به گزارش خبرنگار مهر، امام حسن عسکري(ع) سال 232 هجري در مدينه چشم به جهان گشود. وی مفسري بي نظير براي قرآن بود و راه مستقيم عترت و شيوه صحيح تفسير قرآن را در ايام عمر کوتاه خود براي مردم و بويژه اصحاب بزرگوارش روشن کرد.
دوران عمر 29 ساله امام حسن عسکري به سه دوره تقسيم مي شود: دوره اول 13 سال از زندگي آن حضرت است که در مدينه گذشت، دوره دوم 10 سال در سامرا قبل از امامت ايشان و دوره سوم نيز نزديک به 6 سال امامت آن حضرت است.
در زمان امام یازدهم تعلیمات عالیه قرآنی و احکام الهی نشر و گسترش یافت
امام حسن عسکري از شش سال دوران امامتش، سه سال را در زندان گذراند و در این شش سال از امام آثار مهمي از جمله تفسير قرآن، نشر احکام و بيان مسائل فقهي و جهت دادن به حرکت انقلابي شيعياني که از راه هاي دور براي کسب فيض به محضر امام مي رسيدند بر جای مانده است.
در زمان امام يازدهم تعليمات عاليه قرآني و نشر احکام الهي و مناظرات کلامي جنبش علمي خاصي را تجديد کرد و فرهنگ شيعي، در رشته هاي ديگر نيز مانند فلسفه و کلام باعث ظهور مردان بزرگي چون يعقوب بن اسحاق کندی شد.
وجود اسناد زیادی از عمق شیطنت و وسعت نقشه های خائنانه دربار عباسی نسبت امام یازدهم
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در عصر امام انقلاب ها و حرکتهاي زيادي به صورت مسلحانه عليه خلافت بني عباس انجام مي شد گفت: بعضي از این قیام ها شيعي بود و خلافت عباسي را هراسان می کرد به ويژه اگر رهبري آن را شخصيت بي نظيري مثل امام عسکري به عهده می گرفت.
حجت الاسلام علی شکری با بیان این مطلب که عمق شیطنت و وسعت نقشه های خائنانه دربار عباسی در مورد امام عسكری(ع) و یارانش در تاریخ به خوبی ذکر شده افزود: در اسناد تاریخی هشیاری و تدابیر امنیتی امام نیز ذکر شده است.
وی با یادآوری این مطلب که امام عسكرى (ع) به شدت از جریان های فاسد انحرافی تبری جسته و مردم را از گرویدن به آن ها برحذر می داشتند خاطر نشان کرد: یکی از این فرقه ها صوفیه بود که بدعت، خودنمايى، چلّه نشينى، تعطيل كردن احكام دين، انزوا و .... از مظاهر اصلی آن به شمار می رفت و متاسفانه این روش های غلط گاهی تحت عناوینی مانند تشیع، ابراز علاقه به اهل بیت(ع) یا تهذیب نفس همچنان در حال انجام است.
نفوذ افکار انحرافی در میان شیعیان خطر بزرگ دوران امامت امام یازدهم
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان این مطلب که نفوذ افكار انحرافى و از جمله تصوّف در ميان شيعيان، خطرى بود که بزرگان گزارش آن را به امامان معصوم(ع) منتقل می کردند تصریح کرد: امام می فرماید " ابن حَسكه دروغ مى گويد و براى شما همين كافى است كه ما او را در زمره دوستان خود نمی شناسيم. ما بر خدا حجّت نداريم بلكه حجّت از اوست بر ما و بر همه خلقش. من اين سخنان را نفى کرده، از اين اشخاص بيزارى مى جويم، شما نيز آنها را رها كنيد."
شکری با اشاره به این نکته که خلفای عباسی از هر گونه اِعمال فشار و محدودیت نسبت به امامان دریغ نمی كردند و این فشارها در عصر امام جواد و امام هادی و امام عسكری (ع) در سامّرا به اوج خود رسید عنوان کرد: شدّت این فشارها به قدری بود كه سه پیشوای بزرگ شیعه كه در مركز حكومت سامّرا زندگی می کردند با عمر كوتاهی شهید شدند.
وی با یادآوری این مطلب که فشارها و محدودیتهای زمان امام حسن عسكری (ع) بیشتر از دو پیشوای قبل از خود بوده اذعان داشت: یکی از دلایل این امر قدرت عظیم شیعه در عراق بود و همه مردم می دانستند که این گروه به خلافت وقت معترضند و حکومت عباسیان را مشروع و قانونی نمی دانند.
عضو شورای فرهنگ عمومی استان سمنان از دیگر دلایل افزایش فشارها در زمان امام یازدهم را خبر تولد مهدی موعود(عج) از نسل حضرت عسکری(ع) دانست و ابراز داشت: آنها در صدد بودند فرزند آن حضرت را به دست آورده و نابود کنند.
وحشت خلفای عباسی از ولادت حضرت مهدی(عج)
امام جمعه بسطام نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ویژگی های ممتاز عصر امام حسن عسکری(ع)گفت: یکی از این ویژگی ها نزدیکی به میلاد ولی عصر (عج) و عصر غیبت است.
حجت الاسلام سید علی رضوی نسب با بیان این مطلب که خلفای سامرا با توجه به احادیث فراوانی که از تولد و فعالیت های امام زمان (عج) وارد شده بود از تولد او بسیار نگران بودند افزود: به همین دلیل خلفای بنی عباس در این دوران امام هادی(ع) را از مدینه به سامرا آوردند تا هم تلاشهای فرهنگی او و فرزندش امام حسن عسکری را کنترل کنند هم کودکی به نام مهدی را که قرار بود متولد شود شناسایی و به قتل برسانند.
وی با یادآوری این نکته که امام هادی (ع) شیعه را با فرهنگ سازی آماده ورود به عصر غیبت کرد اذعان داشت: امام حسن عسکری در دو بعد به ایفای نقش پرداخت یکی پنهان کردن تولد حضرت مهدی (عج) از چشم دشمنان و دیگر آگاه کردن خواص و افراد مطمئن نسبت به میلاد آن امام همام.
امام جمعه بسطام نقش امام حسن عسکری (ع) را در دوران خلافتش بسیار حساس دانست و خاطرنشان کرد: وی باید شیعه را برای بحران عدم حضور فیزیکی امام در جامعه و حادثه بزرگ غیبت آماده می کرد و در این راه زحمات فراوان کشید تا توانست ياران خود را براي چنين حادثه اي آماده کنند.
دوران امام حسن عسکری(ع) دوران اوج فشار خلفا بر امام و شیعیان
امام جمعه موقت شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر دوران خلافت امامین عسکریین (ع) را شرایط بحرانی و حساس معرفی و تصریح کرد: دوران امام حسن عسکری(ع) دوران اوج فشارهای خلفا بود چرا که پس از او به اراده خداوند متعال آخرين نفر از سلسله هدايت بشري برای محفوظ ماندن از تعدي ظالماني كه شهواتشان امير سرزمين وجودشان بوده، از ديده ها پنهان شده و خورشيد فروزان هدايت، پشت ابر رفته است.
حجت الاسلام عباس امینی با تاکید بر این که در زمان امام یازدهم، فشارهاي واردشده بر جريان حق به سمتي پيش رفت كه به غيبت حضرت مهدي(عج) منجر شد عنوان کرد: مراقبت شدید سیستم امنیتی و نظامی عباسیان بر امام یازدهم به قدری بود که باعث شد ایشان نتوانند در دوران حیاتشان یکبار هم به حج مشرف شوند.
وی تدابیر خاص امام حسن عسکری برای تداوم نظام امام در بستر صحیح خود و به دور از جریان های انحرافی و سپردن مسئولیت به امام بعدی را یادآور شد و ابراز داشت: مخفي نگه داشتن راز تولد حضرت مهدي (عج)، معرفي امام زمان (عج) به قليلي از شيعيان خاص و گسترش شبكه وكالت و نمايندگي از جمله این تدابیر است.
گسترش شبکه وکالت و نمایندگی مهم ترین تدبیر امام در راستای زمینهسازی برای دوران غیبت
رئیس حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) شاهرود آماده سازي شيعيان براي رويارويي با دوران غيبت امام معصوم (عج) را از مهمترين اقدامات اساسي و حساس امام حسن عسكري (ع) شمرد و اظهار داشت: مردمي كه 250 سال بدون واسطه مي توانستند با حجت الهي تماس بگيرند و مسائل و مشكلات خود را در هر زمينه با او در ميان بگذارند، آماده نبودند تا يكباره و بدون مقدمه به دوران غيبت امام معصوم قدم بگذارند.
امینی با تاکید بر این که عوارض این غیبت را در آن دوران نمی شد نادیده گرفت ادامه داد: اساسي ترين تدبير امام عسكري(ع) دراين زمينه گسترش شبكه وكالت و نمايندگي و نيز تقويت و راه اندازي پيك و رابط با شهرهاي ديگر بود.
تشکیل حوزه علمیه و کوشش های علمی امام، اقدامی موثر در حفظ اسلام
مسئول تبیان استان سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از جمله اقدامات موثر امام حسن عسکری در حفظ اسلام را تشکیل حوزه علمیه و کوشش های علمی که به انقلاب فرهنگی در بسیاری از مناطق اسلامی منجر شد دانست و گفت: از دیگر فعالیت های امام در این زمینه تربيت شاگردان متعدد براي تقويت فكري و معنوي شبكه ارتباطي وكالت، رعايت تقيه درفعاليت ها، ارتباط با پيروان خود در مناطق مختلف به طور سري و پنهاني، ارسال نامه ها و پيام ها به شيعيان از طريق پيك هاي مورد وثوق، پشتيباني مالي از شيعيان و محبان، آماده سازي شرايط براي دوران غيبت و مبارزه با انحرافات فكري و عقيدتي بوده است.
حجت الاسلام جواد عرب اسدی با اشاره به این نکته که پیام تمام تلاش های ائمه به خصوص سه امام قبل از امام زمان (عج) این است که كه نظام مبتني بر ولايت امام معصوم (ع) ارزان به دست ما نرسيده است كه آن را به آساني از دست بدهیم افزود: به ياد امام معصوم بودن و معرفت آن حضرت، پاسخي مثبت به اين همه تلاش است.
وی با یادآوری این مطلب که امام حسن عسکری (ع) با تشکیل مجموعه ای زیرزمینی از افکار و اندیشه های برتر شیعه حفاظت کرد تا در آینده به سطح بیاید خاطرنشان کرد: مشکلات زمان امام یازدهم در دو بخش اصلی دسته بندی می شود اول آن که ریشه این مشکلات در تضاد نظام هاي فكري امام(ع) و دولت حاكم بود و دیگر آن که به علل مختلف امکان ارتباط سالم میان امام و دوستانش وجود نداشت و برخی از دولتی ها هم با تشدید فشارها در قطع این ارتباط می کوشیدند تا هسته های زیرزمینی را از ارتباط با امام(ع) باز دارند و با استفاده از دوستان خويش تشكيلات مختلف امام(ع) را كه در كشورها و شهرها پراكنده بودند به چالش بكشانند.
بازداشت خانگی امام، در پادگان نظامی سامره عامل مهمی در عدم ارتباط امام و شیعیان
مسئول تبیان استان سمنان با اشاره به این که درایت امام موجب شد تا آن حضرت با استفاده از شیوه های مختلف ارتباط با تشکیلات حفظ شود تصریح کرد: به همین دلیل است که رساله های بسیاری از آن امام همام حاوي عناصر مهم به جا مانده که بازخواني آن ها مي تواند وضعيت عصر آغاز غيبت را معرفی و راهكارهاي مبارزه با دشمنان در جوامع بسته را به شيعيان بياموزد.
عرب اسدی رساله اسحاق نیشابوری را از جمله مهمترین این رساله ها معرفی و عنوان کرد: آنچه دراين نامه بيشتر از هرچيز به چشم می آید دغدغه آن حضرت از وجود اختلاف ميان اعضاي تشكيلات شيعه است، اين اختلافات مي تواند تشكيلات را آشكار سازد و منابع تغذيه مادي و فكري آنان را لو دهد. از اين رو هشدارهايي مي دهد و از رهبران تشكيلات و وكيلان خويش مي خواهد كه با مديريت درست آن را مهار و كنترل كنند.
وی بازداشت خانگي امامان(ع) در پادگان نظامي سامره را عاملي مهم در عدم ارتباط ميان امام(ع) و مسئولان سازمان هاي شيعي و در نهايت راه يابي برخي از افكار منحرف در ميان آنان دانست و اذعان داشت: امام در اين شرايط حساس وظيفه خود را حفظ امت مؤمن دانسته و بر اين باور بود که باید حجت را بر مردم تمام كند تا در روز رستاخيز توجيهي براي رفتارهاي خويش نداشته باشند زيرا خداوند در قرآن فرموده است كه امتي را بي اتمام حجت عذاب نمي كند و وجود امام(ع) و عدم استفاده از رهبري هاي الهي آن حضرت خود اتمام حجتي بود براي مردم تا مدعي فقدان رهبري و ولي از سوي خدا نشوند.
تقیه امام فضای خفقان آن روزگار را نشان می دهد
مدیر مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عج) شهرستان شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این که تقیه شدید امام در عملکرد حضرت فضاى خفقان آن روزگار را نشان می دهد گفت: از ديدگاه امام يازدهم هر كس كه بنام شيعه خوانده شود ولى اوصاف و ويژگي هاى يك شيعه حقيقى و واقعى را دارا نباشد، شيعه شمرده نمی شود.
حجت الاسلام حمید عبداللهیان با بیان این مطلب که شيعه واقعى كسانى هستند كه مانند رهبران دينى خود در نهضت خدمت رسانى به مردم و برادران دينى خويش فعّال و كوشا و به دستورات و نواهى الهى پایبند باشند افزود: امام حسن عسکری (ع) در این باره می فرماید: "شيعة عَلِّىٍ هُمُ الّذين يؤثِرُونَ اِخوانَهم عَلى اَنفُسِهِم وَ لَو كانَ بِهِم خصاصَةٌ وَ هُمُ الَّذينَ لايَراهُمُ اللّه حَيثُ نَهاهُم وَ لا يَفقَدُهُم حَيثُ اَمرَهُم، وَ شيعَةُ عَلِىٍّ هم الَّذينَ يَقتَدُون بِعَلىٍ فى اكرامِ اِخوانِهُم المُؤمِنين".
وی انتظارات و توقّعات امام حسن عسكرى (ع) را قابل اهمیت و دقت دانست و خاطر نشان کرد: اندیشه و تفکر، اساس تمام پیشرفت های مادی و معنوی بشر در طول تاریخ است که آن امام همام به شیعیان تاکید کردند که اهل فکر و تعقل باشند.
افتخار ما باشید نه باعث سرشکستگیمان
این استاد حوزه، ايمان گرائى و سود رسانى را از دیگر توقعات امام یازدهم شیعیان معرفی و تصریح کرد: امام بر این مسئله تاکید کردند که شیعیان به دو خصلت توجّه داشته باشند "خِصلَتانِ لَيس فَوقَهُما شَىءٌ الايمانُ بِاللّه، وَ نَفعُ الاِخوان دو خصلت است كه برتر از آن چيزى نيست، ايمان به خداوند و فايده رساندن به برادران (دينى)."
عبداللهیان به ياد خدا و قيامت بودن، حسابرسى اعمال و پاسخگويى وجدان، تقوا و پاكى راستى و امانتدارى، جزو بهترينها بودن نه بدترينها، عزّت نفس و دورى از ذلّت، افتخار بودن برای ائمه نه باعث سرشكستگى بودن را از دیگر توقعات امام(ع) از شیعیان خواند و عنوان کرد: امام عسكري(ع) به عنوان وظيفه اصلي رهبري و حفظ اساس اسلام و مسلمانان، بر خود فرض مي ديد تا هم با بيداد دربار مقابله كند و هم امت را از كژي هاي فكري، اخلاقي و فرهنگي در امان نگه دارد، از اين رو در دو جبهه همزمان به مبارزه پرداخت.
...................................
گزارش از الهام صادقی
نظر شما