۱ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۰۵

گزارش خبري مهر/

شمارش روزهاي پاك در كردستان/ كابوس ريزگردهاي عربي ادامه دارد

شمارش روزهاي پاك در كردستان/ كابوس ريزگردهاي عربي ادامه دارد

سنندج – خبرگزاري مهر: سالها قبل، كردستان و ساير استانهاي غرب كشور با داشتن آب و هواي پاك و سالم شهره بودند ولي طی سالهای اخیر به دليل ورود پديده اي به نام ريزگردهاي عربي نه تنها خبري از آب و هواي سالم در ميان نيست، بلکه مديران و مسئولان نيز با تمام افتخار شمار روزهاي داراي آب و هواي پاك و سالم را به عنوان يك عملكرد و ریداد مهم اطلاع رساني مي كنند.

به گزارش خبرنگار مهر، كردستان و ديگر استانهاي غرب و حتي جنوب غربي كشور به دليل قرار گرفتن در يك شرايط خاص جغرافيايي و داشتن آب و هواي معتدل كوهستاني همواره شهره بوده اند ولي چند سال است كه ورود پديده اي تازه وارد به نام ريزگردهاي عربي نه تنها باعث شده است كه ديگر خبري از اين آب و هواي سالم در ميان نباشد كه ديگر همراه شدن با آلودگي هوا نيز به بخش ثابتي از زندگي مردم تبديل شده است.

ورود ريزگرهاي عربي كه بر اساس اعلام كارشناسان ريشه آن مربوط به كشورهاي عربي منطقه به ويژه عراق است باعث شده است كه طي نزديك به يك دهه اخير مردم كردستان و ديگر استانهاي غربي و جنوب غربي كشور با مشكلات متعددي مواجه شوند كه هر چند و بر اساس آمارهاي اعلام شده از سوي مسئولان وضعيت سال جاري به مراتب بهتر از سالهاي گذشته بوده است ولي اين پديده همچنان به عنوان يك تهديد جدي سلامت و زندگي مردم در بخشهاي از كشور را با مخاطرات جدي مواجه كرده است.

طي چند سال اخير و به دنبال ورود ريزگردهاي عربي به آسمان كردستان، علاوه بر تعطيل شده مدارس و ادارات كه باعث وارد شدن ضرر و زيان شديدي در اين حوزه شده است، بلكه در كنار اين مهم سلامت و بهداشت مردم كردستان را نيز با تهديدهاي جدي مواجه كرده است كه هر چند هيچ گاه آمارهاي متناسب با اين موضوع از سوي مسئولان و مديران مربوطه ارائه نشده است ولي همواره كارشناسان حوزه بهداشت و سلامت هشدارهاي متعددي را در اين خصوص برای مردم اطلاع رساني كرده اند.

هر چند كه در سالهاي 88 تا 91 وضعيت آلودگي هوا در استان كردستان به مراتب شرايط خطرناكي را سپري كرده است و بررسي آمارهاي اعلام شده از سوي مسئولان در اين سه سال نشان مي دهد كه كردستان در طول سال كمتر از دو ماه هواي با شاخص هاي پاك و سالم را تجربه كرده است ولي در سال جاري و بر اساس آمار اعلام شده از سوي مدير كل حفاظت محيط زيست وضعيت به مراتب بهتر شده است و كردستاني ها نزديك به 200 روز هواي سالم تنفس كرده اند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر و با اشاره به وضعيت هواي اين استان از ابتداي سال جاري تاكنون از لحاظ بررسي شاخص هاي آلودگي هوا عنوان كرد: بررسي هاي صورت گرفته در استان كردستان نشان مي دهد كه در مجموع 306 روز اندازه گیری پارامتر هوا مردم اين استان 198 روز هوای سالم تنفس کردند.

ناصح قادري با بيان اينكه وضعيت آلودگي هوا در كردستان به صورت روزانه و از سوي ايستاگاه هاي سنجش ميزان آلودگي مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار مي گيرد، يادآور شد: در سال 92 در سنندج سه روز هوای خطرناک، 94 روز هوای خوب و 198 روز هوا با آلودگی کم داشته ایم.

وی با اشاره به این مطلب که امسال در مجموع وضعیت هوا نسبت به سال های گذشته در استان كردستان بسیار خوب بوده است، افزود: انتظار می رود با برنامه ریزی های لازم و تعامل با کشورهای همجوار از جمله عراق، سوریه و ترکیه شاهد حذف گرد و غبار باشیم تا وضعيت هواي استان كردستان و ساير استانهاي درگير با موضوع ريزگردها ساماندهي شود و ديگر شاهد ورود پديده مخرب ريزگردهاي به استان كردستان و ديگر نقاط كشور نباشيم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به منشاء اصلي ورود ريزگردهاي عربي به استان و ديگر نقاط كشور طي سالهاي اخير گفت: عامل اصلی بیش از 90 درصد گرد و غبارهای کردستان دشت‌های عراق است و به همين دليل مديريت و ساماندهي هر چه بهتر اين حوزه از اهميت ويژه اي برخوردار است.

 وی با اشاره به اينكه، هر چند وضعیت گرد و غبار و تهدیدات ناشی از آن همواره به قوت خود باقی است و تاکنون در سطح بین‌المللی اقدام اجرایی و اساسی برای مهار ریزگردها در عمل شکل نگرفته است، ادامه داد: انتظار مي رود با توجه به برنامه هاي دولت يازدهم در اين بخش شاهد رفع اين مشكل اساسي باشيم تا ديگر سلامت و زندگي مردم توسط پديده مخرب ريزگردهاي عربي مورد تهديد قرار نگيرد.

قادری با اشاره به اينكه دولت يازدهم توجه جدي به موضوع مديريت و ساماندهي وضعيت ريزگردهاي عربي و پديده گرد و غبار را در دستور كار قرار داده است و به دنبال رفع اين مشكل است، ادامه داد: بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و با توجه به رویکردی که این دولت در سیاست خارجی اعمال کرده است شاهد تغییر و تحولات اساسی به ویژه در بخش محیط زیست هستیم و به همين دليل انتظار مي رود كه مسئله ريزگردها نيز در كوتاهترين زمان ممكن رفع شود.

وی اضافه کرد: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آخرین سفر نخست وزیر عراق به ایران مذاکراتی با وی در خصوص مسئله گرد و غبار داشته است که در این دیدار نوری مالکی آمادگی خود را برای اجرای برنامه‌ها و اقدامات اساسی در سال 2014 در رابطه با ریزگردها اعلام کرد و بر اساس همين پيگيري هاي است كه چشم انداز روشني در خصوص چگونگي ساماندهي اين وضعيت وجود دارد.

هر چند كه مدير كل حفاظت محيط زيست كردستان نسبت به اقدامات صورت گرفته در راستاي ساماندهي وضعيت ريزگردهاي عربي خوش بين است ولي توجه به اين نكته كه طي چند سال گذشته و از سوي دولت قبلي نيز وعده هاي براي ساماندهي وضعيت ريزگردهاي عربي مطرح شده است و هيچ گاه نيز اين وعده هاي عملياتي نشد، ضروري است چرا كه مردم كردستان و ديگر مناطق درگير با اين پديده به اعلام وعده هاي بدون عمل مسئولان در راستاي ساماندهي اين موضوع عادت كرده اند.

در سالهاي 88 تا 91 كه وضعيت آلوگي هوا به دليل ورود ريزگردهاي عربي با شرايط بحراني مواجه شد دولت به تكاپو افتاد و حتي در رديف هاي بودجه سالانه كشور اعتباري ويژه براي ساماندهي اين پديده منظور شد ولي متاسفانه هيچ گاه اين اعتبارات تخصيص پيدا نكرد و كوچكترين اقدامي در راستاي ساماندهي پديده مخرب آلودگي هوا در كردستان و ديگر مناطق كشور صورت نگرفت.

بدون شك ساماندهي پديده ريزگردهاي عربي در كنار داشتن برنامه اي مدون و همكاري با كشورهاي عربي منطقه به ويژه عراق براي حفاظت از محيط زيست و همچنين تامين سلامت مردم يك امر لازم و ضروري است و به همين دليل اولين انتظار مردم از دولت جديد مربوط به اين حوزه است كه بدون شك توجه به آن و همچنين مديريت و ساماندهي موضوع اهميت و جايگاه ويژه اي پيدا كرده است.

بازگشت روزهاي با هواي پاك و سالم به كردستان و ديگر استانهاي درگير با موضوع نه تنها زمينه را براي سلامت مردم فراهم مي كند بلكه باعث مي شود ميزان ورود مسافران و گردشگران براي بهره مندي از آب و هواي پاك و سالم اين منطقه افزايش يابد و در همين راستا است كه مديران و مسئولان كشوري و استاني بايد مديريت پديده ريزگردهاي عربي و كاهش آلودگي هوا را به عنوان يك اولويت اصلي در دستور كار قرار دهند.

کد خبر 2218245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha