۱۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۵۹

دانایی در گفتگو با مهر:

فیلم‌های مهرجویی و افخمی از دید داوران دور نمی‌ماند/ قرار بود من علی «سنتوری» باشم

فیلم‌های مهرجویی و افخمی از دید داوران دور نمی‌ماند/ قرار بود من علی «سنتوری» باشم

امیر علی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون که امسال با دو فیلم از داریوش مهرجویی و بهروز افخمی در جشنواره فیلم فجر حضور دارد تاکید کرد همیشه آرزو داشته است با بزرگان سینما کار کند.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر: امیر علی دانایی بازیگر جوانی است که کار خود را با مجموعه «کلاه پهلوی» ساخته سید ضیا الدین دری در تلویزیون آغاز کرد. البته وی پیش از این در حوزه تبلیغات هم حضور داشته است.

پس از این مجموعه که ساخت آن چندین سال طول کشید، وی کار حرفه ای خود در سینما را با حضور در فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» بهروز افخمی آغاز کرد و در این فاصله در تئاتر «نام همه مصلوبان عیسی است» کاری از ایوب اقاخانی هم به ایفای نقش پرداخت. وی پس از همکاری با افخمی در فیلم داریوش مهرجویی با نام «اشباح» حضور پیدا کرد و امسال با هر دو فیلم افخمی و مهرجویی از کارگردانان پیشکسوت سینما در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

«اشباح» داستان تیمسار سلیمانی است که درگیر مسائل حاد زندگی است و با همسر خود دچار مشکلات عجیبی می شود. سارا در کشاکش زندگی پرتلاطم خود با تیمسار، به فکر رهانیدن خود از زندگی است و در تقابل عشق و عقل که در قاموس مقررات جاری او نمی گنجد. دایی‌بابا وکیل خانواده در تلاش آرام کردن اوضاع است و از سوی دیگر معمار برای اهداف خود شرایط سختی را برای ناجی خانم و دخترش بوجود آورده است. مازیار نیز پس از  آمدن به ایران درام‌های تازه ای را رقم می زند و اهالی خانواده چون شبح های سرگردان بدنبال خلوت‌های زندگی خود می‌گردند.

در این فیلم مهتاب کرامتی، همایون ارشادی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی نیا، هنگامه حمیدزاده، امیرعلی دانایی و احمد یاوری شاد بازی می کنند.

فیلم «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هم اقتباسی از کتابی به همین عنوان از مرجان شیر محمدی است. در این فیلم مهدی فخیم زاده، گوهر خیراندیش، رامبد جوان، مرجان شیر محمدی و ...بازی می کنند.

درباره حضور امیر علی دانایی با دو فیلم در بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر و ویژگی‌های دو نقشی که برعهده داشته است با او گفتگو کرده‌ایم:

*داریوش مهرجویی از جمله کارگردانان شاخص سینمای ایران است که هر بازیگری علاقمند است با وی همکاری کند. اینکه یک بازیگر جوان که به تازگی وارد سینما شده است بتواند جلوی دوربین این کارگردان قرار بگیرد، می‌تواند اتفاق مهمی در کارنامه وی محسوب شود. درباره این همکاری بیشتر توضیح می‌دهید.

- من سالها قبل قرار بود در فیلم «سنتوری» داریوش مهرجویی بازی کنم. اما در آن زمان به دلیل سختی‌هایی که نقش داشت تصمیم گرفتند از بازیگر حرفه‌ای استفاده کنند و من تجربه ای در این زمینه نداشتم.

در تمام طول این سالها که وارد این حرفه شدم، همیشه این آرزو و رویا را داشتم که با مهرجویی همکاری کنم که به خواست خداوند این امکان فراهم شد و این رویا به حقیقت پیوست. توصیف اهمیت بازی در فیلمی از مهرجویی از دایره واژگان من خارج است.

من در این فیلم نقش پسر خانواده‌ای را بازی می کنم که پس از 20 سال به ایران باز می گردد. نقش‌های مقابل من مهتاب کرامتی و همایون ارشادی هستند و بیشتر از این نمی‌توام درباره نقشم و فیلمنامه توضیح دهم.

*«اشباح» چه تفاوتی با دیگر کارهای مهرجویی دارد و آیا این فیلم در ادامه کارهای چند سال اخیر وی است؟

- این فیلم در سبک کارهای گذشته مهرجویی است. بازی در این فیلم برای من یک اتفاق مهم بود و با هدایت مهرجویی توانستم به نقش نزدیک شوم. شخصیتم در این فیلم بسیار از من دور بود. در جریان بازی در «اشباح» من مسیر جدیدی را در بازیگری کشف کردم و بسیار آموختم. این نقش بسیار متفاوت از من است.

*قطعا همکاری با بهروز افخمی در «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» هم جایگاه مهمی در کارنامه شما دارد.

- من قبل از این کار در تئاتر «نام همه مصلوبان عیسی است» ایوب آقاخانی بازی کردم که افخمی در این پروژه مشاور کارگردان بود و مرجان شیرمحمدی هم بازی می کرد. بازی در آن تئاتر باعث همکاریم با افخمی شد. افخمی هم جزو 5 کارگردان شاخص سینمای ایران است و حضور در پروژه وی برای هر بازیگری یک اعتبار محسوب می شود. در این فیلم نقش جوانی را بازی می کنم که در سن و سال خودم است. در این پروژه هم افخمی خیلی به من کمک کرد. بودن در کنار مهدی فخیم زاده و دیگر بازیگران هم برایم اتفاق خوبی بود.

در این فیل نقش خانواده‌ای را بازی می‌کنم و گوهر خیراندیش و مهدی فخیم‌زاده والدینم هستند.

بی‌تردید به دلیل اینکه این نقشها از من دور بود چیزهایی به آن اضافه کردم. نقشم در «اشباح» ویژگی‌های عجیب و غریبی دارد به همین دلیل در شیوه بازی خودم تغییراتی ایجاد کردم که امیدوارم مورد توجه مخاطب قرار بگیرد.

* سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به واسطه حضور فیلم های متعدد و کارگردانان شاخص پر از بازیگرانی است که نام‌آشنا و حرفه ای هستند. فکر نمی کنید ممکن است در این میان بازی شما کمتر دیده شود؟

- بعید می‌دانم فیلم داریوش مهرجویی از نگاه داوران دور بماند. در هر صورت مهرجویی جزو کارگردانان مطرح و شاخص سینمای ایران است. همچنین فیلم های افخمی همیشه مورد توجه قرار می‌گیرد. من همیشه آرزو داشتم با بزرگان سینما کار کنم و امروز این آرزوی من محقق شده است ولی از سوی دیگر برایم مهم است که بازیم مورد توجه داوران هم قرار بگیرد و دیده شود.

گفتگو از بیتا موسوی

کد خبر 2223767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha