۴ شهریور ۱۳۸۴، ۱۱:۳۴

در گفت و گو با مهر

ناصر وحدتي : داوران جوايز ادبي فقط به كتابهاي روشنفكري توجه مي كنند !

ناصر وحدتي : داوران جوايز ادبي فقط به كتابهاي روشنفكري توجه مي كنند !

ناصر وحدتي ، نويسنده و منتقد ادبي ، گفت : جوايز ادبي در روند ادبيات داستاني ما خلل ايجاد كرده و به جاي اينكه تاثير مثبتي بر اين جريان بگذارد ، تاثير مخربي بر ادبيات گذاشته است .

 


وحدني در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر ، افزود : در چند سال اخير جوايز ادبي گوناگوني توسط بنگاه هاي نشر كتاب راه اندازي شده كه اين جوايز به نوعي به روند داستان نويسي ما صدمه زده است .

عضو كانون نويسندگان ايران در ادامه گفت: برخي اعتقاد دارند اين جوايز ادبي توسط منتقداني داده مي شود كه كتاب ها را اصلا مطالعه نمي كنند و تنها يك كتاب را با مقاصد خاص انتخاب مي كنند .

نويسنده كتاب « خون دشت » در ادامه گفت : سمت و سويي كه اين داستان ها به ادبيات داده اند به ادبيات معاصر ما لطمه هاي زيادي زده است .

وي تصريح كرد : در اعطاي اين جوايز به نويسندگاني كه كتابهايشان مورد استقبال زيادي در جامعه قرار مي گيرد و به اصطلاح كتابهاي پرفروش دارند به هيچ وجه اهميتي نمي دهند و فقط به داستان نويسي روشنفكري كه مخاطب خاص تري دارد توجه مي شود .

به گزارش مهر ، ناصر وحدتي ، در ادامه تصريح كرد : آنچه كه مورد قبول و توجه داوران جوايز ادبي روشنفكري است ، مورد توجه و استقبال خوانندگان و مخاطبان زير سي سال ادبيات داستاني واقع نمي شود و اين يكي از مشكلات جوايز ادبي در ايران است .

نويسنده كتاب « روي خوش زندگي » در ادامه درباره علت خوانده نشدن ادبيات در ايران گفت : اگر نگاهي به گذشته و اوايل انقلاب داشته باشيم مي بينم كه در اين سالها كتاب ها با شمارگان بسيار زيادتري منتشر مي شود ولي امروزيه كتاب مورد استقبال قرار نمي گيرد .

 

" ناصر وحدتي " ، درباره علت كم توجهي به رمان وادبايت در سطح جامعه گفت :  اين كه دانشجويان ادبيات ما حتي فرصت خواندن "رمان" را دارند يكي از مشكلات ما در نظام آموزش عالي است . اصلا ادبيات داستاني و ادبيات معاصر در اين نظام جايگاهي ندارد. با همه اين حرف ها اين مسائل به معناي خوانده نشدن رمان نيست . اگر وضعيت انتشار كتاب در حال حاضر را با اوايل انقلاب مقايسه كنيم مي بينيم كه به نسبت آن موقع ما كتابهاي بيشتري توليد مي كنيم و اگر تعداد عناوين منتشره در هر سال را در تيراژ اين كتابها ضرب كنيم مي بينيم كه تعداد زيادي از اين كتابها به دست مردم مي رسد .

 وي در پايان خاطر نشان كرد : البته يك نگرشي از زمان هاي گذشته باقي مانده و ان اين كه كتاب را در برخي از خانواده ها عامل تلف شدن وقت فرزندان مي دانند و با اين نگرش در مدارس ما اصلاح شود و بچه ها را تشويق كنند هر هفته يك عنوان كتاب جديد بخوانند . پس به نظر من يكي از دلايلي كه مردم به رمان علاقه نشان نمي دهند اين است كه در سطح مدارس و دبيرستان ها و مقاطع بالاتر تحصيلي تا دانشگاه ادبيات جايگاهي ندارد .

کد خبر 222524

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha