۱۱ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۰۹

گزارش مهر/

زمزمه‌های امام(ره) در مدرسه سپهداری اراک به گوش می رسد/ حجره‌ای که یادآور تاریخ است

زمزمه‌های امام(ره) در مدرسه سپهداری اراک به گوش می رسد/ حجره‌ای که یادآور تاریخ است

مکان و زمان قیمت پیدا می کنند وقتی دستی باشد تا آنها را خلق کند؛ وقتی کسی باشد از جنس نور که در آن حضور داشته باشد، آنوقت است که زمان و مکان برای همیشه تاریخ ماندگار می شود. مدرسه ای قدیمی در گذر بازار اراک از این جنس است که با حضور شخصیتهای برجسته ای چون امام خمینی(ره) ارزش جاودانه پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر از اراک، مدرسه سپهداری یا همان حوزه علمیه حضرت امام خمینی(ره) در انتهایی ترین گذر بازار اراک (گذر ششم) میزبان مهمانانی چون آقا نورالدین عراقی،  آشیخ عبدالکریم حائری، آیت‌الله خمینی، آیت‌الله گلپایگانی، سید احمد خوانساری، آیت الله اراکی و آیت الله کمره‌ای، مرحوم گواری و ذوالفنون و...بوده است.

وقتی به مدرسه سپهداری پا می گذاری هنوز حجره امام خمینی (ره) پابرجاست. حجره ای که امام خمینی وقتی از در سال 1299 هجری شمسی از خمین به اراک آمد تا برای ادامه تحصیل از محضر استادانی چون آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی فیض ببرد در آن سکنی گزید.

مدرسه سپهداری اراک در آن زمان به واسطه حضور آیت الله حائری به مرکز مهمی برای یادگیری علوم دینی تبدیل شده بود، به‌گونه‌ای که امام خمینی که پیش از عزیمت به اراک قصد داشت تحصیلات خود را در اصفهان ادامه دهد، به دلیل وجود این شخص در اراک به این شهر مهاجرت کرد.

شاید آن روزها که روح الله در حجره طلبگی خود  شب را صبح می کرد و شاگردی می کرد، دوستان و هم مدرسه هایش فکر نمی کردند، روزی همین مدرسه بنام او زینت می گیرد.

زمزمه های امام(ره) در حجره اش به گوش می رسد

این مدرسه مدرسه با 25 حجره در اطراف حیاط، همزمان با تأسیس بازار اراک در سال 1228 هجری قمری به‌دستور یوسف‌خان گرجی - سپهدار اعظم - ساخته شد.

این بنای آجری، طرح چهار ایوانی دارد که دو ایوان شمالی و جنوبی بلندتر و عظیم‌تر هستند، ایوان ورودی و گنبد آجری و کلاه‌خودی این بنا از هر طرف، دیده می‌شود.

سردر و لچکی این حجره‌ها با کاشی‌های خشتی هفت‌رنگ تزیین شده است. گنبد مسجدِ واقع در این مدرسه، بزرگ‌ترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک است که سطوح بیرونی کاسه‌ گنبد، ساده و پوشش آن از کاهگل است؛ اما قسمتی از سطوح داخلی گنبد و نیز دیوارهای فضای مربع‌شکل آن، با کاشی‌های خشتی و معرق و با نقوش هندسی و کتیبه تزیین شده است.

و امروز زمزمه های امام (ره) در حجره خود در جبهه شرقی مدرسه سپهداری( حوزه علمیه اراک) برای طلاب و محصلان حوزه علمیه امام خمینی اراک شنیده می شود.

حجره امام بهانه ای برای آشنایی بیشتر نسل جدید با مسیر پر فراز و نشیب انقلاب

اطاقی که تنها یک حجره نیست بلکه به واسطه حضور امام خمینی(ره) در آن یادآور بخشِ مهمی از تاریخ این کشور که سرشار از آزادی خواهی و مبارزه با دیکتاتوری بوده، است.

شاید وجود چنین مکان هایی و بازدید از آنها بهانه ای باشد برای آشنایی بیشتر نسل جدید با مسیر پر فراز و نشیب انقلاب زیرا همه می دانند که حوزه های علمیه در دوران انقلاب خاستگاه ویژه مبارزات و شکل گیری محور اصلی انقلاب بوده اند.

استاندار مرکزی در این رابطه با بیان اینکه حوزه های علمیه نقش بسزایی در شکل گیری انقلاب اسلامی و تداوم آن در طول 33 سال گذشته داشته اند می گوید: مدرسه سپهداری اراک بعنوان یکی از پایگاه علمی از دوران گذشته دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و معنوی است و این ارزش ها به واسطه حضور و تحصیل امام خمینی(ره) در آن چند برابر شده است.

محمد حسین مقیمی با بیان این که انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب دینی است گفت: حوزه های علمیه پایه گذاران انقلاب بوده اند و باید برای تداوم این انقلاب به حفظ و توسعه ریشه های آن بپردازیم.

وی ادامه داد: حوزه علمیه امام خمینی(ره) یکی از حوزه های علیمه ارزشمند و سابقه تاریخی می باشد که علما و بزرگانی چون بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در آن رشد و تعالی یافته لذا این موقعیت ارزشمند دینی در اولویت توجه و رسیدگی مدیریت استان قرار دارد.

استاندار یادآور شد: حوزه علمیه امام خمینی اراک با ثبت در فهرست آثار ملی کشور و وجود حجره طلبگی امام راحل در آن فرصتی خوب برای بازدید نسل جوان جامعه از این مجموعه را فراهم می کند تا ضمن بازدید از این اثر تاریخی ملی با فرهنگ دینی نیز آشنا شوند.

مدیر مدرسه سپهداری اراک نیز گفت: مدرسه سپهداری اراک قدیمی ترین مدرسه شهر اراک است که قدمت آن به زمان تاسیس شهر اراک به دستور یوسف خان گرجی برمی گردد.

حجت الاسلام سید احمد میرمهدی با بیان این که این مدرسه از ابتدا در اختیار علما منطقه قرار گرفت افزود: اوج فعالیت های این مدرسه به زمان حضورمرحوم حاج محسن اراکی از فقها و بزرگان جهان شیعه برمی گردد.

مدیر حوزه علمیه استان مرکزی نیز گفت: امام خميني(ره) در سال 1299 شمسي براي ادامه تحصيل به اراک عزيمت نموده و در حجره اي واقع در جبهه شرقي ساختمان مدرسه سپهداري اراک که به مدرسه علميه اراک هم شهرت دارد سکونت يافتند.

حجت الاسلام سید علی حسینی پور انقلاب اسلامی را انقلابی بی نظیر در جهان دانست و  افزود: انقلاب اسلامی در مقطعی از زمان رخ داد که حیرت جهانیان را برانگیخت و باعث تحولی بزرگ در تاریخ جهان شد.

نقش روحانیت و حوزه علمیه در نهضت انقلاب ایران

وی تاکید کرد: باید تمام جنبه هاي مختلف اين نهضت عظيم به نسل جدید مخصوصا طلاب و حوزويان معرفی شود.

حجت الاسلام حسینی پور با اشاره به نقش روحانیت و حوزه علمیه در نهضت انقلاب ایران اظهار کرد: يکي از اقشاري که دراين انقلاب نقش کليدي داشت روحانيت بود که در راس آن امام خميني(ره) به عنوان يک رهبر و مرجع اين نهضت را هدايت مي کرد.

وی ادامه داد: يکي از برنامه هاي مهمي که هر ساله و در نخستين روز از دهه مبارک فجر، برگزار مي شود، گلباران و عطرافشاني، حجره طلبگي بنيانگذار جمهوري اسلامي در اراک است.

این روزها تمامی کشور آماده برگزاری جشن بزرگ و ملی دهه فجر هستند، دهه فجری که انفجار نور است. در این میان مردم استان مرکزی شوری صد چندان دارند زیرا می دانند مردی که پایه گذار و بانی این انقلاب بوده است از سرزمین آفتابی آنها دمیده است و  حوزه علمیه امام خمینی (ره) آماده است که به یادمان قدوم و نفوس روح الله خمینی این حجره را گلباران کند.

امام خمینی (ره) بزرگترین مرد تاریخ ایران و اسلام در سده های اخیر است، صلابت، جسارت و منش وی در برخورد با استعمار و استکبار برای همیشه در تارک تاریخ جهان خواهد درخشید.

مردم اراک این روزها افتخار می کنند که بر زمینی قدم می گذارند که روزی قدمگاه این مرد بزرگ بوده است و خوشحالند در هوایی نفس می کشند که نفس های حقِ مردی الهی در آن پخش شده است. مردی که مدتی در مدرسه سپهداری شهرشان تحصیل کرده است.

کد خبر 2224775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha