۴ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۱۷

در گفتگو با مهر تشریح شد:

جزئیات افزایش 30 تا 60 درصدی اجاره غرفه در نمایشگاه کتاب تهران

جزئیات افزایش 30 تا 60 درصدی اجاره غرفه در نمایشگاه کتاب تهران

اجاره بهای غرفه در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به میزان 30 تا 60 درصد - بسته به متراژ غرفه ناشران و خصوصی یا دولتی بودن آنها - افزایش پیدا کرد. همچنین بنا به درخواست انجمن ناشران بین‌الملل و موافقت مدیریت بخش بین‌الملل نمایشگاه، مقرر شد قیمت اجاره بهای غرفه در این بخش همانند ناشران داخلی محاسبه شود.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای برنامه‌ریزی بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران در جلسه اخیر خود، مصوب کرد که در محاسبه اجاره بهای غرفه‌های ناشران خارجی و داخلی حاضر در این نمايشگاه که اردیبهشت سال 93 برگزار می‌شود، روش پلكانی به مرحله اجرا درآید و در واقع مبنای پرداخت اجاره بهای غرفه‌های ناشران به‌صورت پلكانی ارزيابی و مبلغ آن از ناشران دريافت شود.

محمد اللهیاری فومنی عضو شورای برنامه‌ریزی این نمایشگاه با اعلام جزئیات روند افزایش اجاره بهای غرفه در آن، به خبرنگار مهر گفت: در جلسات کمیته ناشران داخلی با تشکل‌های صنفی نشر، با منطق‌های مختلف اعداد مختلفی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته و در واقع پیشنهادهای مختلفی ارائه شده بود و شورای برنامه‌ریزی هم در نهایت تلاش کرد از یک طرف، تصمیمی اتخاذ کند که به جمع‌بندی نظر کمیته ناشران داخلی و تشکل‌های صنفی نشر، نزدیک باشد و از طرف دیگر در این تصمیم تناسب بین هزینه و درآمد نمایشگاه لحاظ شود و همچنین با توجه به اینکه در سال‌های گذشته هزینه اجاره غرفه‌ها ثابت بوده است، کوشش کرد رقم‌های جدید در اجاره غرفه طوری نباشد که از لحاظ اقتصادی برای ناشران، ایجاد مشکل کند و در واقع با این نگاه که ناشران همچنان رغبت به حضور در نمایشگاه آن هم به صورت حرفه‌ای داشته باشند، تعیین شد.

وی افزود: بر این اساس در سال‌های گذشته قیمت پایه اجاره بهای غرفه برای غرفه‌های 9 متری برای ناشران خصوصی 25 هزار تومان بود که البته این رقم برای ناشران شهرستانی با توجه به هزینه‌های دیگر آنها در تهران از قبیل اسکان و ایاب و ذهاب، کمتر بود. طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی این مبلغ برای این نوع از غرفه‌ها که تقریباً بیشتر غرفه‌های بخش ناشران عمومی را شامل می‌شود، از 25 هزار تومان به 30 هزار تومان افزایش یافت البته قرار شد تخفیف‌هایی که در قبل برای ناشران شهرستانی لحاظ می‌شد، همچنان لحاظ شود.

اللهیاری اضافه کرد: در بخش ناشران خارجی هم با توجه به اینکه قیمتی که برای فروش یک کتاب خارجی در ایران، پشت آن درج می‌شود، وابسته به چند عامل از جمله نوسانات ارز و هزینه‌های حمل آن است و از طرف دیگر در سال‌های گذشته وزارتخانه‌های علوم و بهداشت سهم خود را در پرداخت یارانه‌های این بخش تقریباً ادا نکرده‌اند و بیشترین بار بر دوش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است، بنا به درخواست انجمن ناشران بین‌الملل و موافقت مدیریت بخش بین‌الملل نمایشگاه، مقرر شد قیمت اجاره غرفه این بخش همانند ناشران داخلی بخش خصوصی است.

همچنین به گفته شورای برنامه‌ریزی بيست و هفتمين نمايشگاه بين‌المللی كتاب تهران، تعرفه قیمت‌ها برای هر مترمربع از غرفه‌ها برای ناشران متقاضی شرکت در این نمایشگاه به شرح جدول زیر است:

وی در پاسخ به این سوال که در مجموع میزان افزایش اجاره بهار غرفه در نمایشگاه کتاب سال آینده چه میزان است؟ گفت: با توجه به اینکه قیمت پایه اجاره بهای غرفه از 25 هزار تومان به 30 هزار تومان در هر مترمربع افزایش پیدا کرد، شورای برنامه ریزی نمایشگاه سعی کرد قیمت واقعی‌تری باشد و لذا می‌توان گفت بین 30 تا 60 درصد در مجموع افزایش اجاره بها داشته‌ایم.

کد خبر 2220283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha