۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۴۶

حجت الاسلام عیسی زاده در گفتگو با مهر:

دشنام ندادن؛ سیره مغفول مانده از پیامبر اسلام(ص) است

دشنام ندادن؛ سیره مغفول مانده از پیامبر اسلام(ص) است

قم - خبرگزاری مهر: مدیرگروه فرهنگ نامه مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم با بیان این که پیامبر اسلام به کسی دشنام نمی دادند، گفت: امروز یکی از بزرگترین ضربه ها از این ناحیه به اسلام وارد شده است.

حجت الاسلام عیسی عیسی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این که هم در کتب شیعی و هم کتب اهل سنت بیان شده که پیامبر اسلام(ص) به کسی دشنام نمی‌دادند، اظهار داشت: امروز هزاران مسلمان به دلیل رعایت نکردن این سیره پیامبر اسلام کشته می‌شوند و یکی از بزرگترین ضربه ها از این ناحیه به اسلام وارد شده است.

وی بیان داشت: برای ادای واقعی حق رسول خدا، باید سعی کنیم در نوشته‌ها و گفته هایمان به کسی دشنام نداده و به ارزش های دیگر ادیان توهین نکنیم و بدانیم همانگونه که مقام معظم رهبری بیان کرده‌اند این کار حرام است.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: یکی از رسالت‌های متصدیان امور فرهنگی نشر سیره اهل بیت(ع) در جامعه است و امروز نیاز است سبک زندگی معصومان(ع) را استخراج کرده و در اختیار مردم قرار داد.

گوشه ای از سیره پیامبر گرامی اسلام

حجت الاسلام عیسی زاده با اشاره به گوشه هایی از سبک زندگی پیامبر گرامی اسلام یادآور شد: پیامبر اسلام هنگام راه رفتن، آرام و باوقار بودند، نگاهشان را بر زمین می‌دوختند و قدم هایشان را بر زمین نمی‌کشیدند و هر که را می‌دیدند به او سلام می‌کردند.

وی با بیان این که هیچکس در سلام کردن بر پیامبر سبقت نداشت، افزود: هنگامی که با کسی مصافحه می‌کردند دست خود را زودتر از فرد مقابل بیرون نمی‌کشیدند و چنان با مردم معاشرت می‌کردند که هرکس گمان می‌کرد عزیزترین فرد نزد رسول خدا است.

مدیر گروه فرهنگ‌نامه مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم عنوان کرد: پیامبر اسلام(ص)، همچون دولتمردان رفتار نمی‌کردند و به کسی چشم نمی‌دوختند و سکوت طولانی پیشه می‌کردند و با سخن گفتن حرف خود را بیان می‌کردند و به سخن کسی که در حال صحبت بود خوب گوش می‌دادند و روبه روی او می‌نشستند.

وی افزود: حضرت محمد(ص) همواره در مجلس، نزدیک در، روبه قبله و با یاد خدا می‌نشستند و جای خاصی را به خود اختصاص نمی‌دادند و در حضور مردم به جایی تکیه نمی‌دادند.

حجت الاسلام عیسی زاده بیان کرد: رسول اکرم(ص) با جدل و منازعه خطای کسی را به او نمی‌فهماندند و سخن کسی را قطع نمی‌کردند مگر آن که حرف لغوی گفته می‌شد و پاسخ خود را چندین بار تکرار و فردی را تحقیر نمی‌کردند و لقب‌های بدی به کسی نمی‌دادند.

وی یادآور شد: پیامبر اسلام(ص) هنگامی که می‌خواستند از سخن فردی نزد کسی دیگر، مثالی بزنند نام شخص را عنوان نمی‌کردند و می‌گفتند عده‌ای از مردم و یا فلانی (بدون ذکر نام) این گونه می‌گفت و یا کاری را انجام می‌داد.

حجت الاسلام عیسی زاده با بیان این که پیامبر خدا(ص) دعوت غلامان را اجابت و هدیه را اگر چه جرعه‌ای شیر بود، قبول می‌کردند، ابراز داشت: رسول اسلام(ص) بیش از همه صله رحم و به خویشاوندان احسان می‌کردند و کار نیک را تحسین و کار بد را نهی می‌کردند و آنچه صلاح دین و مردم بود را بیان کرده و می‌فرمودند که به دیگران هم این سخنان را برسانید.

کد خبر 2220880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha