۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۱

حاشیه های پنجمین روز تئاتر فجر؛

حضور هنرمندان ایرانی در«خانه برناردا آلبا»/ خبرنگارانی که اجازه ورود به تالار وحدت نداشتند

حضور هنرمندان ایرانی در«خانه برناردا آلبا»/ خبرنگارانی که اجازه ورود به تالار وحدت نداشتند

دومین شب از اجرای نمایش آلمانی «خانه برناردا آلبا» با حاشیه های جالب توجهی از جمله حضور هنرمندان شناخته شده تئاتر ایران و مشکلاتی که برای خبرنگاران جلو درب ورودی تالار وحدت پیش آمد همراه بود همچنین نمایش «قصه ظهر جمعه» نیز با استقبال مخاطبان تئاتر روبرو شد.

به گزاش خبرنگار مهر، چهارشنبه دوم بهمن ماه در پنجمین روز از اجراهای صحنه ای جشنواره بین المللی تئاتر فجر نمایش «خانه برناردا آلبا» به کارگردانی کالیکستو پیتو از کشور آلمان در دومین اجرای خود میزبان جمع زیادی از هنرمندان و علاقمندان به تئاتر بود.

در دومین اجرای این اثر نمایشی هنرمندانی چون محمد رحمانیان، قطب الدین صادقی، غزل شاکری، اشکان خطیبی، محمد حاتمی، مسعود دلخواه، بهزاد فراهانی، فهیمه رحیم نیا، محمدرضا خاکی، علی بی‌غم، طوفان مهردادیان، روزبه حسینی، معصومه رحمانی، نسیم ادبی، افسانه ماهیان و پری صابری، مسعود رایگان و سعید کشن فلاح داوران بخش بین الملل حضور داشتند.

شب گذشته اهالی رسانه برای حضور در تالار وحدت با مشکلاتی روبرو شدند. از آنجا که کارتهای خبرنگاران در این دوره از جشنواره تئاتر فجر بدون عکس چاپ شده، شب گذشته حراست تالار وحدت برای اجازه ورود دادن به خبرنگاران حتما از آنها کارت شناسایی عکس دار می خواست تا از نظر آنها مشخص شود فرد مورد نظر حتما خبرنگار است.

این مسئله باعث بروز مشکلاتی برای اهالی رسانه شد چون بسیاری از آنها کارت خبرنگاری خود را به همراه نداشتند و تصور می کردند با کارت هایی که از طرف ستاد جشنواره برای آنها صادر شده می توانند از نمایشها دیدن کنند. البته این مشکل با وساطت مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی برطرف شد و اهالی رسانه بعد از گذشت دقایقی از شروع اجرا توانستند وارد سالن شوند.

نمایشنامه «خانه برناردا آلبا» از آثار شناخته شده فدریکو گارسیا لورکا شاعر و نمایشنامه نویس اسپانیایی است و اثری است با مفاهیم محوری عشق و انتقام. این نمایشنامه که در کشور خودمان هم بارها به صحنه رفته، نمایشنامه ای سه پرده ای با مضمونی اجتماعی است.

تمام شخصیتهای حاضر در نمایش زن هستند. برناردا آلبا، زنی دارای 5 دختر مجرد بیست ساله تا سی و نه ساله است. او زن مستبدِ پایبند به اصول و سنت‌هاست که در آخر به وسیله جوانترین دخترش، «آدلا» و به دلیل خودکشی وی شکسته می‌شود.

این نمایش که توسط گروه آلمانی از شهر مانهایم در جشنواره شرکت کرده با وجود اینکه اثری دیالوگ محور بود اما توانست در پایان مخاطبان را راضی از سالن بیرون بفرستند تا جایی که بازیگران نقش برناردا آلبا و ندیمه چندین بار از طرف تماشاگران مورد تشویق قرار گرفتند.

استقبال از « قصه ظهر جمعه»

نمایش «قصه ظهر جمعه» نوشته و کارگردانی محمد مساوات نیز روز گذشته در دونوبت 17 و 19 در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفت که هر دو نوبت اجرای این اثر نمایشی با استقبال مخاطبان روبرو شد. تا جایی که در تالار سایه جایی برای نشستن وجود نداشت و بسیاری از تماشاگران مجبور شدند تا جلو صحنه روی زمین بنشینند.

این اثر نمایشی داستانی رئالیستی دارد و اتفاقات آن در یک خانه قدیمی در سالهای دهه 70 و روز عقدکنان یکی از دخترهای خانواده روی می دهد اما در طول داستان برخی مسائل ناگفته از زبان شخصیتها بازگو می شود که در خانواده بحران به وجود می آورد.

«بازی‌خانه قیاس‌الدین مع‌الفارغ» و «ارتش میرزا ملکم خان بلوکی» از دیگر آثار محمد مساوات هستند که آنها هم در جشنواره های مختلف مورد توجه زیادی قرار گرفتند.

اجرای اپرای «لیلی و مجنون» با زبان آذری

اولین اجرای اپرای عروسکی « لیلی و مجنون» به کارگردانی بهروز غریب پور در پنجمین روز از جشنواره تئاتر فجر به صحنه رفت و با استقبال نیز روبرو شد.

این نمایش تا آخرین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر هر شب در یک نوبت و ساعت 19 در تالار فردوسی میزبان علاقمندان به تئاتر است.

البته این اپرای عروسکی با موسیقی و زبان آذری اجرا می شود که ممکن است مخاطبانی که با این زبان آشنایی ندارند متوجه داستان نمایش نشوند و تنها از موسیقی غنی آذری آن لذت ببرند.

بهروز غریب‌پور پیش‌تر «اپراهای عروسکی رستم وسهراب»، «اپرای عروسکی عاشورا»، «اپرای عروسکی مولوی»، «اپرای عروسکی حافظ» و «اپرای مکبث» را به صحنه برده است.

کد خبر 2219895

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha