۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۶:۰۷

کتابخوانی امری اکتسابی است

کتابخوانی امری اکتسابی است

بندرعباس - خبرگزاری مهر: دکترای علوم تربیتی گفت: کتابخوانی امری اکتسابی است و ذاتی نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمد صباحی زاده بعدازظهر سه شنبه در برنامه های جنبی پنجمین روز از یازدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب هرمزگان با موضوع "روان شناسی خانواده و مسئله کتابخوانی" گفت: کتابخوانی امری اکتسابی است و ذاتی نیست.

صباحی زاده افزود: مطالعه باید از درون خانواده نهادینه شود و در یک مسیر هدفمند و اثربخش صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: لذت یادگیری با مطالعه هدفمند و اثربخش امکان پذیر است و مادام العمر انسان با کتاب مانوس می شود.

دکتر صباحی زاده ایجاد محیطی علمی در خانواده و تشویق کودکان به خواندن کتاب را راهی در بهبود شرایط افزایش کتابخوانی دانست و گفت:با توجه به حضور رسانه های دیجیتال و دیگر رسانه های جمعی در هزاره سوم، کتاب هنوز نقش بی بدیلی در فرهنگ سازی دارد.

این دکترای علوم تربیتی در ادامه گفت: وقتی والدینی خود را بی نیاز از مطالعه بداند این امر در رفتار کودک هم تسری پیدا می کند.

وی باورهای غلط مطالعه را آسیبی در نهادینه شدن امر مطالعه عنوان کرد و گفت: مطالعه باید در مسیر توان افزایی و دانایی باشد، بهبود فرایند مطالعه تنها با کنار گذاشتن بسیاری از این باورهای غلط امکان پذیر می شود.

دکتر صباحی زاده با اشاره به این موضوع که روند مطالعه و کتابخوانی باید به دانش، نگرش و مهارت ختم شود، افزود: کتاب را نباید به عنوان ابزار یا مانع یا عامل به کودک معرفی کرد.

دکتر صباحی زاده نقش کتاب در تعقل و هدایت گری انسان را برجسته عنوان کرد و گفت: در پایان هر مطالعه باید پرسش هایی با علامت سئو الهای فراوان ایجاد شود و منجر به تغییراتی در حوزه شناختی اش شود.

وی با اشاره به باورهای غلط در سیستم آموزشی رسمی گفت: طلای شهامت را با سیم سواد معاوضه نکنیم.

دکتر صباحی زاده در ادامه گفت: اولین مهارتی که از کتابخوانی حاصل می شود، خودآگاهی است و در پی آن فرد باید به مهارت هایی از قبیل تصمیم گیری، مهارت حل تعارض، کنترل خشم و اضطراب، استرس و مهارت"نه گفتن" برسد.

یازدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان از سوم تا نهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه ها، واقع در چهارراه جهانبار برگزار می شود.

 

 

کد خبر 2223660

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha