۹ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۵۱

«مگافونیا» آینه‌ای مقابل قدرت‌طلبی شاهان است/ زبان آرکائیک با طعم امروزی

«مگافونیا» آینه‌ای مقابل قدرت‌طلبی شاهان است/ زبان آرکائیک با طعم امروزی

نمایش «مگافونیا» به کارگردانی میلاد حسینی که به عنوان برگزیده جایزه اول ادبیات نمایشی در سال 93 شناخته شده با مضمونی ملی - آیینی 9 بهمن ماه در جشنواره تئاتر فجر روی صحنه می‌رود.

میلاد حسینی کارگردان «مگافونیا» درباره این اثر نمایش که در بخش مرور جشنواره تئاتر فجر به صحنه می رود به خبرنگار مهر گفت: اجرای «مگافونیا» کوششی است در راستای تئاتر ملی، آیینی، اسطوره‌ای و تاریخی ایران که امروزه در نزد مخاطب بیگانه است. داستان این نمایشنامه جستجویی فرهنگی و سیاسی در مقطع مهمی از تاریخ این سرزمین است.

وی در توضیح بیشتر مضمون این نمایش بیان کرد: سال 522 ق.م در دوره ای که آیین مهر جای خود را به دین زرتشت می‌دهد و اقوام ماد در پی سرکوپ شدید دولت پارس، به تاریخ می‌پیوندند و در میانه کشتار بی‌رحمانه مغان و کشته شدن مشکوک پسران کوروش بردیا و کمبوجیه، ژنرالی به نام داریوش قدرت را در دست می گیرد و در میانه این جنگ قدرت، آنچه به هیچ عنوان مهم نیست مردمان هستند. به طور کلی «مگافونیا» دور باطلی از تاریخ قدرت است که دیروز و امروز در تمام جهان تکرار می‌شود.

حسینی درباره دلایل نگارش متنی کلاسیک عنوان کرد: معتقدم تاریخ کلاسیک ایران و آیین و اسطوره های ما باید بازخوانی و روی صحنه اجرا شود. برای ما بسیار لازم است که میان پاره مقطع‌های مهم تاریخ مان رابطه ای به سوی کشف حقایق و درک موقعیت ها و بازشناسی روند زندگی پل بزنیم. این جستجوی فرهنگی در گذشته، لازمه تئاتر ملی امروز ماست چون گذشته ما این قابلیت را دارد که مورد بازخوانی قرار بگیرد.

کارگردان «آذرمیدخت» درباره بهره گیری از زبان آرکائیک و تغزلی در این نمایش گفت: همه تلاشم را کردم که زبان نمایشنامه در عین آرکائیک بودن طعم زمان امروز را هم بدهد و همچنین اشکال صحنه، فرم بازیگران، جهش های صحنه و حتی موسیقی با تماشاگران فاصله نداشته باشد.

وی در پایان درباره تغییراتی که نمایش نسبت به اجرای عمومی پیدا کرده است بیان کرد: نسبت به اجرای عموم این اثر تغییراتی در ترکیب بازیگران نداشتیم. تنها در صحنه و عوامل فنی اندکی تغییرات به وجود آمده است. به طور مثال سعی کردم دکور حجیم اجرای عمومی را که برای صحنه قاب عکسی طراحی شده بود، حذف کنم و خطوط حرکتی را برای اجرا در بلک باکس فشرده تر کنم.

پیام علوی، امین اکبری نسب، سپیده دستینه، رکسانا رضایی، سامان فرشید نیا، احسان شیخی، غزاله کنعان پناه، حمیدرضا کریمی، احمدرضا جهان تاب، ساناز تاری، ارشیا اقبالی و سجاد آردانه بازیگران «مگافونیا» هستند. گلبرگ ادیب نیز طراح صحنه و لباس این نمایش است. حسینی پیش از این کارگردانی نمایش‌های آذرمیدخت و فاوست را بر عهده داشته است.

نمایشنامه «مگافونیا» خرداد ماه امسال موفق شد جایزه اول ادبیات نمایشی را از آن خود کند. این نمایش که اردیبهشت ماه در تالار محراب اجرای عمومی شده است چهارشنبه 9 بهمن ماه در دو نوبت 17 و 19 در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران در سال 92 در تالار سایه میزبان علاقمندان تئاتر خواهد بود.

کد خبر 2222918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha