۱۸ بهمن ۱۳۹۲، ۱۲:۲۴

اکبر در «همه چیز برای فروش» شبیه قیصر است/ جنس فیلم فضای وسترن را می طلبید

اکبر در «همه چیز برای فروش» شبیه قیصر است/ جنس فیلم فضای وسترن را می طلبید

کارگردان فیلم «همه چیز برای فروش» گفت: قصیر فیلم کیمیایی و اکبر فیلم من در چیزهایی شبیه هم هستند. قیصر خود قانون شد و آن را اجرا کرد اما اکبر در ابتدا مداراگر بود اما فضا و جبر باعث شد که او به سمتی برود که مجبور شود در مقابل همه بایستد.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» با حضور امیر حسین ثقفی کارگردان، علی اکبر ثقفی تهیه‌کننده، صابر ابر، جواد عزتی، مزدک میرعابدینی بازیگران، محسن دارسنج چهره‌پرداز، کارن همایونفر آهنگساز، مستانه مهاجر تدوینگر و شراره سرور طراح صحنه و لباس در کاخ جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست امیر حسین ثقفی در پاسخ به اینکه آیا او از نمایش خشونت و فقر در فیلم هایش خوشحال می شود؟ گفت: از نظر من خشونت تنها خشونت فیزیکی نیست. دروغ، خصومت و مانع شدن از انجام یک پدیده طبیعی  هر کدام یک خشونت هستند. من در این فیلم می خواستم  نشان دهم که یک انسان چگونه می تواند از یک خشونت فیزیکی به خشونت های دیگر نیز برسد.

علی اکبر ثقفی در پاسخ به این سئوال که آیا تنها نسبت خانوادگی با کارگردان سبب شده  فیلمی این چنین را که نمی توان به گیشه آن امیدوار بود بسازد؟ توضیح داد: تنها یک بخش از فیلمسازی گیشه است و سینما ابعاد دیگری نیز دارد. ما باید با فیلم هایی از این دست مخاطب عام سینما را تربیت کنیم. اگر «همه چیز برای فروش» اکران خوبی داشته باشد می تواند مخاطبان زیادی داشته و آنها را به فکر بیاندازد. من و پسرم در این نوع از سینما که سینمای مورد علاقه مان است گام برداشته ایم و من از هر سینماگر جوانی که بخواهد در این زمینه کار کند حمایت می کنم.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم بازار بین المللی مناسبی را برای سینما راه اندازی کنیم می توانیم فیلم هایی جهانشمول بسازیم و من به عنوان یک تهیه کننده پای این نوع از فیلم ها هستم.

کارگردان فیلم «همه چیز برای فروش» در ادامه این نشست بیان کرد: داستان این فیلم یک داستان واقعی است. این اتفاق برای یک سرباز از آذربایجان رخ داده و باعث شده تا دو چشمش را از دست بدهد. اگر هم داستان واقعی نبود سرباز فیلم آنقدر در شرایط سختی قرار دارد که اگر برادرش پول عمل را تامین نکند چشمانش را از دست خواهد داد.

ثقفی در ادامه صحبت های امیر حسین ثقفی گفت: بیمه برای یک سرباز زمانی معنا دارد که در طول خدمت برایش اتفاقی رخ داده باشد اما سرباز داستان ما در مرخصی بسر می برد و برادر سرباز به دلیل زمان کم نمی تواند پروسه بیمه را طی کند.

صابر ابر بازیگر نقش اکبر در پاسخ به این سئوال که اگر باز هم به شما پیشنهاد شود که در این نقش بازی کنید قبول خواهید کرد یا نه؟ گفت: من صد بار دیگر هم اگر این نقش را به من پیشنهاد دهند با تمام جان قبول خواهم کرد. خوشبختانه جزو بازیگرانی هستم که فیلمنامه های بسیاری را می خوانم اما همیشه سعی می کنم انتخابی داشته باشم که بتوانم از آن دفاع کنم. من از این فیلم محکم دفاع می کنم. «همه چیز برای فروش» می تواند فرصتی خاص برای هر بازیگری باشد که بتواند در یک نقش متفاوت حضور داشته باشد. آدمهای این فیلم مانند فیلم دیگر امیر حسین دنیای متفاوتی دارند. نباید فراموش کنیم که اصلا بدنبال بیمه نیست باید به خاطر داشته باشیم که مردم این شهر برای هیچ کجا نیستند.

وی ادامه داد: زمانی که می خواهم نقشی را بازی کنم آن شخصیت را از خودم عبور می دهم. اکبر نیز از من گذشته است هیچ کدام از نقش هایی که هر بازیگری در آن بازی می کند شبیه هم نیست. یاد بگیریم که شخصیت ها را  کل داستان ببینیم نه آنکه شخصیت در چه لحظاتی شبیه همدیگر است.

امیر حسین ثقفی در ادامه این نشست گفت: سینما و قصه برای فرم است. من وامدار سینمای اروپای شرقی هستم. به عنوان یک کارگردان باید بگویم که خود آموخته سینمایم  و سینمای اروپای شرقی و سینمای روسیه را نامیرا می دانم.

افسانه مهاجر تدوینگر این فیلم سینمایی گفت: فیلم هایی که پلان سکانس دارد خیلی سخت است این فیلم درست است که پلان سکانس دارد اما تمپوی مونتاژ بالا است. من سر این فیلم خیلی سفت ایستاده ام و در رابطه با آن حرف می زنم. از نظر من  این فیلم  خیلی سینماست.

وی در پاسخ به این سئوال که چقدر برای ساخت «همه چیز برای فروش» از سینمای وسترن تاثیر گرفته است، بیان کرد: من زیاد بدنبال تکرار نیستم، تکرار آدم را به بلاهت می رساند. اگر وسترن در این فیلم دیده می شود شاید برای این است که جنس داستان این را می خواهد.

کارن همایونفر آهنگساز این فیلم سینمایی گفت: با بسیاری از کارگردانان بزرگ در این سینما کار کرده ام اما امیر حسین ثقفی جایگاه ویژه ای دارد همین عاشقانه اش به سینما و رعایت او به فرم است که من به عنوان یک آهنگساز کلاسیک کار کردن با او را دوست دارم.

وی در پاسخ به این سئوال که این اولین فیلم اوست که بدون ملودی ساخته می شود توضیح داد: موسیقی بدون ملودی وجود ندارد اما گاهی این ملودی شنیده می شود و گاه نه. با هر فیلم باید مانند خودش برخورد کرد. امیر حسین ثقفی آنقدر راهنمایی های درستی در رابطه با موسیقی  انجام می دهد که گاهی شک می کنم که او آهنگساز نیست. او مابه ازای تصاویر موسیقی را آنقدر خوب به آهنگساز منتقل می کند که راهی جز خوب ساختن فیلم نداریم.

جواد عزتی در پاسخ به این سئوال که چرا در فیلم های تک سکانس بازی می کند، توضیح داد: می خواستم در یک فیلم خوب بازی کنم اندازه حضورم در فیلم اهمیت نداشت. از نظر من یک فیلم خوب در سینمای ایران ساخته شده که من در آن بازی می کنم.

مزدک میرعابدینی یکی دیگر از بازیگران «همه چیز برای فروش» در ادامه این نشست بیان کرد: افتخار می کنم با امیر حسین ثقفی و در کنار صابر ابر فیلم بازی کردم. امیر حسین با وجود سن کم، با تجربه ترین و مطمئن ترین کارگردانی است که با او کار کرده ام.

شراره روشن طراح صحنه و لباس این فیلم گفت: مهمترین چیز برای من رویکرد بصری بود و می خواستم برای شخصیت های این فیلم و نوع پوششان به نوعی آشنا زدایی برای مخاطب داشته باشم. نمی خواستم آن چیزی را که هر روز مخاطب می بیند در این فیلم تکرار شود.

امیر حسین ثقفی در پاسخ به این سئوال که اکبر تا چه اندازه شبیه قیصر فیلم کیمیایی است؟ گفت: قیصر و اکبر در چیزهایی شبیه هم هستند. قیصر خود قانون شد و آن را اجرا کرد اما اکبر در ابتدا مداراگر بود اما فضا و جبر باعث شد که او به سمتی برود  که مجبور شود در مقابل همه بایستد. اکبر دارد با هم طبقه خود می جنگد انگار که دارد به نوعی خودزنی می کند.

محسن دارسنج چهره پرداز در پایان گفت:  همیشه در کارم سعی می کنم تا از دست و پاگیری گریم جلوگیری کم. به همین دلیل همیشه سعی کرده ام تا گریم را به گونه ای طراحی کنم تا به بازیگر کمک کند. به عنوان مثال حبیب رضایی یک شخصیت مالی خولیایی  در فیلم است به همین دلیل تلاش کردم تا خنده های هیستریک او با نوع گریمش بخواند.

کد خبر 2230869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha