۳ بهمن ۱۳۹۲، ۱۳:۵۸

گزارش خبری/

اکران یک اتفاق خوب روی صحنه تئاتر لرستان/ حضوری که بعد از 17 سال رقم خورد

اکران یک اتفاق خوب روی صحنه تئاتر لرستان/ حضوری که بعد از 17 سال رقم خورد

این روزها لرستان شاهد اکران یک اتفاق خوب بر روی صحنه نمایش تئاتر است، حضور لرستان بعد از 17 سال در معتبرترین جشنواره تئاتر کشور، حضوری که موجب دلگرمی هنرمندان این استان شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حضور لرستان در سی و دومین جشنواره تئاتر فجر در حالی رقم خورد که در طول دست کم 17 سال گذشته هنرمندان لرستانی اثری در این جشنواره نداشته اند تا حضور یک اثر از لرستان در این جشنواره حکایت از ارتقا هنر تئاتر در این استان داشته باشد.

این در حالیست که علاوه بر این موفقیت هنرمندان لرستانی طی سالهای اخیر توفیقات متعددی در جشنواره های مختلف از جمله جشنواره های سراسری و منطقه ای کسب کرده اند تا همه این اتفاقات خوب نویدبخش روزهای بهتری برای تئاتر لرستان باشد.

با وجود این توفقیات همچنان هنرمندان در لرستان مورد کم توجهی قرار می گیرند، موضوعی که علاوه بر انتقادات خود هنرمندان و فعالان این حوزه صدای مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان را نیز درآورد.

موفقیت هنرمندان به چشم مسئولان نمی آید

حجت الاسلام علی اسماعیلیان در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: متاسفانه رویدادهای هنری و موفقیت های هنرمندان در استان ما آن طور که باید در جامعه به چشم نمی آید.

وی اظهار داشت: وقتی یکی از جوانان ورزشکار مدال می گیرد همه او را مورد استقبال قرار می دهند و تلویزیون و رادیو آن را اعلام می کند و همه شخصیتها و مقام های مسئول از آنها تقدیر می کنند اما این استقبال هنگامی که یک جوان هنرمند موفقیت کسب می کند دیده نمی شود.

حجت الاسلام اسماعیلیان با بیان اینکه بعد از بیش از یک دهه تئاتر لرستان آن هم توسط چند جوان به جشنواره بین المللی فجر ورود پیدا کرده است، تصریح کرد: شکسته شدن سد ورود لرستان به جشنواره فجر که یک جشنواره بین المللی است بسیار مهم است و ما انتظار داشتیم که اقشار مختلف جامعه این رویداد مهم را مورد توجه قرار دهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با تاکید بر اینکه تشویق این جوانان مهم است چرا که این جوانان سرمایه های استان و کشور محسوب می شوند، افزود: وظیفه اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد تشویق هنرمندان است اما اینکه فقط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی این امر باشد رویه درستی نیست.

همه دستگاهها برای تجلیل از توفیقات هنرمندان ورود پیدا کنند

حجت الاسلام اسماعیلیان یادآور شد: همه دستگاه های مختلف استان حتی کسانی که در حوزه فرهنگ و هنر به طور تخصصی کار نمی کنند وظیفه دارند که از رویدادهای هنری و فرهنگی استقبال کنند و هنرمندانی را که در جشنواره های بسیار مهم موفقیت کسب می کنند مورد استقبال و تشویق قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه چند وقت پیش نیز آقای فروغی هنرمند لرستانی در بخش کاریکاتور در بین بیش از 50 کشور دنیا رتبه اول را کسب کرد، گفت: چرا فقط مدیرکل ارشاد باید به دیدن این هنرمند موفق برود و او را تشویق کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان با طرح این سوال که چرا برنامه های فرهنگی و هنرمندان در استان ما مظلوم می ماند و چه کسی باید به آن بپردازد، ادامه داد: از مطبوعات و رسانه ها می خواهم که در حوزه مسائل فرهنگی و هنری بیش تر فعالیت کنند تا رویدادهای فرهنگی و هنری و تشویق هنرمندان دارای رتبه و مقام به یک ارزش و فرهنگ تبدیل شود.

اکران "ابوالهول" و تحقق یک آرزوی 17 ساله

مدیر انجمن هنرهای نمایشی استان لرستان نیز در این رابطه در گفتگو با مهر با اشاره به حضور نمایش "ابوالهول" در جشنواره بین المللی تئاتر فجر اظهار داشت: حدود 17 سال است که ما اصلا جشنواره فجر نرفته ایم و امسال خوشبختانه هنرمندان جوان استان ما موفق شدند به این جشنواره ورود پیدا کنند.

زیدی نژاد با بیان اینکه حضور نمایش "ابوالهول" در جشنواره فجر درست در زمانی اتفاق افتاد که همه می گویند بودجه و امکانات نیست، افزود: این گروه ثابت کرد که همه چیز بودجه و امکانات نیست بلکه فکر کردن به نمایش و اجرای درست آن است.

وی با تاکید بر اینکه این گروه نمایشی را کار کردند که بدون حاشیه تهیه و اجرا شده بود و امروز در جشنواره فجر حضور دارد، تصریح کرد: ما به این گروه افتخار می کنیم چراکه استان لرستان و قابلیت های تئاتر استان را معرفی می کنند.

سخنان متولیان امر در حالی مطرح می شود که گروه نمایش "ابوالهول"- تنها اثر راه یافته لرستان به جشنواره تئاتر فجر- توفیق این اثر را مرهون اعتماد کردن به جوانان می دانند.

کارگردان ابوالهول: این حضور حاصل همدلی یک گروه است

داوود حمزه پور کارگردان این نمایش با یادآوری اینکه امسال بعد از سالها یک تئاتر از استان لرستان در جشنواره بین المللی فجر حضور پیدا کرد، معتقد است که حضور نمایش "ابوالهول" در جشنواره بین المللی فجر در سایه تلاش و کوشش محقق شد.

وی ادامه می دهد: شاید بعضی ها شکسته نفسی کنند اما من شکسته نفسی را کنار می گذارم و به جرات می گویم که حضور نمایش "ابوالهول" در جشنواره فجر حاصل تلاش و کوشش ما بود.

حمزه پور با بیان اینکه شاید حضور نمایش "ابوالهول" در جشنواره حاصل تلاش برنامه های مدیریتی نبود ولی حاصل تلاش گروه بود، تصریح کرد: این حضور حاصل همدلی یک گروه است.

وی با تاکید بر اینکه خوشبختانه تا این مرحله که هیچ قدرت و لابی نتوانست جلوی پیشرفت کار ما را بگیرد، افزود: من از کارم دفاع می کنم و امیدواریم سالهای بعد هم کارهایی داشته باشیم که هیچ قدرتی مانع از جلو رفتن آنها نشود.

حمزه پور با تاکید بر اینکه نمایش "ابوالهول" به نوعی قدم اول من به صورت حرفه ای در حوزه تئاتر بود، یادآور شد: قبل از این کارهای دانش آموزی و شیوه هایی که دوست داشتم را اتود می زدم و خوشبختانه اولین کار حرفه ای ام را توانستم تا این مرحله برسانم.

کد خبر 2220004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha