۱۲ بهمن ۱۳۹۲، ۱۰:۴۷

گزارش مهر/

هنر به کمک درناها و تالاب میقان می آید/ برگزاری جشنواره هنری درنا در اراک

هنر به کمک درناها و تالاب میقان می آید/ برگزاری جشنواره هنری درنا در اراک

اراک – خبرگزاری مهر: خواست ها و ضرورت های اجتماعی همیشه منشا تحولات یک جامعه است وحفظ محیط زیست و اهمیت آن زمانی می تواند دستخوش تحول شود و طی مسیر بهبود داشته باشد که به یک دغدغه اجتماعی تبدیل شود که ایجاد دغدغه اجتماعی می تواند با استفاده از ابزار هنر انجام شود. هنری که این بار به کمک درناهای تالاب بین المللی میقان آمده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برگزاری نخستین جشنواره هنری درنا تلاشی است از سوی موسسه زیست محیطی سبزاندیشان استان مرکزی تا بتواند با ایجاد آگاهی و دغدغه اجتماعی در خصوص مسائل زیست محیطی گامی برداشته باشد.

تالاب میقان اراک که یکی از زیستگاه های فصلی پرندگان مهاجر از جمله درناهای سیبری است، روزهای خوبی را پشت سر نمی گذارد، رعایت نشدن حق آبه این تالاب و حفر چاه های غیرمجاز در حاشیه آن از جمله مواردی است که اکوسیستم این منطقه را به مخاطره انداخته است از طرفی سرمای شدید و یخبندان امسال در این تالاب مهمان ناخوانده ای است که پرندگان مهمان این تالاب را غافلگیر کرده است.

مجالی برای مکث و تامل درباره ظرفیت ها و تهدیدهای تالاب میقان

برگزاری جشنواره هنری درنا با موضوع محیط‌زیست، تالاب میقان و درنا در چنین روزهایی مجالی است برای مکث و تامل به ظرفیت ها و تهدیدهایی که منطقه تالاب میقان با آن روبرو است. جشنواره ای که می تواند مردم جامعه را از یک گالری هنری به تالاب میقان ببرد و آن ها را با دنیایی متفاوت از دنیای روزمره شان ولی نزدیک از بعد مسافت روبرو کند. شاید خیلی از اراکی ها ندانند که در 15 کیلومتری شهرشان چه گنجینه زیست محیطی عظیمی وجود دارد.

دبیر جشنواره هنری درنا در خصوص برگزاری جشنواره هنری درنا در اراک به خبرنگار مهر گفت: این جشنواره با  هدف فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در حفظ و نگهداری از تالاب میقان اراک در سه بخش هنری کاریکاتور، پوستر و حجم برگزار می شود.

علی شهسواری هدف اصلی این جشنواره را عمومی کردن دغدغه‌های حفظ تالاب میقان در بین همه اقشار مردم عنوان کرد و افزود: رویکرد ما در این جشنواره این است که دامنه مشارکت مردم را وسیع کنیم و در مراتب بعدی این جشنواره که جلب توجه مسئولان در حفظ و رفع مشکلات تالاب است تلاش خواهیم داشت که به واسطه این جشنواره، تالاب میقان اراک به کنوانسیون رامسر بپیوندد.

وی ادامه داد: از آنجایی که تالاب میقان از سرمایه های ارزشمند زیست محیطی است این انجمن از سال 86 کمیته ای را تحت عنوان " کمیته میقان" تشکیل داده است که هدف نهایی آن حفاظت از تالاب میقان، 130 گونه پرنده موجود در این تالاب و نزدیک به 12 هزار درنایی است که در آن وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیطی سبزاندیشان افزود: نتایج تلاش های این کارگروه این بود که توانست در سال 2010 ( -89-88) از طرف دفتر تالاب  های کشور به عنوان قهرمان تالاب معرفی شود.

15 آبان ماه روز درنا

شهسواری با اشاره به اینکه هر ساله در آبان ماه شاهد مهاجرت پرندگان بسیاری از جمله درناهای سیبری به این منطقه هستیم، اظهار کرد:  15 آبان‌ماه به پیشنهاد موسسه سبزاندیشان‌ اراک به عنوان روز درنا نام‌گذاری شد و این اقدام به منظور تثبیت تالاب میقان و درنا و پرندگان این منطقه در افکار عمومی بود.

وی تاکید کرد: از 15 آبان روز استانی درناها تا 13 بهمن که روز ملی تالاب ها است که فاصله سه ماهه دارد فرصت مناسبی است برای انجام برنامه هایی برای حیات و نجات تالاب میقان اراک و همچنین مجالی است برای انجام اقداماتی که بتوان این تالاب را بین المللی و به کنوانسیون رامسر ملحق کرد.

دبیر جشنواره هنری درنا برگزاری جشنواره را یک از این اقدامات عنوان و گفت: از آنجایی که هنر یکی از ابزار تاثیرگذار در فرهنگ سازی است، گاه یک پوستر یا یک عکس می تواند به اندازه یک کتاب مفهوم داشته باشد و تاثیر خود را بگذارد.

شهسواری ادامه داد: حساس سازی و جلب مشارکت مردمی به مسایل تالاب میقان اراک، شناساندن زیبایی ها و چالش های این تالاب کویری و دفاع از حق آبه این تالاب ارزشمند را از اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.

آگاهی عمومی باعث دغدغه عمومی می شود

وی تاکید کرد: خیلی از مردم اراک نمی دانند چنین اکوسیستمی از لحاظ گردشگری،  ورود و تنوع پرندگان در نزدیکی شهر اراک وجود دارد و به نوعی به کمک این نمایشگاه مردم سفری کوتاه به تالاب دارند و با آن آشنا می شوند.

شهسورای با بیان اینکه آگاهی عمومی باعث دغدغه عمومی می شود، اظهار کرد: این خواست و دغدغه موجب کنترل اجتماعی می شود و از طرفی باعث می شود تا دست اندرکاران و مسئولان با جدیت بیشتری مسائل را دنبال کنند.

وی ادامه داد: جشنواره هنری درنا در سه بخش حجم، پوستر و کاریکاتور برگزار شد که آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از ارزیابی توسط داوران انتخاب و از نهم بهمن به مدت سه روز به نمایش گذاشته می شوند.

دبیر جشنواره درنا گفت:  البته به دلیل فضای محدود در نگارخانه ی فرهنگسرا برخی از آثار مجال نمایش نداشتند.

وی اعلام کرد: در این نمایشگاه 40 کاریکاتور، 20 پوستر و 11 اثر حجم به نمایش در می آید.

رئیس هیئت مدیره موسسه زیست محیطی سبزاندیشان ادامه داد: امسال ما شاهد گیر افتادن پرندگان تالاب میقان در میان برف و سرمای شدید بودیم که همه مان را غافلگیر کرد.

کمبود غذا و ضعف تهدید اصلی جان پرندگان

وی توضیح داد: سال های پیش درناها و دیگر پرندگان مهاجر در تالاب میقان زمستان گذرانی نمی کردند و معمولا با آغاز سرما تالاب را به مقصد تالاب های مرکزی کشور و دیگر زیستگاه ها ترک می کردند.

شهسواری گفت: در یکی دو سال گذشته به دلایلی از جمله از بین رفتن تالاب های مرکزی ایران، پرندگان مهاجر ادامه فصل سرما را در تالاب میقان می مانند که سرمای شدید و بارش برف امسال موجب غافلگیری آنان شد.

وی کمبود غذا و ضعف پرندگان را دلیل اصلی تهدید جان پرندگان عنوان و افزود: علت اصلی مخاطره جان پرندگان این بود که به دلیل سرما و کمبود غذا ضعیف شده بودند و همین ضعف مانع حرکت آن ها شده و موجب شده بود که تعدادی از آنها توسط شکارچیان یا وحوش منطقه از بین بروند و به نوعی پناهگاه امنشان ناامن شده بود.

شهسواری تصریح کرد: البته بخشی از مرگ و میر پرندگان در مسیر مهاجرت امری طبیعی است ضعیف شدن به واسطه طی مسافت طولانی و پیری و شکار باعث تلف شدن تعدادی از آن ها در طی سفرشان می شود؛ اما تعدادی نیز به واسطه سرما و کمبود آذوقه در زیستگاه تالاب از بین رفتند.

وی ادامه داد: موسسه زیست محیطی سبزاندیشان اراک امسال باتوجه به سردی هوا و بارش شدید برف و یخ زدن تالاب میقان و گرفتارشدن پرندگان مهاجر ازجمله درناهای خاکستری اقدام به فرخوان برای جمع آوری کمک مالی برای تهیه گندم نمود.

حفظ محیط زیست و کمک به بهبود آن از وظایف انسانی است

شهسواری گفت: خوشبختانه در مرحله اول موفق شدیم که با توجه به کمک های مالی رسیده مقدار یک هزار و100 کیلوگرم گندم شکسته درجه یک (مخصوص دام و طیور)تهیه کنیم.

وی با بیان اینکه  این گندم ها در دو نوبت به منطقه تالاب برده شد، افزود: این برنامه تا پایان فصل سرما چند نوبت دیگر اجرا می شود؛ کمک های مردمی باعث دلگرمی ما شد و نکته جالب این است حتی در کمک هایمان از شهرهای تبریز و سرخرودِ مازندران نیز کمک هایی دریافت کرده ایم.

شهسواری با اشاره به اینکه طبیعت غیرقابل پیش بینی است، افزود: با توجه به اینکه ممکن است شرایط جوی امسال در سال آینده نیز تکرار شود بهتر است اقداماتی از قبل صورت گرفته شود بعنوان مثال از ابتدای فصل پاییز و سرما فراخوان زده و آمادگی برای مقابله با چنین اتفاقاتی باشند.

وی گفت: حفظ محیط زیست و کمک به بهبود آن از وظایف انسانی است زیرا وقتی محیط زیست مورد دستخوش و تغییر انسان قرار می گیرد باید انسان های دیگر به کمک آن بیایند تا طبیعت به حالت طبیعی و پایدار خود برگردد.

شهسواری گفت: تمام تلاش ما این است که حقابه تالاب کویری میقان رعایت شود و علاوه برآن نیز از معدن املاح این منطقه به درستی برداشت شود تا خدشه و آسیبی به تالاب وارد نشود.

حفظ محیط زیست و کمک در بهبود آن می تواند در داشتن روزهای سالم تر و زیباتر برای مردمان یک جامعه موثر باشد، اما این امر تنها در سایه ایجاد حساسیت و دغدغه عمومی ایجاد می شود.

........

گزارش: سمیه انصاری فر

کد خبر 2225843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha