۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰

پیشنهاد ایران برای افزایش سهمیه میراث ناملموس به یونسکو / مشارکت در پرونده های چند ملیتی

پیشنهاد ایران برای افزایش سهمیه میراث ناملموس به یونسکو / مشارکت در پرونده های چند ملیتی

سهمیه کشورها برای ثبت میراث ناملموس یونسکو به ثبت تنها یک اثر در سال محدود شده است به همین علت کارشناسان میراث ناملموس در ایران تصمیم گرفته اند غیر از ارائه پرونده برای ثبت یک اثر، در پرونده میراث مشترک کشورهای دیگر نیز شرکت کنند تا به این ترتیب سالی دو اثر ناملموس از ایران ثبت جهانی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کشورهای عضو کنوانسیون حفاظت از میراث ناملموس یونسکو تا سالهای گذشته که بودجه یونسکو از سوی آمریکا تامین می شد، مشکلی برای ثبت آثار خود در فهرست میراث ناملموس نداشتند حتی در طول یک سال ایران توانست 5 اثر را ثبت کند اما پس از آنکه امریکا تصمیم گرفت تامین کننده مالی یونسکو به دلیل اعطای حق عضویت این سازمان بین‌المللی به فلسطین نباشد، ثبت میراث ناملموس کشورها نیز به دو سهمیه در سال تقلیل یافت تا اینکه امسال در اجلاسی که در باکو برگزار شد، اعلام کردند از سال 2014 هر کشور تنها یک پرونده می تواند ثبت کند.

با این وجود یدالله پرمون رئیس پژوهشکده مردم شناسی و رئیس مرکز مطالعات منطقه ای میراث ناملموس در ایران به خبرنگار مهر گفت: می توان یکی از راهها برای بالابردن سهمیه ایران مشارکت در پرونده هایی باشد که به صورت چند ملیتی ثبت می شوند به عنوان مثال اگر ایران در پرونده ارائه شده ای، خود را صاحب اثر می داند می تواند در ثبت مشترک آن اقدام کند. مانند ثبت آیین نوروز که به همراهی کشورهای همسایه انجام شد.

وی افزود: ثبت میراث ناملموس ابر و باد نیز یکی از میراثی است که اگرچه مبدا و شکل گیری آن در ایران نبوده اما به عنوان کشوری که این صنعت در آن زنده است و کاربرد دارد، می تواند برای ثبت با کشورهای دارای این میراث مشارکت کند.

سازمان میراث فرهنگی در نظر دارد تا پرونده آیین باران خواهی را برای سال 2014 ثبت کند منتها این آیین مختص به ایرانیان است و امکان دست اندازی کشورهای دیگر به آن وجود ندارد با این حال پرمون معتقد است که از بین 11 پرونده ارسالی برای ثبت در فهرست میراث ناملموس، تنها می توان به ثبت این آیین نسبت به پرونده های دیگر امیدوار بود.

 

 

کد خبر 2217961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha