۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۰

پولاد کیمیایی در گفتگو با مهر:

شخصیتی از نسل امروز را در "متروپل" بازی کردم

شخصیتی از نسل امروز را در "متروپل" بازی کردم

پولاد کیمیایی معتقد است، نقش کاوه در متروپل شخصیتی آرام و منطقی است که براساس احساسات تصمیم نمی گیرد.

خبرگزاری مهر-گروه فرهنگ و هنر: پولاد کیمیایی در فیلم سینمایی "متروپل" به کارگردانی مسعود کیمیایی، نقش کاوه را بازی می کند، او معتقد است کاوه در این فیلم نماد نسل امروز است، نسلی که تمام کارهای خود را از روی عقل، منطق و محافظه کارانه انجام می دهد و کمتر احساسات بر روی تصمیم گیری های او تاثیرگذار است. شخصیت کاوه از نظر پولاد کیمیایی نزدیک به خود او است. گفتگو با پولاد کیمیایی را با خبرگزاری مهر در ادامه می خوانید.

 

*نقش شما در «متروپل» با دیگر نقش هایی که تا امروز بازی کرده اید، چقدر متفاوت است؟

در سینما و یا انتخاب نقش هایم هیچ وقت به این فکر نمی کنم که متفاوت عمل کنم. در واقع اگر در یک فیلم سینمایی یک نقشی را قبول می کنم، هیچگاه به دنبال آن نیستم که در فیلم دیگرم نقشی برعکس آن را بازی کنم تا از سوی سینماگران، منتقدان و مخاطبان دیده شوم. زمانی که بازی در یک فیلم سینمایی را می پذیرم، در ابتدا کارکتر مورد نظر را به صورت تحلیلی نگاه می کنم که آیا نقش مورد نظر تیپ است یا کارکتر.

اگر تیپ باشد که خصوصیاتی براساس آن تیپ در فیلم ایجاد می کنم و اگر هم کارکتر باشد، مجبور می شوم خود را به آن کارکتر بیشتر نزدیک کنم. در متروپل شخصیت کاوه یک تیپ است، او آدمی است که با اتمسفرش در فیلم سنجیده شده و مجزا در فیلم دیده نمی شود. کاوه قرار است با دیالوگ ها، نوع رفتار و نوع تفکرش به مخاطب شناسانده شود.

*چقدر در تیپ سازی این شخصیت موفق بودید؟

برای آنکه بتوانم برای کاوه تیپ سازی کنم باید تمام تلاش خود را می کردم تا این تیپ سازی مزاحمتی برای اصل داستان و فیلم ایجاد نکند، کاوه را باید یک تیپ آرام، دوست داشتنی، مطمئن و جذاب در می آوردم. این نقش خیلی با کارهای دیگرم در سینما متفاوت نیست، بلکه فقط شخصیت آرام تری دارد. او یک آدم خونسرد، دقیق، باهوش و با تجربه است که نگاهی منطقی به مسائل دارد، اما تفاوت آن با دیگر شخصیت های فیلم های مسعود کیمیایی این است که کاوه شخصیتی از نسل قدیم نیست، او یک شخصیت از نسل امروز است. می خواستم از کاوه تیپی را بسازم که به روز باشد و زمانی که مخاطب آن را می بینید بگوید چنین آدمی امروز هم وجود دارد.

*در متروپل تمام شخصیت های فیلم، آدم هایی از نسل امروز هستند؟

نه، به عنوان مثال شخصیت محمدرضا فروتن  به پرسوناژهای قدیمی شباهت دارد، می توان گفت شخصیت فروتن در این فیلم به همان شخصیت هایی که فرامرز قریبیان و یا فرامرز صدیقی در فیلم های کیمیایی بازی می کردند، شباهت دارد. من در این فیلم تلاش کردم که شخصیت کاوه جدیدتر باشد. البته این کار تعمدی نبود و فیلمنامه این را از من می خواست. کاوه در ابتدا شکل دیگری داشت، اما بعد به شخصیت فعلی رسید. فکر می کنم  کاوه جزو شخصیت های متفاوت و آرامی است که تا امروز بازی کرده ام.

در واقع کاوه خیلی نزدیک به خودم است و اصلا یک سوپر قهرمان نیست. «متروپل» داستان 2 قهرمان است که کوچکترین کاری که از دستشان برمی آید، این است که در یک شب پای یک زن بایستند.

*پس این بار قرار نیست، شما در نقشی بازی کنید که هر لحظه این امکان وجود دارد که خود را به دل خطر بزند؟

چرا، کاوه آدم درگیری است، در برخورد با این آدم قرار است یک شخصیت منطقی تری را ببینیم، آدمی که در مواجه با اتفاقات اطراف خود، کمی طول می کشد تا باور کند چه چیز درست است و چه واکنشی را باید نشان دهد. مانند مردم امروز ما که نسبت به نسل قدیم محافظه کار شده اند، اگر در مواجه با یک اتفاقای در اطراف خود باشند، اول آن را می سنجند و بعد نسبت به آن واکنش نشان می دهند. درست همان چیزی که هر روز ممکن از در خیابان اتفاق بیافتد. یک نفر توسط چند نفر دیگر اذیت می شوند، ممکن است از بین آدم هایی که در محل حضور دارند، تنها یک نفر برای کمک جلو برود، اما افراد دیگر محافظه کارانه نسبت به این اتفاق عمل می کنند. در واقع آدم های نسل ما مانند گذشته نیستند. در نسل قدیم احساسات حرف اول را می زد.

کاوه آدم سوپر لوتی و احساساتی نیست، بلکه از روی عقل و منطق برخورد می کند. او آدمی است که با عقل و منطق انجام کاری را قبول می کند و در آن زمان از کاری که می خواهد انجام دهد، کوتاه نمی آید.

*چندین بار در گذشته اعلام کردید که می خواهید فیلم بسازید، چه زمانی قرار است، اولین فیلم سینمایی خود را جلوی دوربین ببرید؟

متاسفانه در دوران شمقدری، نسبت به من بی مهری شد، برای ساخت یک فیلم سینمایی درخواست پروانه ساخت دادند که با بی مهری بسیاری مواجه شدم. مهم اجازه دادن برای ساخت این فیلم سینمایی نبود. مهم رفتار بدی بود که از سوی مدیران سینمایی دولت قبل با من شد. اگر به من می گفتند که نمی توانی فیلم بسازی، خیلی بهتر از آن بود که مدتها صدور پروانه ساخت این فیلم سینمایی را با دلایل مختلفی از جمله اینکه چرا در فلان فیلم بازی نکردی به تعویق اندازند.

البته با حضور دولت جدید و دوستانی که در عرصه مدیریت سینمایی حضور دارند، بتوانیم شاهد اتفاقات خوبی در سینمای ایران باشیم، امیدوارم هرچه سریعتر پروانه ساخت فیلم سینمایی من را نیز صادر کنند، تا بتوانم آن را جلوی دوربین ببرم.

کد خبر 2223175

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha