۲۳ بهمن ۱۳۹۲، ۹:۱۰

بررسی فرایند استدلال در حقوق اسلامی/حقوق مقدس چیست؟

بررسی فرایند استدلال در حقوق اسلامی/حقوق مقدس چیست؟

بهنام صادقی در کتاب «منطق ساخت حقوق در اسلامThe Logic of Law Making in Islam» کوشیده است فرایند استدلال را در حقوق اسلامی مورد مطالعه قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، صادقی در پژوهش خود با بررسی رویه کلی پذیرفته گردیده در حقوق اسلامی بر آن ایده پای می فشارد که با چشم پوشی از تنوع مکاتب فقهی و حقوقی در حقوق اسلامی یک روح کلی حاکم بر «روند استدلال حقوقی» در حقوق اسلامی قابل شناسایی است.

نویسنده در مباحث آغازین اثر خویش به بررسی مفهومهای اصلی و محوری پژوهش خویش می پردازد برای نمونه وی مفهوم «حقوق مقدس» را مورد مطالعه قرار می دهد. صادقی همچنین در ادامه مطالعه ارتباط دین و حقوق تفاوتهای میان گفتمان حقوق دینی و گفتمان حقوقی غیردینی را بر می شمارد و امکان تغییر در روندهای پذیرفته گردیده در هریک را مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده با در پیش گرفتن رهیافت مطالعاتی تاریخی-جامعه شناختی در بخشهایی از «منطق ساخت حقوق در اسلام» به تأثیر فقه و حقوق اسلامی بر تحولات صورت گرفته در مناسبات اجتماعی و فرهنگی جوامع اسلامی در درازای زمان می پردازد.

صادقی پس از بیان مقدمه ای کلی مباحث خود را به شکل اختصاصی در محدوده فقه حنفی ادامه می دهد.

وی این مکتب فقه اهل سنت را به عنوان نمونه ای از مکاتب فقه اسلامی برگزیده و به مطالعه آن پرداخته است. وی مطالعه خود را در محدوده زمانی قرن های هشتم تا هجدهم پی می گیرد و در این بازه زمانی به مطالعه نقش حقوق اسلامی در مناسبات شخصی و مناسبات اجتماعی همت می گمارد.

نویسنده در ارتباط با نقش حقوق اسلامی در حوزه خصوصی زندگی افراد در قرن های هشتم تا هژدهم به مطالعه احکام فقهی مربوط به زنان می پردازد.

وی در مطالعه خود نقش حقوق اسلامی در مناسبات اجتماعی قرنهای مورد مطالعه را به طور ویژه در بررسی نماز جماعت، به مثابه عملی جمعی که دارای ابعاد فقهی، عبادی و اجتماعی است، دنبال می نماید.

نویسنده پس از بررسی فقه حنفی به واکاوی روند کلی حاکم بر حقوق اسلامی روی می آورد.

وی روح کلی حاکم بر حقوق اسلامی را تلاش فقیهان و مفسران در راستای سازگار نمودن مباحث و نیاز های حقوقی هر عصر با آموزه ها و اصول برگرفته شده از کتاب و سنت می داند. به گفته وی تکامل فقه و حقوق اسلامی را می توان در پیوستگی و اتصال آن با نص و سنت نبوی رصد نمود.

صادقی مطالب خود را در بخشهایی چند تنظیم می نماید: بخشهایی که در صفحات آغازین به مباحث کلی اختصاص می یابد. در مطالب میانی بحث های حقوق زنان و نماز جماعت را در فاصله قرنهای هشتم تا هجدهم می پژوهد و در صفحه های پایانی به بازخوانی منطق کلی حاکم بر حقوق اسلامی می پردازد.

عناوین کتاب عبارتند از:

- الگوی فراگیر؛

- مقدمات؛

- نماز جماعت؛

- روند تاریخی استدلال حنفی؛

- حقوق و ارزشها؛

- منطق تولید احکام.

کد خبر 2233473

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha