۳۰ دی ۱۳۹۲، ۱۴:۱۸

مسافرت را با پول جیب تان هماهنگ کنید/ سفر نجفی به اسپانیا

مسافرت را با پول جیب تان هماهنگ کنید/ سفر نجفی به اسپانیا

معاون گردشگری کشور اظهار امیدواری کرد که نرخ سفرها در نوروز افزایش نداشته باشد و مردم در زمان سفرهای نوروزی نسبت به دارایی و توان مالی که دارند، مقصدشان را انتخاب کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور پس از آنکه درخواست مصاحبه های اختصاصی متعددش را با رسانه ها لغو کرد، پیش از ظهر روز دوشنبه، یک نشست خبری در ساختمان معاونت گردشگری برگزار کرد تا در آن توضیح دهد که ستاد تسهیلات سفر که پیش از این معاونت های گردشگری اصرار بر تشکیل آن داشتند و حتی رئیس سازمان میراث فرهنگی سابق همایش بزرگی را برای آن برگزار می کرد، مصوبه قانونی و حقوقی نداشته است ولی برای اینکه خدمات سفر توسط دستگاههای مختلف هماهنگ شود، محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی مصوبه ستاد هماهنگی خدمات سفر را تصویب کرده است. به این ترتیب ستاد تسهیلات سفر به ستاد هماهنگی خدمات سفر تغییر نام داده است.

رحمانی موحد در توضیح این مسئله گفت: ستاد تسهیلات سفر مصوبه قانونی نداشت و براساس درک مدیران مختلف و رویکردشان و درخواست مدیران بالاتر، چادری را پهن و بعد جمع می کردند. منتها مزیت ستاد این بود که به هر حال هر کشوری اوج ایام سفر را در طول سال دارد و گرایش نظام نیز به این سمت است که این سفرها در بهترین شکل انجام شود.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه محورهای اصلی ستاد استانها هستند بنابراین باید مدیریت استانها را تقویت کنیم. تمرکز ستاد هماهنگی خدمات سفر نیز بیشتر بر ستادهای استانی با ریاست استانداران و دبیری مدیران کل میراث فرهنگی استانهاست.

رحمانی موحد با اعلام اینکه این ستاد دائمی خواهد بود گفت: در ایامی مانند تابستان و نوروز که اوج سفراست فعالیت های این ستاد روشن تر می شود. اما یکی از ویژگی های آن بحث فرهتگ سازی و معرفی مقاصد جدید در قالب کمیته سفر است. یعنی درباره آنچه که باعث توسعه و تنوع سفر می شود تصمیم گیری خواهد شد.

تعریف مقصد جدید گردشگری

در این میان خبرنگار مهر از رحمانی پرسید آیا ستاد تسهیلات و هماهنگی خدمات سفر تنها در عنوان تغییر نام داده و قرار است هر یک از ارگانها مانند سال قبل وظایف معمول خود را انجام دهند و تنها نام هماهنگ کننده سفرها نصیب معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی شود؟ که رحمانی گفت:  هر دستگاهی نسبت به دستور العمل ها و جایگاهی که دارد باید وظایفش را انجام دهد. باید هماهنگی و اشتراکی بین دستگاهها ایجاد شود. نگاه این است که دستگاههای مختلف برنامه خود را در این ایام ارائه می کنند و و وقتی به جمع بندی رسیدند ابلاغ می شود و هر کحا که احتیاج به کمک باشد نگاه ملی حادث خواهد شد تا جوابگوی ترددها در یک ایام خاص در سال باشیم.

این سوال مورد پرسش خبرنگاران دیگر هم قرار گرفت حتی یک از خبرنگاران اعلام کرد شما در بیان تفاوت های میان این ستاد و ستاد قبلی کلی صحبت می کنید و مشخص نیست که به عنوان مثال چطور می توان برای گردشگرانی که هر سال عید نوروز به یکی دو منطقه کشور می روند مقصد جدیدی تعریف کرد؟

رحمانی بیان کرد: یک گردشگری با دیدگاه خاصی یک مقصد گردشگری را انتخاب می کند. در انتخاب مقصد عوامل مختلفی مانند جذابیت ها و .... تاثیر دارد ولی باید دید که مسافر در طول سفرش به چه چیزی دست پیدا می کند. باید محصول گردشگری به مسافر معرفی شود. این موضوع زمان بر است.

معاون گردشگری همچنین اعلام کرد که امسال قرار نیست مانند سالهای گذشته آمارهای ترد روزانه شهرها ارائه شود چون این آمارها علمی و کاربردی نبوده است. ترددها یک اتفاق معمولی است. کمیته آمار تشکیل داده ایم تا آنچه که اتفاق افتاده و خدمات ارائه شده را مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد.

بنزین سفر پیشنهاد می شود

وی درباره کاهش هزینه های سفر نیز گفت: هر کسی نسبت به توان مالی و وضعیت اقتصادی خودش باید سفر کند. برخی از افراد به خانه اقوام می روند و برخی دیگر به هتل های چند ستاره. بعضی‌ها هم چادر را برای اقامت در سفر انتخاب می کنند که از نظر ما مطلوب نیست چون مشکل و آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی به همراه دارد.

نمی توان گفت که چرا یک دفتر خدمات مسافرتی این تور را با بهترین کیفیت ولی گران قیمت می فروشد. در رقابت به کیفیت نگاه می شود. باید گردشگران سفر را با میزان دارایی شان هماهنگ کنند نه برعکس. وظیفه ما این است که آنچنان در معرفی سفر و دفاتر فعال شویم که ضمن قاعده مند بودن افراد با توانایی های مختلف بتوانند مقصد سفر را انتخاب کنند.

معاون گردشگری گفت: امیدواریم که در ستاد هماهنگی خدمات سفر بتوانیم تسهیلات مختلفی را بگیریم و بنزین سفر هم پیشنهاد خواهد شد.

نجفی به اسپانیا می رود

رحمانی درخصوص شرکت ایران در نمایشگاههای خارجی نیز گفت: قرار شده است که ایران در دو نمایشگاه فیتور و  ITB برلین شرکت کند. شرکت در نمایشگاه اسپانیا به عهده کانون اتومبیلرانی و جهانگردی گذاشته شده و هشت آژانس گردشگری به همراه معاونت صنایع دستی در این نمایشگاه که بخشی از آن چایخانه سنتی هم خواهد بود، شرکت می کنند. این نمایشگاه از دوم تا پنجم بهمن ماه با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی برگزار می شود. بحث حقوقی بدهی ایران به نمایشگاه برلین نیز مورد بررسی است.

معاون گردشگری کشور درباره یوز ایرانی و حضورش در جام جهانی فوتبال نیز گفت: طرح استفاده از نماد یوز ایرانی توسط یکی از راهنمایان گردشگری ارائه شد و مورد بررسی قرار گرفت. منتها در نهایت با تصویر مورد نظر موافقت نکردند ولی اعلام شد که در بافت پیراهن بازیکنان می تواند طوری که خیلی عیان هم نباشد، قرار گیرد.

رحمانی در این نشست خبری از پیگیری هایش در حوزه لغو روادید با کشورهای خارجی در وزارت خارجه خبر داد و اعلام کرد: امیدواریم بتوانیم تسهیلات رایگانی برای تورگردانان در نظر بگیریم همچنین فهرست کشورهایی که می توانند با لغو روادید به توسعه گردشگری کمک کنند، پیشنهاد شده است. این پیشنهادات دارای تنوع بسیاری هستند و امیدوارم تا قبل از عید بتوانیم به نکاتی که مورد موافقت کارگروه لغو روادید است، برسیم.

معاون گردشگری اولین خبرنگار سیاسی هم بوده است!

از انجا که رحمانی در مدت اخیر با رسانه های مکتوب و خبرگزاری ها مصاحبه ای نداشته و مصاحبه های اختصاصی خبرنگاران را نیز لغو کرده است. بیشتر خبرنگاران به حوزه عدم اطلاع رسانی توسط مدیران و معاونت گردشگری اعتراض کردند ولی رحمانی موحد، لغو مصاحبه هایش را انکار کرد و گفت: خبرنگاران مطمئن باشند که کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی تشکیل خواهیم داد و بیشتر با فعالیت های ستاد هماهنگی خدمات سفر آشنا خواهند شد من با کار خبرنگاری از دهه 50 آشنایی دارم چون اولین خبرنگار سیاسی یکی از روزنامه های آن زمان بودم و مصاحبه هایم بی رقیب بود.

کد خبر 2217739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha