۱۵ بهمن ۱۳۹۲، ۱۱:۳۲

گزارش مهر از توزیع سبد کالا در گلستان/

هجوم برای دریافت سبد کالا در گلستان/ صف های طولانی در سرمای شدید زمستان در شان مردم نیست

هجوم برای دریافت سبد کالا در گلستان/ صف های طولانی در سرمای شدید زمستان در شان مردم نیست

گرگان – خبرگزاری مهر: با آغاز توزیع سبد کالا در استان گلستان فروشگاه های ارائه محصولات این سبد از ساعات آغازین روزهای سرد و برفی گلستان شاهد هجوم شهروندان و اهالی روستاهای شهرستان های استان است.

به گزارش خبرنگار مهر، بعداز تصمیم دولت برای ارائه سبد کالا به خانوارهای ایرانی همزمان در استان گلستان نیز توزیع این محصولات آغاز شد.

علی رغم سرمای شدید و بارش برف در گرگان و سایر شهرهای استان گلستان فروشگاه های توزیع این محصولات شاهد صف های طولانی متقاضیان سبد کالا بودند.

هجوم و فشار جمعیت در اکثر فروشگاه ها به نحوی بود که باعث صدمه دیدن افراد و حتی نزاع و درگیری شد. در فروشگاه رفاه گرگان که همجوار پارکینگ عمومی نعلبندان نیز هست، ازدحام جمعیت و فشار مردم به یکدیگر باعث صدمه دیدن تعدادی از شهروندان و متقاضیان دریافت سبد کالا شد.
د

ر این مکان که روز دوم توزیع، قسمت زنان و مردان را جدا کرده بودند به شهروندان برای دریافت نوبت فیش ارائه می کردند. خانمی که بعلت فشار زیاد جمعیت بیرون از صف ایستاده بود و نفس نفس می زد به خبرنگار مهر گفت: بیش از یک ساعت است که در این روز سرد در صف ایستاده ام.

وی افزود: جمعیت بسیار زیادی پشت ما ایستاده بودند و مدام ما را هل می دادند و سعی داشتند با فشار آورن و سر و صدا زودتر از سایرین فیش بگیرند.

 

 

مسئولان تدابیری برای برقراری نظم در نظر نگرفته اند

وی در پاسخ به این که چرا برای دریافت سبد کالا در صف منتظر نمی شوید گفت: چطور می توان وقتی مردم هجوم آورده اند و سر و صدا می کنند در صف ایستاد، از طرفی مسئولان توزیع هم تدابیری برای نظم و ترتیب این فروشگاه ها در نظر نگرفته اند.

این خانم با بیان این که فشار جمعیت باعث صدمه به وی شد ادامه داد: از پشت سر آنقدر به من فشار آوردند که روی زمین افتادم و اگر کمکم نمی کردند زیر دست و پا له می شدم.

درست در زمان گفتگو خبرنگار ما با این خانم بعلت ازدحام جمعیت و فشار آوردن به سایه بان فروشگاه برای دسترسی سریعتر به فیش ها این سایه بان از جا کنده شد که حضور به موقع صاحب فروشگاه مانع از افتادن آن بر سر مردم شد.

در سوی دیگر که صف مردان بود پیر مردی که در بیرون صف ایستاده بود گفت: دیروز هم برای دریافت سبد کالا مراجعه کردم ولی نتواستم بگیرم، امروز دوباره صبح زود آمدم ولی باز هم قبل از من عده زیادی منتظر بودند.

رمضان رضایی با بیان این که شغلش کشاورزی است گفت: برای من که سنی از من گذشته و دیگر مانند جوانی توان کار کردن ندارم این چیزهایی که دولت قرار است به ما بدهد کمک زندگی ام است زیرا از کشاورزی درآمد چندانی ندارم.

وی اظهار کرد: ولی در این دو روز کسی مراعات سن و حال من را نمی کند، مردم آنقدر هجوم آورده اند که نمی شود حتی صف تشکیل داد، کسی هم حاضر نیست برای من کالا ها بگیرد.

مرد جوان دیگری که در میان جمعیت جلوی باجه ارائه فیش بود گفت: با این جمعیت زیاد و نداشتن برنامه ریزی مسئولان اگر بخواهیم در صف باشیم به ما چیزی نمی رسد چون اکثر مردم اصلا صف را رعایت نمی کنند.

به تصمیمات دولت اعتمادی نیست

علی اصغر قزل سفلو در پاسخ به این سوال که چرا با وجود تمدید زمان توزیع در این زمان سرد و یخ بندان در اینجا حاضر شده است گفت: من به تصمیمات دولت اعتماد ندارم، هر روز یک تصمیم می گیرند فردا ممکن است اصلا مجلس مخالفت کند و دیگر این طرح اجرا شود برای همین بهتر است هر چه زودتر کالاهای خود را بگیریم.

وی نداشتن برنامه ریزی برای ارائه محصولات توسط فروشگاه ها و همچنین تعداد کم آن ها در شهر ها را عامل تجمع زیاد افراد و مشکلات پیش آمده دانست و گفت: دولت در توزیع محصولات برنامه ریزی خوبی نداشته و همین عدم برنامه ریزی باعث بروز مشکلات در بین شهروندان شده، به نوعی دود نداشتن برنامه ریزی دولت به چشم مردم رفته است.

از سوی دیگر به دلیل همجواری فروشگاه با پارکینگ و جمعیت زیاد افراد حاضر در محوطه که تعدادی از آن ها خودروهای خود را در محوطه رها کرده بودند تردد خودرو های حاضر در پارکینگ را با مشکل رو به رو کرد.

در بقیه نقاط توزیع هم وضع بهتر از این نبود. در فروشگاه همجوار دادگستری گرگان علی رغم این که برای صف ایستادن مردم داربست بسته بودند باز هم همجوم جمعیت بی نظمی های زیادی را ایجاد کرده بود.

صف طولانی جمعیت از مقابل درب خودروهای دادگستری گذشته و به درب عبور و مرور افراد رسیده بود که انتهای آن جمعیت زیادی جمع شده بودند. همین جمعیت زیاد و فشار به داربست ها خود خطراتی را ایجاد کرده است.

 

 

با دعوا سبد کالای خود را گرفتم

یکی از افرادی که سبد کالای خود را گرفته بود گفت: من از صبح زود در صف ایستاده بودم ولی با صف نمی شود اینچور چیزها را گرفت بلکه باید با دعوا گرفت.

این خانم که حاضر به گفتن نام خود نشد افزود: کمی تعداد فروشگاه ها عامل تجمع زیاد مردم در مقابل فروشگاه و همچنین بی نظمی های اتفاق افتاده است.

در همین رابطه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان با بیان این که مسئولیت توزیع کالا در استان به عهده فروشگاه های معرفی شده است گفت: در گرگان مشمولان نیروهای مصلح از فروشگاه اتکا و بقیه افراد باید به سایر فروشگاه های معرفی شده مراجعه کنند.

یدالله وفایی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در استان گلستان تعداد 350 هزار نفر مشمول دریافت سبد کالا شده اند که می توانند با به همراه داشتن کارت ملی خود رمز دریافت این کالا نیز هست به فروشگاه های معرفی شده در شهرستان مورد نظر خود مراجعه کنند.

نقص های اجرای توزیع سبد کالا برطرف می شود

وی با بیان این که توزیع سبد کالا یک تصمیم کشوری است و اجرای آن هم توسط وزارت خانه پیگیری می شود بیان کرد: این اتفاق در دولت یک تصمیم جدید و بزرگ است که ممکن است در ابتدا نقص هایی داشته باشد ولی با گذشت زمان یقینا این مشکلات بررسی و رفع خواهند شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی افراد حاضر در گروه های معرفی شده تحت پوشش قرار نگرفته اند گفت: سامانه ای برای بررسی وضعیت توزیع کالا در خانوار هم از طریق پیامک و هم از طریق اینترنت در نظر گرفته شده که افراد با مراجعه به آن می توانند از وضعیت خود مطلع شوند لذا کسانی که تایید نشده اند باید از طریق گروه تحت پوشش خود و مدیریت استان یا شهرستان مربوطه اقدام کنند.

مطمعنا توزیع کالای رایگان در بین اقشار مختلف جامعه اقدام بزرگی است و اجرای آن شجاعت خاصی را می طلبد اما باید این نکته را در نظر گفت که حضور مردم در صف های طولانی آن هم در زمستانی سردی که بعلت بارش برف و یخبندان بسیاری از مسیرهای شهری و روستایی مسدود شده است اقدام پسندیده ای نیست.

در همین رابطه یک کارشناس علوم سیاسی گفت:  در ارتباط  با برنامه های اقتصادی دولت یازدهم که هدف استراتژیک آن دستیابی به پیشرفت و توسعه اقتصادی است، اهداف کوتاه ، میان و بلند مدت ترسیم شده است که اقدامات فوری اقتصادی نظیر مدیریت بازار ارز، مدیریت قیمتها در بازار کالاهای اساسی و دارو، راه اندازی شورای گفتگو دولت با اتاق های بازرگانی و بخش خصوصی و اجرای بسته حمایت از اقشار کم درآمد از اولویتهای تیم اقتصادی دولت با هدایت دکترعلی طیب نیا وزیر اقتصاد و دارایی و با کمک وزارت تعاون در حال انجام است.

تحوه توزیع کالا پسندیده و در شان مردم نیست

حامد صمدلویی افزود: ضمن اذعان به موفقیت تیم اقتصادی دولت در عملیاتی کردن برخی از اقدامات فوری اقتصادی و ایجاد امید و انگیزه در بخش تولید کنندگان داخلی و با هماهنگی تیم سیاست خارجی تلاش برای جذب سرمایه گزاران خارجی، نحوه توزیع سبد کالا به اقشار کم درآمد نه در شان ملت ایران و نه در حد و اندازه استانداردهای مورد انتظار دولت یازدهم بود.

این دکترای علوم سیاسی تاکید کرد: پسندیده نبود بخشی از جامعه ما که همگام با هموطنانشان در آخرین روزهای بهاری ۹۲ در صف های طولانی حماسه سیاسی ۲۴ خرداد را رقم زدند در سرمای زیر صفر زمستانی اقصی نقاط کشور اینگونه تحقیر شوند.

کد خبر 2228679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha