در گفتگو با مهر مطرح شد:

مدیر سابق اداره کتاب درباره جانشین خود چه نظری دارد؟

مدیر سابق اداره کتاب درباره جانشین خود چه نظری دارد؟

محمد اللهیاری فومنی، مدیر سابق اداره کتاب وزارت ارشاد، نظر خود را درباره واگذاری این مسئولیت به علی شجاعی صائین بیان کرد. او از مدیر جدید اداره کتاب به عنوان «فردی باتجربه و دارای بصیرت کافی» یاد کرد که «اگر همکاری لازم از طرف اهل قلم و مجموعه وزارت ارشاد با او صورت گیرد، در کارش موفق خواهد شد.»

محمد اللهیاری فومنی، مدیر سابق اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این سئوال که «ارزیابی شما به عنوان کسی که چند سال مدیریت این واحد حساس در وزارت ارشاد را بر عهده داشته‌اید، از واگذاری این مسئولیت به آقای شجاعی صائین چیست و آینده اداره کتاب را چطور می‌بینید؟» ابتدا گفت: مهم‌ترین اتفاقی که در حوزه مجموعه ضوابط و نظارت پیش از چاپ باید بیفتد، پیگیری تشکیل هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب در حوزه بزرگسال و نیز ترمیم ترکیب هیئت نظارت بر ضوابط نشر کتاب در حوزه کودک و نوجوان، از سوی وزارت ارشاد است طوری که هر چه سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

وی افزود: طبیعی است که این دو هیئت هم به عنوان اهرم نظارتی و هم اهرم مشورتی و سیاستگذاری کمک زیادی به مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی خواهند کرد تا بتواند اداره را با دقت و سرعت و نظم بیشتری به پیش ببرد.

مدیر سابق اداره کتاب سپس گفت: فکر می‌کنم آقای شجاعی هم از تجربه و بصیرت کافی برخوردار هستند و با توجه به تجربه سال‌هایی که ایشان در مجموعه ما [وزارت ارشاد] فعالیت کرده‌اند و ارتباط و تعاملی که با همدیگر داشته‌ایم، به نظرم می‌آید به شرطی که مجموعه امکاناتی که ایشان برای فعالیت احتیاج دارد، ایشان می‌توانند در یک فضای منطقی و آرام موجبات رضایتمندی اهالی قلم و نشر را فراهم کنند.

اللهیاری در پاسخ به این سئوال که «منظور شما از این «امکانات» امکانات سخت‌افزاری است یا نرم‌افزاری؟» تاکید کرد: همانطور که گفتم مهم‌ترین این امکانات، تشکیل هیئت‌های نظارت بر ضوابط نشر کتاب‌ و همچنین امکانات مادی و معنوی دیگر مثل امکانات نرم‌افزاری و تقویت نیروی انسانی است. اینها می‌تواند کمک کند که ایشان کارشان را به نحو احسن انجام دهند.

وی به این سئوال هم که «فکر نمی‌کنید همین نامشخص بودن ترکیب هیئت‌های نظارت بر کتاب در دوره قبل، دست شما را به عنوان مدیر اداره کتاب در تصمیم‌گیری‌هایتان بسته بود؟» اینگونه پاسخ داد: چیزی که قانون پیش‌بینی کرده، این است که هیئت‌های نظارت بر کتاب هم در حوزه بزرگسال و هم در حوزه کودک و نوجوان، بر اساس ماده 5 و 6 قانون مربوط به ضوابط نشر، حضور فعال و جدی داشته باشند؛ برخی از مراجعه‌ها به این هیئت‌ها از نوع مشورتی، برخی از نوع سیاستگذاری و نوع عملکرد هیئت‌ها هم طبیعتاً نظارتی به معنی نظارت بر حُسن اجرای ضوابط است. اگر چنین هیئتی وجودی مستقل و کارآمد داشته باشند، طبیعتاً کمک می‌کند که مسائل فیمابین ناشران و حوزه بررسی کتاب، به حداقل برسد.

مدیر سابق اداره کتاب به سئوال پایانی خبرنگار مهر هم که «چنانچه آقای شجاعی در مدیریت اداره کتاب به کمک شما نیاز داشته باشد، واکنش شما چیست؟» اینگونه پاسخ گفت: طبیعی است که همه ما موظف به این کار هستیم؛ هم دست‌اندرکاران حوزه کتاب و هم اهل قلم می‌توانند تجربه خودشان را منتقل کنند و هم اگر کمکی از دستشان برمی‌آید، برای رضایتمندی اهالی فرهنگ به ایشان ارائه کنند.

هفته گذشته علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی حکمی علی شجاعی‌صائین را به عنوان مدیر دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی منصوب کرد. شجاعی صائین آبان ماه 1386 با حکم محسن پرویز معاون وقت امور فرهنگی وزارت ارشاد، به عنوان مدیرعامل موسسه خانه کتاب منصوب شد و در 6 سال گذشته در این سمت فعالیت داشته است.

او علاوه بر این در همین مدت و به عنوان مدیرعامل خانه کتاب، مسئولیت اجرایی برگزاری جوایز دولتی حوزه کتاب از جمله کتاب سال، کتاب فصل، جایزه پروین اعتصامی، جایزه جلال آل‌‌احمد، جایزه گام اول و جشنواره نقد کتاب را بر عهده داشته است.

بر اساس اعلام، مراسم معارفه علی شجاعی صائین در دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فردا سه‌شنبه اول بهمن ماه از ساعت 15 تا 16:30 در سالن اجتماعات دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار می‌شود.

کد خبر 2217501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha