۷ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۴۹

اولین اجرای شهرستانی "بیوه های غمگین سالار جنگ" درشیراز/ نمایشی ایرانی با عناصر مدرنیته

اولین اجرای شهرستانی "بیوه های غمگین سالار جنگ" درشیراز/ نمایشی ایرانی با عناصر مدرنیته

شیراز - خبرگزاری مهر: در شبی که تالار حافظ شیراز به پیشواز یکی از آثار جشنواره بین المللی تئاتر فجر رفت، حضور تماشاگر در نمایش "بیوه های غمگین سالار جنگ" به حدی بود که تالار حافظ جای سوزن انداختن نداشت.

به گزارش خبرنگار مهر، شب نخست برگزاری تئاتر فجر در شیراز با نمایشی همراه شد که با بازی گلاب آدینه اولین اجرای شهرستانی خود را باحضور در تالار حافظ و در قالب جشنواره بین المللی تئاتر فجر در شیراز تجربه می شود.

در این نمایش که نورا هاشمی فرزند گلاب آدینه به همراه شیرین بینا در نقش هووی مادرش ظاهر می شود حمید رحیمی، محمد صدیق مهر و حمیده ملکان بازی دارند.

نمایشی کاملاً ایرانی با عناصر مدرنیته

کارگردان «بیوه های غمگین سالار جنگ» را نمایشی کاملاً ایرانی با عناصر مدرنیته به ویژه در صحنه و نور دانست و گفت: علاوه بر بازی های مهندسی شده و مینی مال بازیگران، ‌متن استوار نمایش هم باعث می شود مخاطب لحظات خوبی را در سالن تجربه کند.

شهاب الدین حسینی با اشاره به تلاش محمد امیر یاراحمدی، نویسنده این اثر گفت: نمایشنامه «بیوه ها» بر اساس مثل ها و لغات فراموش شده فرهنگ ایرانی نوشته شده و همین موضوع باعث می شود مخاطب با بسیاری از نوستالژی های خود رو به رو شود.

وی یکی دیگر از وجوه جذاب «بیوه های غمگین سالار جنگ» را هنرنمایی حمیده ملکان، بازیگر معلول ذهنی در کنار بازیگران حرفه ای دانست و تاکید کرد: حضور این بازیگر و بازی و دیالوگ های غیر قابل پیش بینی او باعث می شود نمایش هر شب با جلوه تازه ای رو به رو شود که بازیگران و در رأس آن ها گلاب آدینه خود را برای این اتفاقات غیر منتظره آماده کنند.

حسین پور با اشاره به بازی گلاب آدینه (نیم تاج)، نورا هاشمی (شاپرک خانم) و شیرین بینا (طلعت) در خصوص انتخاب بازیگران این نمایش گفت: پس از مطالعه متن به لزوم حضور بازیگری قدرتمند در نقش محوری نمایش یعنی «نیم تاج» پی بردم و به همین دلیل آن را به گلاب آدینه بازیگر توانا و پیشکسوت تئاتر کشور سپردم.

این کارگردان تئاتر افزود: نقش یکی از هووهای این بازیگر را به فرزندش «نورا هاشمی» دادم که البته این موضوع پیشنهاد مادر این بازیگر جوان بود.

استقبال وصف ناشدنی اهالی تئاتر فارس از تئاترهای ملی

کارگردان نمایش «بیوه های غمگین سالار جنگ» در خصوص دلیل انتخاب شیراز به عنوان اولین میزبان شهرستانی نمایش هم گفت: با توجه به بررسی هایی که انجام دادیم متوجه میزان استقبال وصف ناشدنی اهالی تئاتر فارس از رویداد های نمایشی شدیم و به همین دلیل این شهر را برگزیدیم. درواقع عشق مردم فارس به تئاتر ما را به شیراز کشاند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در خصوص راهکارهای آشتی مردم با تئاتر هم گفت: تئاتری ها هیچگاه شرایط خوبی نداشته اند و می توان گفت این هنر همیشه مظلوم بوده است.

حسین پور کمبود سالن های استاندارد را از دیگر چالش های فراروی هنرمندان تئاتر دانست و گفت: تهران که شرایط به مراتب بهتری نسبت به شهرستان ها دارد حداقل با کمبود 7 سالن تئاتر مواجه است واین که سالن های موجود هم از استاندارد های لازم برخوردار نیست و مخاطب در این سالن ها باید در زمستان از سرما به خود بلرزد و در گرما هم عرق بریزد، در واقع این سالن ها که نه تنها ایزوهای جهانی ندارند بلکه به آن ها نمی توان حتی یک ایزو روستایی داد.

حسین پور در پایان ابراز امیدواری کرد با حمایت های دولت جدید حق از دست رفته تئاتر به هنرمندان بازگردانده شود.

خانواده ها، فرزندان خود را به خاطر معلولیت پنهان نکنند

در شب نخست به صحنه رفتن "بیوه های غمگین سالار جنگ" که در حضور سیاوش اسعدی، کارگردان فیلم سینمایی "جیب بر خیابان جنوبی" بود، گلاب آدینه اجرای حمیده ملکان را ستود و گفت: گروه با به کار گرفتن این بازیگر معلول در این نمایش می خواست به خانواده ها این پیام را برساند که فرزندان خود را به خاطر معلولیت پنهان نکنند تا مردم هم در کوچه و خیابان با نگاه خود موجب رنجش این بخش از جامعه نشوند.

این پیشکسوت سینما و تئاتر، عنوان کرد: خانواده ها از این فرزندان خود نامید نباشند چراکه آنها می توانند به مراتب در جامعه مفید واقع شوند.

آدینه که بارها از سوی تماشاگران شیرازی مورد تشویق قرار گرفت از هنرمندان خواست تا از نیروهای بازیگران معلول غافل نشوند.

شب گذشته در حین اجرای نمایش "بیوه های غمگین سالار جنگ" بسیاری از عکاسان خبری استان این فرصت را یافتند که در طول اجرا به عکاسی از این نمایش ایرانی بپردازند.

نمایش "بیوه های غمگین سالار جنگ" تا 8 بهمن در تالار حافظ به روی صحنه است.

کد خبر 2222349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha