۵ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۲۷

گزارش تحلیلی مهر از جام یادگار امام؛

جان دوباره به کشتی فرنگی و انگیزه‌هایی که دوچندان شد/ سالنی در شان کشتی

جان دوباره به کشتی فرنگی و انگیزه‌هایی که دوچندان شد/ سالنی در شان کشتی

خبرگزاری مهر - گروه ورزشی: سالن پیر کشتی تهران در شرایطی دو روز پایانی هفته گذشته را به میزبانی سی و چهارمین دوره رقابت های بین المللی جام یادگار امام (ره) اختصاص داد که حتی خوشبین‌ترین عضو خانواده گوش شکسته‌ها و کارشناسان کشتی هم تصور برگزاری چنین تورنمنتی با این کیفیت را نمی‌کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، رقابتهای جام یادگار امام چند سالی با انزوا و رکود قابل توجهی همراه بود و حتی فراهم کردن مقدمات حضور حداقل دو یا سه تیم خارجی برای حضور در این تورنمنت داخلی نیز به رویایی محال تبدیل شده بود. این روند سالها گریبان این جام بین‌المللی را گرفته بود و حتی چهره‌های نامدار داخلی هم رغبتی برای شرکت در این تورنمنت وطنی را نداشتند.

متاسفانه این روند و ذهنیت مدتها بر دوش اهالی کشتی به ویژه فرنگی کاران سنگینی می‌کرد و گویی خود را جدا شده از پیکره کشتی ایران و آن هیاهوی همیشگی می دانستند. اما اتفاقی متفاوت افتاد و رقابتهای امسال به گونه ای برگزار شد که نه تنها بیش از حد تصورات اهالی کشتی بود، بلکه نوید آینده ای درخشان تر برای این تورنمنت بین المللی را می داد.

پیکارهای امسال با حضور بیش از 10 تیم خارجی و 117 کشتی گیر در حالی طی روزهای 3 و 4 بهمن ماه در سالن شهدای هفتم تیر تهران برگزار شد که این سالن به کلی متحول شده بود و نشانی از روزهای سرد و انزوای خود نداشت. به عنوان مثال جدا از مسایل فنی و نکات کیفی مسابقات، می توان به مراسم افتتاحیه در خور نام این رقابتها و همچنین تزئین و تجهیز و آماده سازی جالب توجه سالن اشاره کرد که سالها جای خالی آن در رشته کشتی حس می شد. جالب تر آنکه هزینه آماده سازی و تجهیز سالن شهدای هفت تیر تهران از سوی یکی از پیشکسوتان کشتی تقبل شد که مطمئنا این موضوع نشانگر آشتی پیشکسوتان و موسپیدان کشتی با فدراسیون کنونی محسوب می شد.

از سویی دیگر باید به حضور کشورهای صاحب نام همچون مجارستان، ارمنستان، آذربایجان، ژاپن،  کره شمالی و .... با چهره های جهانی و المپیکی خود در رقابتهای امسال نیز اشاره کرد که به واقع مصاف این مدعیان خارجی با فرنگی کاران داخلی، کشتی های زیبا و حساسی را برای تماشاگران رقم زد.

محمد بنا سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران یکی از چهره هایی بود به واقع تمام نگاه ها متوجه او و حال و هوای متفاوتش با چند ماه گذشته بود. او که با روحیه و انگیزه مضاعفی یک به یک کشتی های برگزار شده را زیر نظر داشت در پایان رقابتها به خبرنگار مهر گفت: با دیدن این کشتی ها و حضور چهره های باانرژی و جوان که هر کدام می توانند مدال آوران آتی کشتی فرنگی باشند بسیار امیدوارتر و باانگیزه تر شدم. البته این تورنمنت اهمیت زیادی برای ما داشت و با تعویق رقابتهای جام جهانی 2014 روسیه تصمیم گرفتیم برخی ستاره های تیم را نیز در این تورنمنت محک بزنیم. به عنوان مثال می توان به سعید عبدولی اشاره کرد که من تاکید داشتم در این میدان حضور یابد و در مصاف با فرنگی کاران خارجی، بازگشتی مطلوب را تجربه کند.

اما علاوه بر رضایت محمد بنا و همکارانش از تورنمنت امسال جام یادگار امام، باید به اظهارات علیرضا حیدری نایب رئیس جوان فدراسیون کشتی نیز اشاره کرد که معتقد است برگزاری این تورنمنت با پیشینه نه چندان مطلوب قبلی به هیچوجه در تصور اهالی کشتی نبود.
وی در ادامه به حضور پرتعداد فرنگی کاران برتر داخلی و خارجی در این رقابتها اشاره کرد و افزود: فدراسیون کشتی اگر در برگزاری تورنمنت های داخلی خود نظیر جام یادگار و جام تختی حساسیت بیشتری به خرج دهد و این رقابتها را با تبلیغات گسترده در حد و اندازه خوبی برپا کند می توان دوباره شاهد میزبانی چنین رویدادهایی بود.

حیدری بر این باور است که اگر بتوان ستاره های کشتی ایران و جهان را زیر یک سقف جمع کرد و زمینه برگزاری مسابقات جذاب و دیدنی را فراهم آورد می توان اسپانسرهای فراوانی برای کشتی جذب کرد و به این روش مشکل مالی و بدهی های میلیاردی کشتی را نیز برطرف ساخت.

یکی از نکات جالب توجه در رقابتهای جام یادگار امام حضور برخی چهره های کشتی آزاد به عنوان مسئولان برگزاری این مسابقات بود که از آن جمله می توان به علیرضا رضایی مدیرفنی تیم ملی کشتی آزاد و سخنگوی فدراسیون یاد کرد. رضایی به عنوان یکی از مسئولان فدراسیون کشتی از هیچ کمکی برای هر چه بهتر برگزار شدن این رقابتها دریغ نکرد و گویی در حال انجام امور برگزاری رقابتهای کشتی آزاد است.

وی در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: نگاه تمامی مسئولان فدراسیون کشتی به تورنمنت های داخلی یک نگاه ملی است و هیچگاه فرقی بین کشتی آزاد وفرنگی نیست. ضمن اینکه ما باید با اتحاد و همکاری سعی کنیم کشتی ایران را به روزهای طلایی خود نزدیک کرده و زمینه حضور کشتی گیران داخلی و خارجی را در کشورمان مهیا سازیم. متاسفانه سالها بود کشتی ایران درگیر نگاه های جناحی و تبعیض گونه شده بود و جزیره ای عمل می شد که خوشبختانه دیگر شاهد چنین مساله ای نیستیم و در جام یادگار دیدیم تمامی اهالی کشتی برای این رقابتها زحمت می کشند.

آنچه مسلم است سی و چهارمین دوره رقابت های بین المللی کشتی فرنگی جام یادگار امام که با قهرمانی تیم ایران پایان یافت جای هیچ بحث و حاشیه ای برای منتقدان باقی نگذاشت و به واقع الگویی شد برای میزبانی تورنمنت های بعدی همچون جام تختی که متاسفانه این مسابقات نیز چند سالیست با انزوا و بی توجهی دست به گریبان شده است.

کد خبر 2220707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha