشم آمده است.

این مسئله مورد توجه رسول جزینی، چهره ورزشی استان و البته عضو شورای شهر اصفهان نیز قرار گرفته و او با بیان اینکه مدیرکل قبلی ورزش و جوانان، پروژه‌های نیمه تمامی را برجای گذاشت، درباره گزینه‌های مطرح شده برای این پست گفت: افرادی که برای اداره‌کل ورزش و جوانان پیشنهاد شده‌اند، تخصص و توان مدیریتی را ندارند.

او به طولانی شدن انتخاب مدیرکل ورزش و جوانان استان نیز اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه بازی‌های آسیایی را در پیش رو داریم اما هنوز مدیر لایقی برای این اداره‌کل انتخاب نشده که از استاندار و نمایندگان مجلس می‌خواهیم، هر چه سریعتر این موضوع را حل کنند زیرا زمان را از دست می‌دهیم.

حال که زمان انتخاب مدیرکل طولانی شده، نیاز به مطالعه دقیق درباره گزینه‌های انتخابی و شخصی که بتواند از پس وظایف سنگین ورزش استان برآید، به شدت احساس می‌شود.

هیاهو برای هیچ!

اصفهان در شرایطی ادعای پایتختی ورزش کشور را دارد که چه در سرانه‌های ورزشی، چه در قهرمانی‌های غیر فوتبالی و چه در ورزشی به جز ورزش باشگاهی، نتوانسته آنگونه که باید خود را نشان دهد و به واقع، مشکلات عمده و قابل توجه ورزش استان پشت موفقیت‌های تیم‌های لیگ برتری و البته فوتبالی آن_ به جز دو سال گذشته_ پنهان شده است.

 

 

به واقع جور وضعیت نامناسب ورزش استان را دو باشگاه ذوب‌آهن و سپاهان و در سال‌های اخیر باشگاه‌های خصوصی حاضر در ورزش استان می‌کشند و از سوی دیگر جوانان اصفهان گویا چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند.

در حال حاضر نیاز به انتخاب هرچه سریعتر مدیرکل ورزش و جوانان استان به میزانی احساس می‌شود که نیاز به تغییر تفکر مدیران درباره ورزش و البته جوانان به چشم یک طفل سر راهی نیز کاملاً حس می‌شود و ضرورت اقدامی عاجل برای آن ما را به فکر فرو می‌برد.

شاید نیاز باشد این جمله رشید خدابخش، مدیرکل سابق ورزش استان را بار دیگر تکرار کنیم که ورزش اصفهان در صورتی که دو تیم سپاهان و ذوب‌آهن را از آن بگیرند، هیچ چیز برای عرضه به کشور نخواهد داشت.

کد خبر 2217334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha