۱۶ بهمن ۱۳۹۲، ۸:۰۵

گزارش خبری/

تبدیل گناوه به منطقه آزاد تجاری مطالبه جدی مردم است/ لزوم توسعه زیرساخت‌های بندری گناوه

تبدیل گناوه به منطقه آزاد تجاری مطالبه جدی مردم است/ لزوم توسعه زیرساخت‌های بندری گناوه

بوشهر - خبرگزاری مهر: شهرستان گناوه به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی استان بوشهر محسوب می‌شود و لازم است که زیرساخت های تجاری به ویژه برای تجارت از طریق بندر و دریا فراهم شود و تبدیل بندر گناوه به منطقه آزاد تجاری از مطالبات جدی مردم گناوه است.

به گزارش خبرنگار مهر، گناوه از نظر جمعیتی سومین شهر استان بوشهر است و در حوزه اقتصادی به عنوان یکی از محورهای تجاری استان بوشهر محسوب می‌شود که بازارهای گسترده این شهر از مشهورترین بازارها در سطح کشور است.

افراد بسیار زیادی در شهر گناوه در سطح بازار به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم فعالیت دارند و با وجود مشکلات فراوان، اجناس خود را از خارج از کشور وارد کرده و در برخی موارد نیز از بازارهای داخلی تامین می‌کنند و در گناوه عرضه می‌کنند.

بازارهای گناوه در روزهای تعطیل و به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی مملو از مشتریانی است که خود را از نقاط مختلف کشور به این بندر می‌رسانند و خریدهای خود را از اجناس متنوع و به نسبت ارزان قیمت بازار گناوه انجام می‌دهند.

یکی از مطالبات اصلی و مهم مردم شهرستان گناوه تبدیل شدن این شهر به بندر آزاد تجاری است که این مهم نیازمند تلاش و پیگیری جدی مسئولان استان برای تحقق این امر است.

توسعه زیرساخت‌های بندری شهرستان گناوه نیز یکی از مالبات جدی مردم و مسئولان است که می‌توان در توسعه تجارت شهر گناوه و همچنین بندرریگ نقشی بسیار مهم و اساسی داشته باشد.

وسعه گمرک و زیرساخت‌های بندری گناوه ضروری است

رئیس شورای شهرستان گناوه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: توسعه شهرستان گناوه در ابعاد مختلف را با جدیت پیگیری می‌کنیم و تلاش داریم تا مشکلات مردم را در اولویت کاری خود قرار دهیم و از همه تلاش خود استفاده کنیم.

داراب عرب با اشاره به شهر تاریخی بندر ریگ اظهار داشت: شهر بندر ریگ، سابقه ای تاریخی در امر تجارت و دریانوردی دارد اما، این بندر اسکله ندارد؛ باور کنید اسکله ندارد و ضروری است که گمرک و اندک امکانات بندری ایجاد شده به مکانی مناسب و قابل توسعه و در خور نام این بندر باستانی انتقال یابد.

وی با اشاره به نبود زیرساخت های بندری در بنادر شهرستان متذکر شد: در دنیایی که سخن از تغییرات بزرگ کانتینری است و بنادر نسل سوم با تجهیزات و امکانات الکترونیکی حرف اول را در عرصه تجارت بین الملل می زنند با بنادر گناوه و ریگ چگونه می توانیم در تجارت منطقه ای و جهانی و حتی با بنادر استان های همجوار به رقابت بپردازیم.

رئیس شورای شهرستان گناوه گفت: داشته ها و قابلیت های شهرستان گناوه بسیار است و تنها به تجارت، صیادی، کشاورزی، آبزی پروری، گردشگری ختم نمی شود.

وی بیان داشت: بخش صنعت در شهرستان گناوه در یک شهرک صنعتی کم جان خلاصه می شود و نیاز است هم به شهرک صنعتی بندر ریگ جان تازه ای داد و هم به آرزوی مردم شهرستان یعنی ایجاد صنایع پتروشیمی جامه عمل پوشاند.

بندر گناوه پتانسیل تبدیل به منطقه آزاد تجاری را دارد

استاد دانشگاه‌های گناوه نیز به خبرنگار مهر گفت: گناوه شهر محوری تجارت استان بوشهر است و بنابراین بسیاری از مباحث به بحث محوری تجارت در این شهرستان برمی گردد.

احمد طاهری بیان داشت: نگاه جدی به گمرک و مسائلی که مستقیما مربوط به بازار می شود، بسیار مهم و از مطالبات است و درحقیقت بحث گردشگری در استان بوشهر، بحث اصلی بعد از انقلاب است و این گردشگری وابستگی اساسی به گمرک و بازار دارد.

وی ادامه داد: بحث اعظم اشتغال در گناوه به خاطر همین مقوله است و بار اصلی سرمایه گذاری را مردم خودشان به جای دولت بر دوش گرفته اند و بنابراین قوانین تسهیل کننده می تواند برای پایداری این فرآیند راهگشا باشد.

طاهری خاطر نشان ساخت: بندر گناوه پتانسیل لازم را برای تبدیل شدن به منطقه آزاد تجاری یا لااقل ویژه تجاری دارد و این از مطالبات جدی مردم گناوه است.

وی تصریح کرد: تقاضای مردم این است که به ویژه بخشی که ما اصطلاحا به آن تمرکزگرایی می گوییم از حوزه شهرستان بوشهر خارج شده و به بقیه شهرها و شهرستان ها براساس پتانسیل ها و لیاقت ها آنها توجه جدی شود.

توزیع عادلانه اعتبارات گردشگری از مطالبات مردم شهرستان گناوه است

طاهری متذکر شد: اگر پتانسیل های هر شهرستان به صورت کاملا مجزا، مشخص و روشن باشد و برنامه چندین یا چندین ده ساله استراتژیک بر این اساس ریخته شود، قطعا بهتر خواهد بود و به این ترتیب هر شهرستان می داند در کدام سمت و جهت بایستی حرکت کند.

وی با اشاره به بحث گردشگری افزود: در بحث گردشگری یکی از مطالبات مردم شهرستان گناوه توزیع عادلانه اعتبارات گردشگری و نه توزیع مساوی اعتبارات گردشگری است و همیشه مساوی بودن برابر با عدالت نیست.

طاهری تاکید کرد: تکمیل پروژه های نیمه تمامی که به ویژه در بحث گردشگری است، اهمیت دارد و گاهی شهرداری مجبور به انجام دادن این کار است و از آنجایی که اصلا نبایست به سمت این بخش برود، شهرداری گناوه را ضعیف کرده است.

وی ابراز داشت: لازم است که بودجه های گردشگری در این بخش هزینه شوند و این پروژه ها در ابتدا وضعیت آنها مشخص و سپس تکمیل شوند و باید به بحث ساحل و ساحل سازی همچنان مورد اهتمام ویژه قرار گیرند.

ارتقای گناوه به بندر درجه یک در اولویت است

استاندار بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: شهرستان گناوه دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در بخش های مختلف به ویژه در بخش اقتصادی و بازرگانی و گردشگری است که باید تلاش کنیم تا از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.

مصطفی سالاری با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت برای توسعه گردشگری این شهرستان، اضافه کرد: با توجه به آب و هوای بسیار خوبی شهرستان گناوه در ایام نوروز شاهد حضور افراد بسیاری در این شهرستان در این ایام هستیم که باید زیرساخت‌های گردشگری این شهرستان توسعه یابد.

وی تاکید کرد: با توجه به حضور گسترده مردم نقاط مختلف کشور در شهرستان گناوه لازم است که زیرساخت‌ها مثل هتل و اماکن اقامتی به خوبی ایجاد شود تا مسافران در این شهر با مشکلی مواجه نشوند.

استاندار بوشهر با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای توسعه حوزه تجارت و بهبود زیرساخت‌های بندری این شهر، بیان داشت: یکی از موضوعاتی که با جدیت پیگیر ان هستیم، ارتقای بندر گناوه به بندر درجه یک است و برای بررسی و رفع مشکلات گمرک گناوه نیز اماده هستیم.

وی افزود: به منظور بررسی مشکلات و مسائل گمرکی، کارگروهی را در استانداری تعیین کرده ایم که پیشنهاداتی برای تسهیل شدن فرآیندها در گمرک ها ارائه کنند تا بتوانیم وضعیتی بهتر از این داشته باشیم.

..................................
گزارش: حسین غلامی

کد خبر 2229412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha